Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
ChristerN

Krånglande batteri

Rekommendera Poster

Hej

Vet att frågan inte är relaterad till båtar direkt men kanske råkar någon ut för liknande i sin båt så jag kör här. Vet ju dessutom att det finns bra kunskap om batterier på forumet.

I min Volvo med dieselvärmare satte jag in ett nytt batteri (90 Ah original) för två år sedan. Jag har inte kört speciellt mycket men när jag kört värmaren så har jag stödladdat varannan vecka under vinterhalvåret med en CTEK 7A laddare av modernt snitt. 

I helgen var jag ute på en längre resa (ca 2,5 timmars bilkörning) och när jag 24 timmar senare skulle åka hem så startade jag värmaren men fick då nästan omgående besked i appen att värmaren stängt av sig pga dåligt batteri. Blev lite konfunderad men tänkte att "en gång är ingen gång" och startade och körde hem.

Dagen efter skulle jag till båten och startade värmaren via appen. När jag kommer till bilen noterar jag att värmaren inte går varefter jag öppnar bakluckan och lägger in båtprylar och lite matsäck och stänger den.

När jag ska starta så är allt svart. Inte en gnutta till visning på instrumenten.

Öppnar motorhuven och lyckas plocka fram laddaren som jag har i bakluckan som nu inte gick att öppna (elstyrd :angry:) och sätter bilen på laddning.

Lampor och blinkers lyser och blinkar svagt (ska visst vara så när batteriet är svagt) och jag går in efter en voltmätare. Batteriet visar nu 6,5 V!

Kopplar loss plusmatningen (så lampor etc slutar lysa och blinka) och låter laddaren vara på några timmar och när voltmätaren visar 12,2 V provar jag att starta bilen vilket funkar.

Åker till båten (60 min bilkörning) och mäter på batteriet och det visar 12,5 V. Sätter på laddaren så jag ska kunna komma hem vilket går bra.

 

Väl hemma konstaterar jag att det luktar en aning bränt under motorhuven men generatorn är sval och jag ser inga skador på några kablar så jag kopplar in laddaren igen. Dagen efter så visar laddaren fulladdat batteri och jag mäter 13,5 V på polerna.

 

Funderar på om detta är tecken på en pajad cell i batteriet eller om jag har problem med generatorn eller något annat. Kan inte se att jag har några "strömläckor" eller avskavda ledningar eller något sånt-

Någon som har några idéer?

Hur reagerar ett batteri med en cell kortsluten?

Kommer den öht upp till 12 V?

Om det vore generatorn borde väl inte spänningen öka på batteriet när jag kör?

Jag blir så j_vla störd när saker inte fungerar...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tumregel: 

köra värmare 30 min, köra bil 30 min.

troligt att du laddat ur batteriet för djupt, då blir det gärna lite trött.

skulle rekommendera dig att byta batteri, även om det fungerar just nu, så är batterier som vart urladdade till 6,5 volt, inte riktigt att lita på.🙃

du kan åka till en rekordelig bilverkstad och få batteriet uppmätt, men sätter en slant på att det kommer ge upp inom kort.

 

Redigerad av Elkillen
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ladda batteriet till laddaren säger att det är fulladdat. Vänta därefter 24 timmar och kolla vilospäningen. Skall vara 12.7V för vått batteri och kring 12.8V för AGM om det skall klassas som 100%. Är mätningen bra får du kolla laddningen från generatorn alternativt leta om något drar tjuvström i bilen.

Stämmer din mätning på 6.5V är det ett kasst batteri.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar vara öite typiskt. Har ett år gammal volvo.

Hade kört 20 mil och dagen därpå 30mil. Parkerat vid flyget i 14 dgr. Det va inte ens kallt.. runt 6grader.. plus.

Gick inte starta värmaren å när jag kom till bilen var det på håret att den gick att starta.. å så gick den som ett soll i 20min..

Man ska kanske inte köra värmare på vintern?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Elkillen säger:

Tumregel: 

köra värmare 30 min, köra bil 30 min.

troligt att du laddat ur batteriet för djupt, då blir det gärna lite trött.

skulle rekommendera dig att byta batteri, även om det fungerar just nu, så är batterier som vart urladdade till 6,5 volt, inte riktigt att lita på.🙃

du kan åka till en rekordelig bilverkstad och få batteriet uppmätt, men sätter en slant på att det kommer ge upp inom kort.

