Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
KJP

Motorval

Rekommendera Poster

Hej!

 

Ny på forumet men har hittat hit flera gånger när jag googlat runt inför båtköp och dragit nytta av bra kommentarer! Tänkte därför testa med en egen fråga.

 

Jag letar båt för två vuxna och två småbarn och är nere på tre alternativ. De skiljer sig lite i motor, och jag skulle vilja ha hjälp av den samlade expertisen kring plus/minus samt pris.

 

Båt: ~6 meter HT, 800-900kg utan motor, olika märken. 

 

Motor 1: Johnson 115 HK, 2-takt, 1998

Motor 2: Yamaha 200 HK, 2-takt, 1999 (denna båt är typad för max 150HK, har läst på att vissa försäkringsbolag accepterar detta med högre premie, och säljaren har en försäkring där motor-effekt är utskriven på försäkringsdokumentet - jag är ganska lugn i frågan, men har ni kommentarer så dela gärna!)

Motor 3: Yamaha 115 HK, 4-takt, 2002

 

- Vad ser ni som fördelar och nackdelar med de olika motorerna?

- Om vi tänker att Johnsson 115HK är referens, hur mycket mer bör jag betala för de andra två?

 

MVH
KJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gamla 2 taktare har inget större värde, tyvärr. Dock inte sagt att det är =0..

115hk låter spontant som lite på en sådan båt. Prova med last så den orkar plana. 

I min värd är inte dom större 2 takterna mera värd. 

Jag skulle satsat på 4 taktare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satsa du på en tvåtakt, fyrtakt från dom åren var inte särskilt bra. Viktigaste är timmarna och skicket ,hur ägarna har servat och hur dom har kört.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎04‎-‎03 vid 11:21 skrev KJP:

Hej!

 

Ny på forumet men har hittat hit flera gånger när jag googlat runt inför båtköp och dragit nytta av bra kommentarer! Tänkte därför testa med en egen fråga.

 

Jag letar båt för två vuxna och två småbarn och är nere på tre alternativ. De skiljer sig lite i motor, och jag skulle vilja ha hjälp av den samlade expertisen kring plus/minus samt pris.

 

Båt: ~6 meter HT, 800-900kg utan motor, olika märken. 

 

Motor 1: Johnson 115 HK, 2-takt, 1998

Motor 2: Yamaha 200 HK, 2-takt, 1999 (denna båt är typad för max 150HK, har läst på att vissa försäkringsbolag accepterar detta med högre premie, och säljaren har en försäkring där motor-effekt är utskriven på försäkringsdokumentet - jag är ganska lugn i frågan, men har ni kommentarer så dela gärna!)

Motor 3: Yamaha 115 HK, 4-takt, 2002

 

- Vad ser ni som fördelar och nackdelar med de olika motorerna?

- Om vi tänker att Johnsson 115HK är referens, hur mycket mer bör jag betala för de andra två?

 

MVH
KJ

Yamaha hela veckan och i alla lägen jämfört med johnsson.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-04-04 vid 08:35 skrev BerraS:

Gamla 2 taktare har inget större värde, tyvärr. Dock inte sagt att det är =0..

115hk låter spontant som lite på en sådan båt. Prova med last så den orkar plana. 

I min värd är inte dom större 2 takterna mera värd. 

Jag skulle satsat på 4 taktare. 

Det beror helt och hållet på vilken tvåtaktare det är, och i vilket skick den är i:rolleyes:. T.ex. så får du slanta upp mellan 50 - 60k för en V8 4L idag trots att den är mellan 20 - 25 år. En 250Hk Vmax 18 år 45-55k 175 hk är lika ovanlig, en 300 XS 75k osv. Det är rätt fett för så gamla motorer:).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle satsa på Yanahan. Har goda erfarenheter av Yamaha. Kanske ogrundade med de har vunnit mitt förtroende. 2-taktare är enkla och rappa. 200hk är en stark motor men sitter den på båten så är det säker ok. Har sett många flipper 640 med löjligt stora motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Yamaha är bra grejer, hade en 60hk från 1998 2-takt, grymt bra gick den

Redigerad av Rolle85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skippa johnsson motorn om du inte har problem så får du fullt upp.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motor 3.

4-taktare och något nyare.

Jag har själv en Yamarin 5940 (Kabin) med 100hk Yamaha fr -02 (4-takt).

Längden är 5,8 och väger ca samma som din.

Den planar enkelt och maxar ca 30 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...