Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
polarson

Bulten i konan sitter fast i duoproppen VP 290 dp drev

Rekommendera Poster

Bulten i konan på duoproppen sitter stenhårt fast. Har specialverktyget och låser propparna och knackat med en slägga utan att nåt händer...tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, polarson säger:

Bulten i konan på duoproppen sitter stenhårt fast. Har specialverktyget och låser propparna och knackat med en slägga utan att nåt händer...tips?

Vet inte vad du menar med bult?

Ofta menas nån slags skruv när man säger bult. Om det är det en gängad pryl som ska skruvas loss och den håller en roterande sak kan det beroende på rotationsriktning ibland vara vänstergängat. Har du kollat upp det?

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet att värma muttern? Värmen gör att muttern expanderar något. Värm och försök få loss muttern snabbt innan värmen går vidare till axeln

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!

Chansar litet och antar att du lyckats ta bort den akterliga propellern - men även vill ta loss den förliga?

Samt att denna Youtube-video kan vara mycket relevant för dig?


I så fall kan du/vi i forumtråden nedan referera till denna video och exempelvis säga saker som "mitt specialverktyg X används typ 6,3 sekunder in i filmen" eller liknande?
Klart lättare att snabbt begripa saker med stödjande bild- eller videosekvenser har jag märkt,  men också  för att snabbt förmedla synpunkter till övriga forumdeltagare. Allt för att ditt problem ska kunna lösas snabbast möjligt. ;-)   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan, Thomas-1 säger:

Välkommen till forumet!

Chansar litet och antar att du lyckats ta bort den akterliga propellern - men även vill ta loss den förliga?

Samt att denna Youtube-video kan vara mycket relevant för dig?


I så fall kan du/vi i forumtråden nedan referera till denna video och exempelvis säga saker som "mitt specialverktyg X används typ 6,3 sekunder in i filmen" eller liknande?
Klart lättare att snabbt begripa saker med stödjande bild- eller videosekvenser har jag märkt,  men också  för att snabbt förmedla synpunkter till övriga forumdeltagare. Allt för att ditt problem ska kunna lösas snabbast möjligt. ;-)   

 

Njae, torde nog vara nr 46 i bilden. Den kan sitta rätt rejält eftersom många drar fast utav h-e helt i onödan. Centrumskruven skall dras bara 22Nm...

image.png.2d66eb2eb829cf9515eed102c4372e9f.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för tipsen, provade först klassiska 5-56, den gav sig tillslut motvilligt, sen gick kampen vidare till låsringen i den inre proppen, den satt lika stenhårt provade 5-56 sen värmde jag den, dubbelkollade åt vilket varv gängan var...men den handlade om vem som tålmodigast och den här gången vann jag bägge matcherna.

 

videon använde jag för att se vilket håll det skall dras, så tack för det också!

Redigerad av polarson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej var kan man köpa verktyget för inre muttern? och hur mycket är 22nm? skall man behöva köpa en sådan med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Nim26 säger:

Hej var kan man köpa verktyget för inre muttern? och hur mycket är 22nm? skall man behöva köpa en sådan med?

Ja det är ju ett Volvo-Penta originalverktyg, så det blir ju att vända sig till en återförsäljare. Jag har inte kollat om det finns som piratdel, annars lär väl det kosta sin vikt i guld. Jag hade turen att finna ett sådant verktyg i båten efter det att jag hade köpt den.

Mitt sådant verktyg ser ut som det killen i kamoflagebyxorna* i filmen använder, med den skillnaden att "mutterverktyget" sitter fast på skaftet, det är pressat i ändan så att mutterverktyget inte trillar av.

Jag ställer en låg träbock mellan marken och propellerbladen, så att propellern är låst, i min manual står det att man skall spärra propellern genom att lägga i en växel, men det fungerar ju inte med den elektroniska gas/växelstyrningen (vad-den-nu-heter) då tändningen är avstängd. Så jag tycker att det var en felaktig instruktion, men påslagen tändning och ilagd växel kanske det är risk att starta motorn om man vrider på propellrarna??

