Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Hotspur

erfarenheter av egenblandade träoljor kontra köpt olja?

Rekommendera Poster

Är det någon som har egna recept på oljan till teaken utomhus och vad är era erfarenheter av dessa?

 

Bidrar med min hittills ringa erfarenhet: Av det jag hittat på nätet kör de flesta båtolja eller danish oil, ett fåtal kör med antingen rå linolja eller kinaolja (tungolja). påbörjade därför ett litet test i december på Rustins Danish oil och rå linolja på en provbit och haft den ute på balkongräcket, bifogar resultatet när jag kommer hem men skillnaden efter ca 4 månader utomhus i sol, regn & snö är obefintlig mellan bitarna. Båda behandlades lika med 5 lager olja och våtslipade in sista lagret. 

 

Resultatet gjorde att jag började efterforska lite och upptäckte att nästan alla oljor innehåller minst 50% lacknafta, vissa upp emot 80%. Har därför gjort ett eget recept med bas av tung & tefröolja som spädes med terpentin, målsättningen är att göra en bättre olja för samma pris. Gjort en provbit med denna häxbrygd på ena sidan och andra sidan med danish oil, Båda har behandlats med 5 lager, dock utan våtslipning.

 

Finishen på min olja är något mattare än danish oil, torktiden är mycket kortare för danish oil kontra min egen. förmodligen pga DO innehåller har lägre torrhalt och använder nafta istället för i mitt fall ca 30-35% terpentin.

 

En rörig trådstart men jag hoppas vi kan fylla på med erfarenheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För väldigt många år sedan träffade jag en gammal färghandlare som gav mig följande recept på teakolja, Linolja, terpentin och lacknafta. En del av varje, tycker ff att det är den bästa blandningen/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet du varför du blandar med både lacknafta och terpentin? Har hört att Linolja får trät att mörkna, över tid, har du liknande erfarenheter? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, s841 säger:

För väldigt många år sedan träffade jag en gammal färghandlare som gav mig följande recept på teakolja, Linolja, terpentin och lacknafta. En del av varje, tycker ff att det är den bästa blandningen/C

Jag hörde att teak blir ”svart” av olja.

jag har i alla år kletat in utemöblerna med linolja.. har nog kört outblandad.

Dom möblerna ser nya ut fortfarande efter över 20 år. Jag föredrar teak som den ser ut nytillverkad vs silvergrå.

tänkte lika med båten. Jag vet inte vad som skiljer båt och möbel-teak men båten blev svart.. inte möblerna.

möblerna står under tak..

Nu efter 5somrar börjar båten återfå lite av sin ursprungsförg fast fortfarande mörkare. Jag har inte oljat den mer.. den har inte blivit grå ännu... fast jag övar på att gilla den färgen/patinan.. gilla läget.. eftersom att låta det vara är det minst arbetskrävande.

testade på en yta med lite olika olja.... även vitolja/farmaceptisk olja..

ungefär samma resultat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer bilderna som utlovat. Dom ligger i söderläge och exponeras för både vind, regn & sol.

 

Bild1: övre halvan är Rustins Danish oil, nedre är rå linolja. ute sedan 14/12. Skillnaden syns tydligare på bild än verkligheten.

IMG_0061.thumb.JPG.9ac6e9eb143f9c31a64b23be49172a17.JPG

 

Bild 2: Övre delen är hemblandad olja. nedre delen är danish oil. ute sedan 30/3. Biten var mörknad i änden redan innan inoljning och de vita prickarna i nederkant är epoxyspill.

IMG_0063.thumb.JPG.af328c676fa0fde12de0a6cf7b584552.JPG

 

 

Bild 3. Jokern, en jämnt fördelad blandning linolja, lacknafta, 1komp international lack. påstruken med trasa ca 3 lager. Ute sedan 15/3

IMG_0062.thumb.JPG.759e7a28c68532306ec9fbe058d61622.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På förra båten lade jag teakdäck. 6 mm tjockt faner  som var epoxilimmat mot g:a målade plyfadäcket.

Körde med 50/50 vanlig kokt linolja å balsamterpetin. Funkade kanon i många år. Inga nackdelar.

Sedan har jag använt samma recept på trä som skulle "oljas" å sedan fernissas. Funkar bra.

