Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Vulgarsonic

Litiumbatterier igen

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

 

Det har ju diskuterats en hel del om litiumbatterier på forumet och

det finns mycket kunskap kring det.

 

Har sett att det börjar komma "Plug n' Play" batterier hos flera tillbehörskedjor och försäljare.

Skulle vara intressant med utlåtande från er som är duktiga inom detta angående t.ex. dessa produkter:

Är de verkligen "färdiga" bara att plugga in?

 

https://www.sunwind.se/product/show/?id=2153&Batteri-Sunwind-Litium-Jon-100-At#

 

https://www.seasea.se/el/batteri-solcell/batterier-batteribox/lithium-förbrukningsbatteri-s1-40ah-12v

 

https://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/batterier-skiljerela/batterier-batterier/mx-lithiumbatteri-12v-60ah

Redigerad av Vulgarsonic

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde de vara men man kanske borde kolla att båtens el är anpassat, kan ju kanske bli lite roliga effekter med en 1+2 batteriomkopplare till exempel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under förutsättning att annan el fungerar så är det så.

dessa batterier har inbyggt kretskort med div skydd mm på.

batteriladdare, solceller mm måste vara avsedda för dessa batteriers "floatspänning" eller snarare frånvaron av underhållsladdning

Jag med min firma har tagit in egna batterier av just denna typ, 

får inte lägga upp egna produkter/länkar här enl. Forumregler, men svarar gärna på frågor , dra ett pm om vi vill ha mer detaljerad info om produkterna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kommer nog att komma en hel del liknande batterier. Alla har ju hört talas om "Litium" men vill inte hålla på att krångla. Många ser en ny marknad där man kan tjäna pengar. Är man lite osäker så skulle jag säga: vänta.

 

Det står på några batterier ovan att det är Li-Ion dvs celler med 3,7V. Det kommer i de flesta fall inte att fungera optimalt.

LiFePO4 håller en cellspänning på 3,2V och passar bättre. Jämfört med ett vanligt blybatteri så måste man ha något som ser till att battteriet inte urladdas helt och inte laddas med för hög spänning, det är döden för dem. Däremot behöver man inte Bluetooth i batteriet, möjligen för att skryta för båtrannarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

Det var just under/överspänningsskydd som jag var fundersam på att det faktiskt finns inbyggt i dessa batterier.

Bluetooth klarar jag mig nog utan, däremot verkade just Sundwind-batteriet ligga rätt bra i pris med tanke på kapaciteten, i Finland där jag bor får man det för 1200 €

Förklaringen är väl att det är Li-Ion och in te LiFePO4 då, vad är det som gör att det passar sämre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nackdelen med LiIon är ju att polspänningen hamnar på 14,8V och att det ska laddas med ca 16,8V.

Har de verkligen ett inbyggt över/underspänningsskydd? Är det inte så att de bara larmar?

 

Ett underspänningsskydd har man om man använder lastutgången på en bra solregulator.

Överspänningsskydd kostar under 200kr om man låter det bryta fältlindningen på generatorn. Ska man ha en kontaktor som bryter hela laddningsströmmen så kostar det kanske en tusenlapp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...