 

Inte heller jag vet hur mycket 22Nm är, men jag drar så hårt jag kan med enbart handkraft i det korta skaftet med den klena hylsan, tills dess att propellerbladen gör märken i träbocken. Jag använder inte foten eller hoppar på skaftet som man kan göra på trilskande hjulmuttrar på bilen.

Jag har visserligen en billig momentnyckel i båten, avsedd för att kolla remspänningen till kompressorn, så den kan man ju använda, om du har en sådan...

 

Sedan är det ju aldrig fel med en överdos av propelleraxelfett på axlarna och i gängorna, då blir det lättare att demontera igen till hösten.

 

* Jag vill också ha sådana där tuffa camobyxer, men hittar dem aldrig i butikerna, dom är väl dolda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Du kan lossa muttern med en lednyckel eller hylsor, pinnen på specialverktyget är till för att haka i konen när den ska skruvas av eller på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Angående det angivna vridmomentet 22 Nm (Newtonmeter) så är det väl på vardagssvenska ungefär som "dra nästan inte åt mutterjäkeln alls!".


Man kan som minnesknep inför specade vridmoment tänka sig en skiftnyckel enligt bilden.
Vi tänker oss att jordens dragningskraft får göra jobbet i skissen nedan, att vikten X tynger ner skiftnyckelns momentarm vinkelrätt tills stipulerat vridmoment uppnås. Hur många kilogram vikten X i tankeexperimentet bör väga beror nu  enbart på momentarms-längden, jämte kravet 22 Nm.


Om av nån lycklig slump skaftlängden skulle råka vara exakt en hel meter så underlättas räkneoperationen. (Neråtkraften från vikten X skall då vara 22 Newton.)
Men om skaftet är kortare än så måste vikten ökas i proportion därtill.


Vridmoment Nm (newtonmeter) består av dels kraftmåttet Newton och dels av momentarmslängd i meter. Helt enkelt fysikaliska storheterna Kraft x längd = vridmoment.


Finns många föråldrade sätt att mäta både kraft och längd praktiskt i olika världsdelar.
Men rådande kraftmåttet Newton kan fritt omvandlas - av var och en av oss internetåldern - till nåt mer välbekant. Som typ kilogramforce (kgf) eller i svenska äldre handböcker "kilopond" enligt denna utmärkta omvandlings-sajt.)
    Alla har vi väl någon gång lyft nån tjugokilossäck eller så, alltså fått muskelminne av upplevelsen att lyfta? 
Måttet kilogram (massa) är i fysiken som "äpplen&päron *" relativt newton (kraft), men just måttet kilologramforce (kgf) är bra för att det återknyter till muskelminnets handgripligheter typ tjugokilossäckar.


Så...  för att äntligen komma till sak:
Om mitt exempels skiftnyckelskaft (momentarmslängd) råkar vara  decimeterlång, säg mer exakt 0,112 meter (112 mm) lång. Ja då måste vikten X ökas i motsvarande grad för att motsvara kraften 22 N/ 0,22kgf  i änden på den momentarmen. Enkel matematik som jag nog kan klara men som övning... något förslag på vikten X någon?

*) Dessa fysikens motvarighet till "äpplen&päron" är sen länge noggrant utredda via matematiska samband. Kategorierna kallas "storheter" just för att de inte är direkt jämförbara siffermässigt.

 

vridmoment.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har skrivit detta tidigare men det tål att upprepas!

Folk i allmänhet drar åt klenare skruvar alldeles förhårt, och grövre alldeles för dåligt!

 

Köp en billig momentnyckel, det finns tabeller på nätet hur hårt skruvar i olika dimissioner ska dras.

 

:rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, Nim26 säger:

Hej var kan man köpa verktyget för inre muttern? och hur mycket är 22nm? skall man behöva köpa en sådan med?

 

Som en liten men aktuell jämförelse: När vinterdäcken skall av och sommarsulorna på så drar man fast fälgens bultar/muttrar med c:a 100-130 Nm. Då är 22Nm ganska lite... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Thomas-1 säger:

Angående det angivna vridmomentet 22 Nm (Newtonmeter) så är det väl på vardagssvenska ungefär som "dra nästan inte åt mutterjäkeln alls!".