Att det skulle bli svart med åren har jag inte märkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mögel o svamp får lätt fäste i oljor nuförtiden. Förr innehöll oljorna fungicider som skyddade mot dessa angrep.

Numera ska man tvätta teaken med tex såpa och sedan olja på våren.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte uppdatera tråden ifall någon skulle vara intresserad av resultatet. Jag har glömt bort att dokumentera förändringarna i mitt test, men oljade mitt uppfräschade däck med 3 lager i våras och täckte av 1/5 och oljade om 1 gång i juli (dock inte akterdäck då oljan tog slut) som fick oljas i september när jag blandat i ordning ny olja. Har tyvärr varit dålig även här på att dokumentera.

 

April:

1970789273_IMG_0095(2).thumb.jpg.d99b3dec716fc90f1ac60e5e50422f2e.jpg

 

 

Oktober: (Bilden är missvisande pga. ljuset, är aningen ljusare i verkligheten) 

IMG_0723.thumb.jpg.01e67de7fd9df127858e14541382d9c5.jpg

 

Jag har sett samma tendenser på mina provbitar på balkongen, rå linolja och danish oil bleknade likvärdigt medan tungoljan och "jokern" klarade sig bättre, bäst stod sig dock min egenblandade tungolja. Bättre & billigare än köpeolja :) 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Hotspur,

 

Hur gjorde du din egen blandning (hur stora delar av vad) och var köpte du tungoljan? Och varför använder du tefröolja? Upplevde du inte att teaken mörknade?

 

Jag får en ny båt till våren med teak på däck och sittbrunn och funderar på vad jag ska hitta på med den. Har gjort ett test med Semco teaksealer på utemöblerna hemma över sommaren men om olja funkar bra så tror jag att jag hellre använder det. 

 

Mvh

Mr W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer inte ihåg blandningen exakt, gjorde även 2st sorter, den ena med carnaubavax i.

 

Jag tror att blandningen såg ut ungefär:

65-70% tungolja

10-15%tefröolja

15-25% terpentin

 

Blandade även in 100g/l carnaubavax. för det sista lagret med olja. 

 

Tefröolja för att jag läst någonstans att de ska vara bra, har varit populärt i Japan för både trä och metall om jag minns rätt, är rikt på antioxidanter vilket skulle vara den goda egenskapen för trä och skapar en hinna som skyddar metallen mot rost.

 

Som du kan se på efterbilden på akterdäck så är det lite mörknat, återstår att se vad som händer med en mycket lätt uppruggning med fint papper och en ny oljning, tungoljan är en härdolja och jag hoppas kunna få fram lystern genom att slipa bort det översta skiktet. Det är också bara påbättrat ett lager utan vax i september.

 

Tänker inte ge mig in i kriget om hur du ska behandla din teak, men vi har resonerat konservativt att om oljan fungerat i flera tusen år, duger den säkert även idag. Sealern vill jag minnas bestå av någon sorts plastmaterial som tillslut bryts ner och hamnar i havet och innehåller med stor sannolikhet värre partiklar för både människa och djurliv än lite terpentin (som dessutom går att byta ut mot snällare apelsinolja eller citronolja) 

 

Det tar för mig 2h/lager och du bör räkna med 2 bättringar/säsong, dock bara en lager och när jag la på det första gången la jag 3 lager under 1 vecka. Tog sommartid 1 dag innan det var helt härdat. Det blev också lite halt när det var blött, nyvaxat och sjögång, inte så att man halkade men bör tas i beaktning

 

Det lättaste är att låta teaken bli grå och det mest tidskrävande är förmodligen att olja, i synnerhet köpt teakolja som till största del består av lacknafta.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer inte ihåg blandningen exakt, gjorde även 2st sorter, den ena med carnaubavax i.

 

Jag tror att blandningen såg ut ungefär:

65-70% tungolja

10-15%tefröolja

15-25% terpentin

 

Blandade även in 100g/l carnaubavax. för det sista lagret med olja. 

 

Tefröolja för att jag läst någonstans att de ska vara bra, har varit populärt i Japan för både trä och metall om jag minns rätt, är rikt på antioxidanter vilket skulle vara den goda egenskapen för trä och skapar en hinna som skyddar metallen mot rost.

