Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
fredbjor

Snål som f-n... Använda gamla Garmin kort?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Min fråga, kan jag lägga över originalkorten fr 2011 + uppdatering köpt 2016 till ny Garminplotter? Två original sd kort medföljde båtköp i höstas, plus en Garmin GPSMAP 421s...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att Garmins plottrar skriver enhetens id (tillverkningsnummer) på korten den första gången man stoppar in det och sen är kortet låst till den plottern. Går säkert att komma runt detta om man kan hacka lite men jag har inte gett mig på det. 

Maila Garmins support och fråga.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan, ChristerN säger:

Jag har för mig att Garmins plottrar skriver enhetens id (tillverkningsnummer) på korten den första gången man stoppar in det och sen är kortet låst till den plottern. Går säkert att komma runt detta om man kan hacka lite men jag har inte gett mig på det. 

Maila Garmins support och fråga.   

Tänkte... så många som säljer kort privat har jag sett...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Om det är så, hur kan då ”folk” sälja kort privat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går att komma runt det där, finns även "olåsta" kort att få tag på. Dom moraliska aspekterna i detta lämnar jag därhän.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har jag köpt sjökort och uppdateringar så verkar det ju rimligt att jag ska kunna titta på korten med "vilka glasögon som helst".

 

Byter jag plotter ska jag väl kunna ta med sjökorten.

 

Ska bli intressant att höra/läsa svar från Garmin.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ett antal år sedan så kunde man köpa Garmins sjökort på CD. Sedan laddade man in dem i datorn, gick in på Garmins hemsida och registrerade en kod som man fick med när man köpte CDn, knappade in plotterns serienummer, valde sjökortsområde och sedan kunde aktuellt område laddas över till ett tomt minneskort. Aktiveringskoden kunde användas till två olika plotterindivider, så jag aktiverade för båtplottern och några år senare till en liten handhållen som jag köpt. Det kortet fungerade bara i "rätt plotter". Ville man ha fler områden så köpte man till ytterligare koder och öppnade nästa område osv. Sjökortet var alltså låst till en plotter.

 

Den modellen övergavs för ett antal år sedan. Numera säljer Garmin (i alla fall vad jag känner till...) bara minneskort med sjökort där minneskortets ID låser sjökorten så att det inte ska gå att kopiera. Alla kort fungerar därför i alla plottrar.

 

Jag har flyttat minneskort mellan min o kompisens plotter. (Vi hade lite olika utsende på färgerna på de olika djupområden och funderade på om det var plotterberoende eller sjökortsårgångsberoende. Det var sjökortsberoende så färgerna följde med minneskortet mellan plottrarna.) Det var inga problem att läsa kortet varken på min eller hans plotter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...