Man kan som minnesknep inför specade vridmoment tänka sig en skiftnyckel enligt bilden.
Vi tänker oss att jordens dragningskraft får göra jobbet i skissen nedan, att vikten X tynger ner skiftnyckelns momentarm vinkelrätt tills stipulerat vridmoment uppnås. Hur många kilogram vikten X i tankeexperimentet bör väga beror nu  enbart på momentarms-längden, jämte kravet 22 Nm.


Om av nån lycklig slump skaftlängden skulle råka vara exakt en hel meter så underlättas räkneoperationen. (Neråtkraften från vikten X skall då vara 22 Newton.)
Men om skaftet är kortare än så måste vikten ökas i proportion därtill.


Vridmoment Nm (newtonmeter) består av dels kraftmåttet Newton och dels av momentarmslängd i meter. Helt enkelt fysikaliska storheterna Kraft x längd = vridmoment.


Finns många föråldrade sätt att mäta både kraft och längd praktiskt i olika världsdelar.
Men rådande kraftmåttet Newton kan fritt omvandlas - av var och en av oss internetåldern - till nåt mer välbekant. Som typ kilogramforce (kgf) eller i svenska äldre handböcker "kilopond" enligt denna utmärkta omvandlings-sajt.)
    Alla har vi väl någon gång lyft nån tjugokilossäck eller så, alltså fått muskelminne av upplevelsen att lyfta? 
Måttet kilogram (massa) är i fysiken som "äpplen&päron *" relativt newton (kraft), men just måttet kilologramforce (kgf) är bra för att det återknyter till muskelminnets handgripligheter typ tjugokilossäckar.


Så...  för att äntligen komma till sak:
Om mitt exempels skiftnyckelskaft (momentarmslängd) råkar vara  decimeterlång, säg mer exakt 0,112 meter (112 mm) lång. Ja då måste vikten X ökas i motsvarande grad för att motsvara kraften 22 N/ 0,22kgf  i änden på den momentarmen. Enkel matematik som jag nog kan klara men som övning... något förslag på vikten X någon?

*) Dessa fysikens motvarighet till "äpplen&päron" är sen länge noggrant utredda via matematiska samband. Kategorierna kallas "storheter" just för att de inte är direkt jämförbara siffermässigt.

 

vridmoment.png

Skullere kunna va typ ca ungefär 2.2kg om man räknar bort en del bieffekter..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan, Volvo_Penta säger:

 

Som en liten men aktuell jämförelse: När vinterdäcken skall av och sommarsulorna på så drar man fast fälgens bultar/muttrar med c:a 100-130 Nm. Då är 22Nm ganska lite... 

Borde heta skruv även till hjulen/ fälgarna.. fälgskruv kanske.

Ja 22Nm är betydligt mindre än 100Nm.

Har man dessutom smutsiga skruv.. smutsen är kall och seg.. ingen smörjning av ex kopparfett mm så kan ju klämkraften mellan fälg och  och det plana underlag fälgen ska dras emot bli i minsta laget..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Pentax säger:

Har skrivit detta tidigare men det tål att upprepas!

Folk i allmänhet drar åt klenare skruvar alldeles förhårt, och grövre alldeles för dåligt!

 

Köp en billig momentnyckel, det finns tabeller på nätet hur hårt skruvar i olika dimissioner ska dras.

 

:rolleyes:

Eller om du vill vara på den säkra sidan.. köp samma momentnyckel fast dyrt.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nä, köp ingen momentnyckel. Åtminstone inte utan att först betänka hur yttepytte-litet det önskade vridmomentet "22 Nm" faktiskt är.
(Normala momentnycklar som man finner i t.ex. bilbutiker är gjorda för betydligt större vridmoment. Möjligen i typ nån urmakarverkstad finns nån lämplig?)