 

Tack för svar!

Jag är väl medveten om tumregeln och den har jag hållit stenhårt på.

Det som talar emot att batteriet "bara" blivit trött är att det efter 2,5 timmars körning skulle ladda ur sig på 24h så att det inte orkar köra värmaren. Och detta helt plötsligt. Det talar, tycker jag, för att något har hänt som generatorpaj eller kortsluten cell i batteriet.

Att batterier som laddats ur så djupt är jag också medveten om även om det går att hålla liv i dem ett tag efter. Byte kommer ske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Kane säger:

Ladda batteriet till laddaren säger att det är fulladdat. Vänta därefter 24 timmar och kolla vilospäningen. Skall vara 12.7V för vått batteri och kring 12.8V för AGM om det skall klassas som 100%. Är mätningen bra får du kolla laddningen från generatorn alternativt leta om något drar tjuvström i bilen.

Stämmer din mätning på 6.5V är det ett kasst batteri.

Tack för svar du också!

Har ganska bra koll på vad vilospänningen ska vara. Ska mäta imorgon när batteriet stått utan laddning i 24 h.

När jag åkte från båten kom jag på att jag skulle ha tagit min tång-ampere-meter och sett om generatorn levererade någon ström att tala om. Tyvärr har jag ingen sån hemma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan, Caribic410 säger:

Verkar vara öite typiskt. Har ett år gammal volvo.

Hade kört 20 mil och dagen därpå 30mil. Parkerat vid flyget i 14 dgr. Det va inte ens kallt.. runt 6grader.. plus.

Gick inte starta värmaren å när jag kom till bilen var det på håret att den gick att starta.. å så gick den som ett soll i 20min..

Man ska kanske inte köra värmare på vintern?

 

Trodde Volvo hade fixat det där med spänningsvakt nu (om batteriet inte dör alldeles plötsligt som mitt gjorde). Hade problem med det i en tidigare bil (Volvo) men där fixade en programuppdatering det.

Om du har VOC på bilen så vet du väl att bilen går ner i viloläge efter 5-7 dar och därför går det inte att starta värmaren från appen om man varit borta i 14 dgr.

Det som är konstigt i mitt fall är att allt skedde så plötsligt. Ena veckan funkar värmaren och bilen startar som en smäck även om den stått i 6-7 dagar och andra veckan är det kört.

Har kört värmaren upp till 45 minuter i -15 och utan problem kunnat starta bilen för bara några veckor sedan.

 

Ingen som har koll på hur ett batteri beter sig när en cell har kortat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir väl 2V mindre spänning när en cell lagt av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp eller låna en batteritestare så får du svar på batteries kondition. Obs batteritestaren är bra på att testa startbatterier men fungerar dåligt för husbatterierna i båten, tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan, ChristerN säger:

Trodde Volvo hade fixat det där med spänningsvakt nu (om batteriet inte dör alldeles plötsligt som mitt gjorde). Hade problem med det i en tidigare bil (Volvo) men där fixade en programuppdatering det.

Om du har VOC på bilen så vet du väl att bilen går ner i viloläge efter 5-7 dar och därför går det inte att starta värmaren från appen om man varit borta i 14 dgr.

Det som är konstigt i mitt fall är att allt skedde så plötsligt. Ena veckan funkar värmaren och bilen startar som en smäck även om den stått i 6-7 dagar och andra veckan är det kört.

Har kört värmaren upp till 45 minuter i -15 och utan problem kunnat starta bilen för bara några veckor sedan.

 

Ingen som har koll på hur ett batteri beter sig när en cell har kortat?

Voc?

Har för mej förra vintern att vi va bortresta samma period. Då va de kallare men funkade. Enda skillnad att bilen va helt ny.

Vet att appen så nåt om viloläge... det borde väl gå att låsa upp med app?

Värdelöst annars.

