Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Hubbles

Kostnad för att installera däckstömning?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vi har varit och tittat på segelbåtar till salu och har sett två Maxi 84 i fint skick. Båda har eltoalett (ena från 2013 och andra från 2015) - den ena har däckstömning och den andra har inte det. 

 

Har någon erfarenhet av vad det skulle kosta att installera däckstömning? Om man gör det själv eller får det gjort? Vi funderar på hur mycket vi behöver lägga på priset för den båten som inte redan har däckstömning.

 

Tack på förhand :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen!

 

Vår kostade 1000: kr + fyra timmars arbete.

Innan dess låg det väl och grodde några veckor för att komma fram till bästa/enklaste lösning.

 

Ett T-rör, en däcksförskruvning och lite slang är det som behövs.

INGA VENTILER tycker jag.

 

Snart lägger säkert någon in en bra bild.

 

Mackey

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sök på däckstömning på forumet, finns en hel del tips om utförandet. För egen del har jag för mig att det var ett däcksbeslag för några hundra, en meter slang för några hundra, ett t-rör och några slangklämmor.

Redigerad av trewq
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Typ samma. Minns inte 100 vad ajälva tömningen kostade. I ena toan fanns ingen tank.. så har för mej det gick på 2000-3000kr med 3vägsventil slang, tank och däckgenomföring.. å nån timmes jobb. Ingen kärnfysik. Köp inte plastventil.. det gjorde jag, från nån båtkedja.. fick täta den med flytande tätning eftersom medföljande rings-ytor var appelsinskal. Det problemet finns inte i metallvarianter.

Eftersom jag fick en eftermiddag över och spontanistallerade systemet så köpte jag vad som fanns. Metallventil fanns inte på hyllan.

Kommer inte sätta in plast varianten nån mer gång..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slangdragningen kan vara pysslig av utrymmesskäl, men det borde väl finnas någon Maxi84-ägare som gjort det och kan tipsa ifall det är trångt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för svar och bra tips! Det låter varken som någon jättestor kostnad eller något omöjligt arbete ("ingen kärnfysik":)).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Gjorde detta på min Maxi 999 nyligen. Kostnad ca 2500 (slangar + ventil, lite rördelar och beslag för däckstömming), tidsåtgång ca 10h. Mesta tiden gick åt till att få loss de gamla grejorna utan att skada ngt.

 

Min lösning är att ersätta stängningskranen under tanken med en 3-vägsventil (T-modell), och dra ena utloppet till däckstömmningen.

Gamla utloppet för däckstömmning (som saknade dykrör) blev ventilation, vilket var en smidig lösning för att få rätt dimension på denna.

Gamla ventilationen pluggades.

Bifogar lite bilder (slangen till däckstömmingen samt beslaget var inte monterade när dom togs)

2018-02-18_12_58_42.jpg

2018-02-18_12_58_08.jpg

Redigerad av ottow

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur fick du dit den lodräta slangbiten under tanken ner till ventilen? Var du tvungen att demontera tanken också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade tänkt sätta T-rör till däckstömningen på min förra båt (nu blev det inte så för jag bytte båt istället, men det var av andra skäl än saknad däckstömning ;) ) . Min idé var att behålla gamla bottenkranen och sätta T-röret ovanför kranen med en slang till däckstömningen. Jag förstår inte varför man ska ha en trevägskran och kunna ställa om mellan de olika lägena. Däcksbeslaget har ju O-ring och håller lukttätt uppåt så jag förstår inte behovet av trevägskran.

 

På min nya båt så sitter det ett stigarrör direkt från tanken till däcksbeslaget, där finns ingen kran...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan, Lintott säger:

Min idé var att behålla gamla bottenkranen och sätta T-röret ovanför kranen med en slang till däckstömningen

Så är det gjort i min båt, fungerar perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Tomas99 säger:

Hur fick du dit den lodräta slangbiten under tanken ner till ventilen? Var du tvungen att demontera tanken också?

