Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
johan_sjobjorn

Flipper 640 DC med 115hk

Rekommendera Poster

Hej

 

En Flipper 640DC är en stark kandidat som inför årets säsong. 

 

Båten är vanligast med 150hk motor men säljs även med Mercurys 115 HK CT motor. Enligt körfakta är det inte någon större skillnad på varken marchfart eller toppfart mellan 115hk och 150hk.

 

http://www.flippermarin.se/wp-content/uploads/2014/12/flipper_640_dc_mercury_korfakta_2015_flipper_marin_stockholm.pdf

 

För det mesta kommer vi vara 2 vuxna och två små barn. Vattensporter kommer vara sällsynta. 

 

Det viktiga för oss är en bra marchfart (25knop+) och att det skall finnas lite krut kvar i motorn för extra trygghet vid hård motsjö. Några knop upp eller ner på toppfart spelar oss mindre roll.

 

Någon här som har erfarenhet av denna båt med 115hk?

 

  • OK prestanda ?
  • Risk för att bli svårsåld senare?
  • Etc+

 

Enklast är såklart att välja 150hk versionen men det är en betydande prisskillnad på nypriserna. Så om en 115CT motor gör jobbet nästan lika bra finns en hel del att spara :-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte mig en ny Flipper 640 DC med Mercury 150 till förra säsongen. Enligt mig en bra kombo. Jag skulle inte köpa en mindre motor än så. Speciellt inte då vi ofta är två vuxna och två barn plus packning i båten samtidigt. Du får säkert en mer lättsåld båt med en 150-hästare på akterspegeln, om det tar igen skillnaden i inköpspris vet jag inte, men troligtvis minskar det prisdiffen mellan alternativen. Jag upplever heller inte Flippern som speciellt lättdriven, den har rätt vass botten och behöver en del kraft för att komma till sin rätt. 150-hästarn har stor volym och klarar av att hålla en god marchfart. Det är en fördel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

150 hk är nog det kloka valet för er, även om 115 hk funkar.

 

En del hästar smiter med tiden ut samtidigt som de små barnen blir stora barn som vill ha med sig mera prylar och kanske även kompisar.

Någon gång kanske ni är fyra vuxna istället när barnen är hos släktingar eller kompisar.

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

115 hk är ju på 2.1 liter och 150 hk är på 3 liter. Du kommer att uppskatta den skillnaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fredrik W: Vad har du för toppfart med 150hk och vad tycker du är bästa marschfart?

 

Är du nöjd med båten annars? Går det att sova 2vuxna i ruffen med rimlig komfort?

 

Tittar själv på 640 och vill helst ha 200hk, men de är ovanliga med den bestyckningen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppfart 38 knop med packning och några pers i båten. Det går att pressa ur lite till vid lätt packning plus tidig säsong utan tillväxt. Lagom marschfart är ca 27 knop. 

 

Vi lyckas sova fyra pers i båten. En vuxen och två barn i ruffen, och jag själv på solbädden. Så är man lite van med camping så funkar det fint. Två vuxna i ruffen funkar bra det med. 

 

Ja jag är nöjd med båten. Det är väldigt bra planerad. Känns större än den är. Men det hänger säkert ihop med den smarta planeringen. Snygg är den också. 

 

Jag är lite osäker om man vinner så mycket med 200 hk. Kanske bäst att provköra och jämföra. Om möjlighet finns

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...