Nu när jag kört kortare sträckor men ändå typ 15-20 mil så kan den säga att spänning e låg. Måste typ fjärrstarta motor för att få igång värmen.. funkar ju om man vet, har mobbe med sig och kommer ihåg... fast tomgångskörning e ju sådääär bra.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att så du har ordentlig kontakt på batteriet?

du kan få väldigt konstiga fenomen med lite oxid på polerna, kan bli ok kontakt när du kör startmotorn men att du får en resistans i oxiden igen när strömmen minskar.

 

Värt att kolla om du inte redan gjort det.

 

/B

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite OT men,

Misstänker att batteriet är slut, de kan bete sig lite hur som helst då. Hade tidigare en Caddy och starta på morgonen och for iväg inga problem alls på kvällen totaldöd, inte ens med kablar fick jag igång bilen kortslutning i batteri så de tog all ström. Tur att gamla dieslar går utan batteri :) rulla igång den och körde hem

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har batteriet gått ner sig till under 7V så är det nog bara att byta, då det troligen har blivit "märkt för livet". Typiskt är att det kan ha bra toppspänning men usel kapacitet, dvs dyker ganska snart vid last. Och går utmärkt att ladda, men blir fulladdat tämligen snabbt.

 

(F.ö. kan man med lite huvudräkning göra en hyfsad bedömning om laddtiden är rimlig - blir batteriet fulladdat på under 8-10h så är det troligen kasst. Detta eftersom ett normalt blybatteri sällan slukar en ström över kapaciteten/10 i genomsnitt under laddning. Tänk på att det är batteriet och inte laddaren (om den är tillräcklig) som styr laddströmmen när det gäller blybatterier).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, Caribic410 säger:

Voc?

 

 

Volvo On Call.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, Bernte-AQ säger:

Har du kollat att så du har ordentlig kontakt på batteriet?

du kan få väldigt konstiga fenomen med lite oxid på polerna, kan bli ok kontakt när du kör startmotorn men att du får en resistans i oxiden igen när strömmen minskar.

 

Värt att kolla om du inte redan gjort det.

 

/B

 

Tack för svar.

Japp, kollat efter oxid men allt ser bra ut. Batteriet ser ut som nytt liksom polerna (vet att man inte kan gå efter utseendet men det signalerar att jag inte har några problem med fukt i batterilådan).

Dessutom bör den typen av fel komma långsamt och inte "över dagen".

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välj ett AGM batteri, gärna av känt fabrikat när du byter, de är bättre på att ta laddning när man kör med värmare mm mm, och tål lite mer stryk 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp. Fast fabrikatet kanske inte klingar så bra i alla öron: Biltema 90 Ah AGM ska inhandlas imorgon. Högre lock är beställt så batteriet får plats under locket. 

Sen får vi se om det funkar eller om det var något annat som orsakade felet. 

Har haft laddaren på tills den visade fulladdat och förrgår mätte jag till 13,5 V med laddaren inkopplad. Provade starta bilen utan problem efter att ha kopplat bort laddaren.  

Igår visade mätaren 12,72 efter ett dygns vila vilket låter bra. Litar dock inte på det batteriet längre så det blir nytt imorgon. Ska försöka komma till båten igen kommande helg och då ska jag mäta med tångampere metern för att se om generatorn laddar och om jag har någon strömtjuv någonstans. 

Hittar jag inget konstigt så blir slutsatsen att batteriet blev kaputt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte gjort något belastningstest på det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan, Kane säger:

Du har inte gjort något belastningstest på det?

Nej. Har ingen vänligt sinnad mek i närheten som kan låna ut en provare och tänker att har batteriet varit nere så lågt som det var så är det inget att lita på. 

Sen har jag länge tänkt att AGM borde vara perfekt för en bil med dieselvärmare så nu känns det som att det är dags att byta till det. 

 

Startade bilen för en stund sedan och gick ut och mätte på batteriet. Före start = 12,7, strax efter start 12,5 och efter någon minut med motorn på så var spänningen uppe i 14,4 så spänningsmässigt verkar generatorn hel. Återstår tjuvström som får kollas med tångisen i helgen. 

Återkommer i tråden om vad jag då får fram. 

Tack för svar och stöd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...