Det var ett j-vla slit. 1,5" VVS-slang är inte direkt böjlig men det gick till slut.

Att släppa på tanken hade varit ett alternativ men jag gjorde inte så. Om det är lätt att göra så rekommenderar jag det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan, Lintott säger:

Jag hade tänkt sätta T-rör till däckstömningen på min förra båt (nu blev det inte så för jag bytte båt istället, men det var av andra skäl än saknad däckstömning ;) ) . Min idé var att behålla gamla bottenkranen och sätta T-röret ovanför kranen med en slang till däckstömningen. Jag förstår inte varför man ska ha en trevägskran och kunna ställa om mellan de olika lägena. Däcksbeslaget har ju O-ring och håller lukttätt uppåt så jag förstår inte behovet av trevägskran.

 

På min nya båt så sitter det ett stigarrör direkt från tanken till däcksbeslaget, där finns ingen kran...

Två anledningar till T-kran för mig:

1. Gamla kranen var kass, behövde bytas.

2. Det fanns inte plats att få dit ett T-rör ovanför kranen och ha en rimlig chans att kunna montera det utan att lossa tanken. Lossa på tanken hade gjort projektet än mer krångligt så jag valde T-kran

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tänk på att T-röret kan sitta var som helst mellan bottenventilen och tanken. Vi satte vårt mellan tanken och pumpen.

 

Nu kommer nog bilden snart...

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, ottow säger:

Två anledningar till T-kran för mig:

1. Gamla kranen var kass, behövde bytas.

2. Det fanns inte plats att få dit ett T-rör ovanför kranen och ha en rimlig chans att kunna montera det utan att lossa tanken. Lossa på tanken hade gjort projektet än mer krångligt så jag valde T-kran

 

 

Det var ju två goda skäl till ditt val.

 

För andra toatankspulare så kan jag tipsa om ett alternativ till att lossa tanken. Lossa bottengenomföringen istället och skruva tillbaka delarna underifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, Lintott säger:

Det var ju två goda skäl till ditt val.

 

För andra toatankspulare så kan jag tipsa om ett alternativ till att lossa tanken. Lossa bottengenomföringen istället och skruva tillbaka delarna underifrån.

Japp, helt klart ett alternativ för den som kan. 999an har dock som synes fastplastade genomföringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan, Caribic410 säger:

Typ samma. Minns inte 100 vad ajälva tömningen kostade. I ena toan fanns ingen tank.. så har för mej det gick på 2000-3000kr med 3vägsventil slang, tank och däckgenomföring.. å nån timmes jobb. Ingen kärnfysik. Köp inte plastventil.. det gjorde jag, från nån båtkedja.. fick täta den med flytande tätning eftersom medföljande rings-ytor var appelsinskal. Det problemet finns inte i metallvarianter.

Eftersom jag fick en eftermiddag över och spontanistallerade systemet så köpte jag vad som fanns. Metallventil fanns inte på hyllan.

Kommer inte sätta in plast varianten nån mer gång..

Vad har du för båt? Vi saknar också tank till ena toan och jag hittar inte någon bra lösning....

/ Andreas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till den toan köpte jag en plasttank.. 30-40L har jag för mej.

Hängde på "väggen" ovanför toastolen.

Så vilken tank som funkar beror på car du har plats.

Jag köper inte nån mer plasttank, det är rostfritt som gäller.

Skulle ha svetsat, sett till att få svetsat, om det inte hade varit en eftermidagsimpulsgrej.

Du ser åxe den kassa 3-vägsventilen i plast.

Nu e den ifs inte kass men ursprungsfunktionen, med appelsinskalsyta på den ytan som skulle täta mot o-ring, höll inte såklart.

20180222_150752.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Caribic410 säger:

Jag köper inte nån mer plasttank, det är rostfritt som gäller.

Rostfritt är i detta sammanhang ett sämre material. Har man möjlighet så sätt tanken lågt, det minskar risken för stopp.

 

Värdefulla tips finns i denna boken:

 

Peggy Hall.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...