Caribic410 föreslog vikten 2,2 kg som svar på exemplet i mitt tidigare inlägg. :)
Mycket rimligt svar men själv satsar jag ännu litet lägre - på 1,96 kg. Min bevisföring syns i bilden nedan, rätt eller fel!?

vridmoment.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt små skruvar åt helvete för hårt dragna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok jag tar med mig 2,2kg o hänger det på en skiftnyckel, klart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, Thomas-1 säger:

Nä, köp ingen momentnyckel. Åtminstone inte utan att först betänka hur yttepytte-litet det önskade vridmomentet "22 Nm" faktiskt är.
(Normala momentnycklar som man finner i t.ex. bilbutiker är gjorda för betydligt större vridmoment. Möjligen i typ nån urmakarverkstad finns nån lämplig?)


Caribic410 föreslog vikten 2,2 kg som svar på exemplet i mitt tidigare inlägg. :)
Mycket rimligt svar men själv satsar jag ännu litet lägre - på 1,96 kg. Min bevisföring syns i bilden nedan, rätt eller fel!?

 

Vet inte hur du kan få ett så enkelt problem att bli så komplicerat... Och fel....

 

22 Nm är att hänga 2,2 kg på en en meter lång stång. Halverar du stångens längd dubblar du vikten, 4,4 kg. Och halverar du igen till 25 cm får du vikten 8,8 kg.

 

Problemet är väl snarast att "känna" när man drar med 8-10 kg vikt längst ut på sin skiftnyckel. Där kan en momentnyckel göra skillnad.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska jag förtydliga mer så är formeln:

 moment = vikt * längd * 9,81    (Newtonmeter, Nm)

 

Här:   8,8 * 0,25 * 9,81 = 21,6 Nm

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På Thursday, April 12, 2018 på 11:38, Georg_Ohm säger:

Ja det är ju ett Volvo-Penta originalverktyg, så det blir ju att vända sig till en återförsäljare. Jag har inte kollat om det finns som piratdel, annars lär väl det kosta sin vikt i guld. Jag hade turen att finna ett sådant verktyg i båten efter det att jag hade köpt den.

Mitt sådant verktyg ser ut som det killen i kamoflagebyxorna* i filmen använder, med den skillnaden att "mutterverktyget" sitter fast på skaftet, det är pressat i ändan så att mutterverktyget inte trillar av.

Jag ställer en låg träbock mellan marken och propellerbladen, så att propellern är låst, i min manual står det att man skall spärra propellern genom att lägga i en växel, men det fungerar ju inte med den elektroniska gas/växelstyrningen (vad-den-nu-heter) då tändningen är avstängd. Så jag tycker att det var en felaktig instruktion, men påslagen tändning och ilagd växel kanske det är risk att starta motorn om man vrider på propellrarna??

 

Inte heller jag vet hur mycket 22Nm är, men jag drar så hårt jag kan med enbart handkraft i det korta skaftet med den klena hylsan, tills dess att propellerbladen gör märken i träbocken. Jag använder inte foten eller hoppar på skaftet som man kan göra på trilskande hjulmuttrar på bilen.

Jag har visserligen en billig momentnyckel i båten, avsedd för att kolla remspänningen till kompressorn, så den kan man ju använda, om du har en sådan...

 

Sedan är det ju aldrig fel med en överdos av propelleraxelfett på axlarna och i gängorna, då blir det lättare att demontera igen till hösten.

 

* Jag vill också ha sådana där tuffa camobyxer, men hittar dem aldrig i butikerna, dom är väl dolda.

Är det helt galet om man förklarar det med?

22kg på en 1m lång hävstång.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan, vega1959 säger:

Är det helt galet om man förklarar det med?

22kg på en 1m lång hävstång.

 

Ja, det blir fel. Se mina två inlägg precis ovanför.

 

Du måste räkna på kraften som verkar på stången, därför måste du multiplicera vikten med tyngdaccelerationen som är 9,81  (eller 10 om man inte är petnoga).

 

Alltså, 22 kg ger en kraft på 22 * 10 = 220N, och med en 1m lång hävstång blir momentet 220 Nm.

Redigerad av Tomas99

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...