Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
tobbo166

Biltemas säkringsbox

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har Biltemas säkringsbox på 2 ställen i båten:

http://www.biltema.se/sv/Bat/El/El-tillbehor/Sakringsbox-2000036339/?artId=25843

 

på båda ställena är den konstig. Om jag har 14,4 V på batteribanken. Mäter efter en istoppad säkring så har jag 14,4 V.

 

drar jag ur säkringen har jag 12,65 V mellan plus (efter säkringen) och jord/minus.

 

?!?

 

allt funkar som det ska, prylen inte strömförsörjd om säkring dras ur men varför 12,65 V?

 

är inte så med andra säkringsboxar i båten.

 

demontera och byta ut? (Orka...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske ett fenomen p g a felindikeringslysdioderna?

Är du säker på att du har rätt mätområde på din multimeter? Så det inte är 12,65 millivolt ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Gundj säger:

Kanske ett fenomen p g a felindikeringslysdioderna?

 

Ja därför att mätinstrument inte belastar något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan, bhemac säger:

Ja därför att mätinstrument inte belastar något.

 

Förstår inte?

Har jag inget problem alltså? Biltema har ju säkringar som lyser när de löst ut också. Hur är detta möjligt?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk att säkringen är en strömbrytare. Sen lägger man en lysdiod över anslutningarna. När strömbrytaren är "till" lyser det inte. Men slår man ifrån brytaren så lyser det - om det finns någon belastning efter brytaren så att en liten ström kan gå till minus.

Mäter man utan belastning så får man nästan full spänning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att förtydliga:  Du kommer inte kunna dra någon (ok, en pyttepytteliten) ström från dessa 12.65 V. Det är precis som att säkringen är av, med den skillnaden att man mäter 12.65 V om man kopplar in en voltmeter :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och inte minst viktigt - detta har inget att göra med att dina säkringsboxar är köpta på Biltema. Värt att påpeka, eftersom du själv verkar misstänka att detta är det primära felet.

 

Som andra förklarat bör du mäta 14V minus LED-diodspänningsfallet på 1,5-2,0V om du mäter utan belastning på förbrukarsidan. Vilket du gör, och så lär det vara på alla liknande enklare med LED-varning - oavsett fabrikat. Men inget problem eller fel alls, alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-04-01 på 17:06, IngemarE säger:

Och inte minst viktigt - detta har inget att göra med att dina säkringsboxar är köpta på Biltema. Värt att påpeka, eftersom du själv verkar misstänka att detta är det primära felet.

 

Som andra förklarat bör du mäta 14V minus LED-diodspänningsfallet på 1,5-2,0V om du mäter utan belastning på förbrukarsidan. Vilket du gör, och så lär det vara på alla liknande enklare med LED-varning - oavsett fabrikat. Men inget problem eller fel alls, alltså.

 

Aha så om ej LED indikering på säkringsbox så 0,0 V?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan, tobbo166 säger:

 

Aha så om ej LED indikering på säkringsbox så 0,0 V?

Ja, eller i vart fall ännu mindre "läckström" så det är mer sannolikt att du mäter en lägre spänning än nu. Men läckströmmar finns faktiskt även i vanliga säkringshållare (dock kanske i trakten av enbart  nA) och inte minst kan en viss backström flyta genom den bortbrutna apparatens signalledningar till andra fortfarande spänningssatta enheter. Alltså gå "bakvägen".

 

Problemet är att dagens multimetrar är en oerhört liten belastning och kräver oerhört lite energi för att indikera. Därför får du spänning (i synnerhet på AC) bara genom att hålla i mätpinnarna. Ibland är därför en testlampa som ger lite belastning en bättre lösning. Eller sätta en lampa eller ett motstånd på någon kOhm paralllelt med instrumentets anslutning för mätpinnar för att inte luras.

 

En säkring skall bryta strömmen till ett objekt när den blir farligt hög. Detta uppfylls även om det sitter en LED över säkringen, då strömmen kommer reduceras till ofarliga "fåtal mA" - den strömmen LED behöver för att lysa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, IngemarE säger:

Ja, eller i vart fall ännu mindre "läckström" så det är mer sannolikt att du mäter en lägre spänning än nu. Men läckströmmar finns faktiskt även i vanliga säkringshållare (dock kanske i trakten av enbart  nA) och inte minst kan en viss backström flyta genom den bortbrutna apparatens signalledningar till andra fortfarande spänningssatta enheter. Alltså gå "bakvägen".

 

Problemet är att dagens multimetrar är en oerhört liten belastning och kräver oerhört lite energi för att indikera. Därför får du spänning (i synnerhet på AC) bara genom att hålla i mätpinnarna. Ibland är därför en testlampa som ger lite belastning en bättre lösning. Eller sätta en lampa eller ett motstånd på någon kOhm paralllelt med instrumentets anslutning för mätpinnar för att inte luras.

 

En säkring skall bryta strömmen till ett objekt när den blir farligt hög. Detta uppfylls även om det sitter en LED över säkringen, då strömmen kommer reduceras till ofarliga "fåtal mA" - den strömmen LED behöver för att lysa.

 

Ok jag ska prova med min testlampa, har lött dit sladdar på en sån faktiskt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för den här tråden! 

Fick lite ångest när jag ”summrade” mellan plus och minus på min nybyggda subcentral. 

Instrumentet skriker hejvilt. 

Måste vara säkringsboxen då? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, coppertail säger:

Tack för den här tråden! 

Fick lite ångest när jag ”summrade” mellan plus och minus på min nybyggda subcentral. 

Instrumentet skriker hejvilt. 

Måste vara säkringsboxen då? 

 

Kanske. Vad händer om du bypass kopplar den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2018‎-‎04‎-‎01 på 12:24, tobbo166 säger:

Hej!

 

Har Biltemas säkringsbox på 2 ställen i båten:

http://www.biltema.se/sv/Bat/El/El-tillbehor/Sakringsbox-2000036339/?artId=25843

 

på båda ställena är den konstig. Om jag har 14,4 V på batteribanken. Mäter efter en istoppad säkring så har jag 14,4 V.

 

drar jag ur säkringen har jag 12,65 V mellan plus (efter säkringen) och jord/minus.

 

?!?

 

allt funkar som det ska, prylen inte strömförsörjd om säkring dras ur men varför 12,65 V?

 

är inte så med andra säkringsboxar i båten.

 

demontera och byta ut? (Orka...)

Den fungerar som den skall, men lurar elektroniken i ditt instrument.

Prova att byta plats på mätsladdarna, så kan det bli skillnad, visserligen skall du då få ett minusvärde. Men det är en halvledarkoppling inne i säkringsboxen som då skall känna av om det är en förbrukare ansluten till den trasiga säkringen och då tända lysdioden, och den elektroniken kan lura en del mätinstrument.

 

Du kan även ställa om instrumentet till att mäta växelspänning, och då se om du får någon skillnad.

 

Det finns för övrigt en del sådana fallgropar när man använder (billiga) multimetrar, vissa av de dyrare instrumenten är inte lika lättlurade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...