Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kvinnornasman

Batteriladdare VS landström

Rekommendera Poster

Hej. 

Jag skall inte installera landström i nuvarande båt men jag är lite nyfiken därav detta inlägg.

Jag har kollat runt lite på nätet men får inte riktigt någon klarhet. 

 

Vissa verkar installera en batteriladdare (typ ctek), som man har för att ladda upp batteri samt kunna ladda en dator eller liknande. 

 

Sen om man går över till landström. Då har jag förstått det som att man har sitt vanliga 12 volt system, men har man då ett separat system för landström? Eller switchar man om så att allt går på landström och inget på 12 volt systemet? 

 

Sen har jag även sett att det finns konvertrar från 12-220 v, varför har man inte enbart ett en sådan istället för att installera ett dyrt landströmssystem? är det inte tillräckligt mycket watt för att kunna driva en varmvattenberedare mm?

 

Detta inlägg är alltså enbart för att jag vill kunna förstå hur man skiljer på dom olika systemen, speciellt hur det funkar när man kommer till kaj och kopplar in landströmmen. Så kommentarer om att jag ska lära mig att skilja på saker och ta in en behörig elektriker eller att jag som glad amatör skall göra si och så undanbedes. 

 

Mvh

Martin 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Landström behöver du till ex batteriladdaren som går på 230v, laddaren omvandlar 230v till 12v. Landström är 230v som du sedan kan koppla till laddaren och sätta upp några vanliga 230v uttag. Vill du omvandla 12v från dina batterier så sätter du in inverter som omvandlar 12v till 230v

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan, Monticello säger:

Landström behöver du till ex batteriladdaren som går på 230v, laddaren omvandlar 230v till 12v. Landström är 230v som du sedan kan koppla till laddaren och sätta upp några vanliga 230v uttag. Vill du omvandla 12v från dina batterier så sätter du in inverter som omvandlar 12v till 230v

Så långt är jag med. Men det känns som att folk sätter in JFB och massa andra saker och inte enbart en omvandlare. 

Sedan undrar jag hur dessa olika system är ihopkopplade och inte. För visst slår vissa om systemet när man kommer till kaj? eller är det så att 230 v från land --> JFB --> batteriladdaren --> batteri --> konverter --> 230 uttag. 

 

Eller är det uppdelat så att i JFB går det en anslutning till batteriladdaren --> 12 v förbrukar och en anslutning till 230 v uttag? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"JFB och en massa saker" är man skyldig att ha enligt lag (har jag för mig).

Det vanligaste är att man har 230 -> el-central (inkl JFB) -> batteriladdare (och ibland 230 uttag i båten).

Inte riktigt optimalt att köra invertern från 12V då de ofta inte har kräm till VVB.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, ChristerN säger:

"JFB och en massa saker" är man skyldig att ha enligt lag (har jag för mig).

Det vanligaste är att man har 230 -> el-central (inkl JFB) -> batteriladdare (och ibland 230 uttag i båten).

Inte riktigt optimalt att köra invertern från 12V då de ofta inte har kräm till VVB.

Ja det var lite dumt skrivet, man ska absolut inte ta för lätt på elinstallation. 

Okej tack för informationen. Men 230 uttagen, kopplas dessa på ifrån el-centralen då? Så att man alltså kan köra både 12 v och 230 v förbrukare? 

 

Det var det jag misstänkte gällande invertern. Så en VVB kan man egentligen bara köra när man ligger till kaj med landström ansluten?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

El-uttagen på 230 (AC) kopplas oftast till el-centralen där även batteriladdaren sitter på ett sånt uttag.

Visst finns det invertrar som klarar att driva VVB men det blir många A i kablarna och är inte så jättevanligt. Det börjar komma invertrar som är större nu och kanske blir det vanligare i framtiden?

För att jämföra strömmen i kablarna kan man göra ett litet exempel. Säg att man har en VVB som drar 800 W.

800 W på 230 V = 3,5 A

800 W på 12 V = 67 A

Det är stor skillnad.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, ChristerN säger:

El-uttagen på 230 (AC) kopplas oftast till el-centralen där även batteriladdaren sitter på ett sånt uttag.

Visst finns det invertrar som klarar att driva VVB men det blir många A i kablarna och är inte så jättevanligt. Det börjar komma invertrar som är större nu och kanske blir det vanligare i framtiden?

För att jämföra strömmen i kablarna kan man göra ett litet exempel. Säg att man har en VVB som drar 800 W.

800 W på 230 V = 3,5 A

800 W på 12 V = 67 A

Det är stor skillnad.

 

Det var precis denna information jag var ute efter! tusen tack för det. 

 

Ja det är ju en väldans skillnad, men vad har amperen för betydelse gällande kablar? grövre? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes!

Glöm att koppla varmvattenberedaren till 12V. Vet ingen som gjort så. Låg spänning till stort effektuttag = många ampere och grova kablar. Det är däremot vanligt att koppla in den på sötvattenkylningen till motorn. (Spänning*Ström=Effekt) eller ( Volt*Amp=Watt)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en sida som heter 24V.eu där man bla kan hitta denna info. 

Minsta kabelarea för säkringar:
35 A kräver minst 10 mm2 kabelarea.
25 A kräver minst 6 mm2 kabelarea.
20 A kräver minst 4 mm2 kabelarea.
16 A kräver minst 2,5 mm2 kabelarea.
0-10 A kräver minst 1,5 mm2 kabelarea.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...