 

Som du kan se på efterbilden på akterdäck så är det lite mörknat, återstår att se vad som händer med en mycket lätt uppruggning med fint papper och en ny oljning, tungoljan är en härdolja och jag hoppas kunna få fram lystern genom att slipa bort det översta skiktet. Det är också bara påbättrat ett lager utan vax i september.

 

Tänker inte ge mig in i kriget om hur du ska behandla din teak, men vi har resonerat konservativt att om oljan fungerat i flera tusen år, duger den säkert även idag. Sealern vill jag minnas bestå av någon sorts plastmaterial som tillslut bryts ner och hamnar i havet och innehåller med stor sannolikhet värre partiklar för både människa och djurliv än lite terpentin (som dessutom går att byta ut mot snällare apelsinolja eller citronolja) 

 

Det tar för mig 2h/lager och du bör räkna med 2 bättringar/säsong, dock bara en lager och när jag la på det första gången la jag 3 lager under 1 vecka. Tog sommartid 1 dag innan det var helt härdat. Det blev också lite halt när det var blött, nyvaxat och sjögång, inte så att man halkade men bör tas i beaktning

 

Det lättaste är att låta teaken bli grå och det mest tidskrävande är förmodligen att olja, i synnerhet köpt teakolja som till största del består av lacknafta.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det skillnad på akterdäcket, som inte fick sig en extra omgång olja, och resten av däcket? På bilden ser akterdäcket ut att ha mörknat mer, men det kanske bara är bilden som är missvisande. Har du tvättat däcket under säsongen? Med vad i så fall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilden på fördäck är från maj, akterdäck från sen oktober, det är aningen missvisande pga. mörkret. Men det har tappat lite av lystern men inte grånat. Akterdäcket är i ungefär samma skick som övriga däcket, det är lite mer slitet på styrbord skarndäck då vi tenderar att gå på den sidan samt att solen legat på mer där.

 

däcket tvättades vid behov, när det inte räckte med vatten togs såpa och mjuk svamp.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Vissa bitar av teaken på ditt akterdäck ser riktigt fräscha ut, medan andra bitar blivit lite mörkare. Är det bitar som har djupare spår i sig som är mörkare? Är det smuts som är mörkt eller tror du det är själva oljan som mörknat? Ska bli intressant att höra om du får upp lystern med en lätt slipning, du får gärna avlägga rapport när du gjort det! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teaken har gåtts över med 240 papper, slipade inte trärent, den mest utsatta delen gick vi igenom men det var en yta ca 30x30cm. Resultatet upplevs aningen mörkare än förra året men absolut inte dåligt. Tidsåtgång för slipning 4h. Här är 1 lager olja påstruket och intorkat. precis som förra bilden får jag inte med lystern men kontrasten från föregående bild hoppas jag framgår. 237897591_teak1lagerolja.thumb.jpg.17982c7ef1fa1dfc3fad940090f64d67.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som att du fick ordning på det där, tjusigt! Jag har fortfarande inte bestämt mig för vad jag ska göra med min båt. Funderar på att eventuellt lägga sealer istället för olja i alla fall, då jag tror att det blir mindre jobb. Tvättade av mina utemöbler härom dagen som behandlats med sealer förra våren, tyckte det såg rätt bra ut fortfarande. En av stolarna hade jag inte behandlat med boracol före selaern, den var rätt svartprickig vilket inga av de andra stolarna var. Däremot försvann mycket av sealern på de två första stolarna jag tvättade när jag tvättade lite försiktigt med såpa och den grova sidan på en tvättsvamp (alltså inte typ grön scotch, det var en snällare modell) vilket får mig att oroa mig lite för slitage där man går mycket på däck. De andra två tvättade jag bara med den mjuka sidan, det var inga problem. Hur jag än gör måste jag bestämma mig snart, jag får båten om två veckor. Tack för uppdateringen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vi alla tycker olika och det är ju väldig bra. Men när det gäller teakdäck tycker jag den silvergrå finishen som blir av tidens tand, är den snyggaste och mest lättskötta ytan.

Redigerad av vega1959

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut, alla gillar olika. Den silvergrå finishen är onekligen den som kräver minst underhåll. Själv vill jag gärna behålla mitt som det ser ut just nu, får se hur länge jag orkar! Jag kanske också föredrar den silvriga looken om ett år eller två :) /Soliga hälsningar från någonstans mellan Öland och Landsort

FED336E7-71BB-4F42-9275-A8B8773F37E0.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...