Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Sunk

Flipper 570 vill ha ny (nja, beg..) motor..

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har precis köpt en fin Flipper 570 och undrar hur stor motor jag kan hänga på utan att förstärka akterspegeln.. 

Tänker begagnad 115-150 hk.. 

Någon speciell modell/årsmodell som är lättare än andra? Vill ha med trim/tilt.. Budget 20-40 tkr och favoritmärke är Yamaha.. 

 

Följdfrågor.. vilken prop till och hur mycket höjd ska motorn ha på en platt Flipper 570.. ?

 

Mvh / Johan 

 

Redigerad av Sunk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De e nog inga problem

Har en polare som klämde ner en 250hp 6cylindrig inombordare.

Går som ein uhr..

Han har inte testat gas i botten ifs..

Motorn va splitt ny för nåt år sen när han meka dit den. Trångt va de men det gick..

Så 150hp.. nooo problem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, Caribic410 säger:

- - -

Har en polare som klämde ner en 250hp 6cylindrig inombordare.

- - -

E du säker på att det var en Flipper 570? Den är ju konstruerad för utombordare....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, Lintott säger:

E du säker på att det var en Flipper 570? Den är ju konstruerad för utombordare....

Ber om ursäkt. Hade helt fel. Det är en 620.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade klämt dit en Yamaha V4 på 115-130hk. De brukar då göra ca 40knop om jag minns rätt(var länge sen jag kollade på detta). Motorn i sig är riktigt bra och är en kapad V6a. Det skadar nog inte att förstärka akterspegeln oavsett...

Även om det funkar med större så blir det lite overkill på den båten. Skall man uppåt 50knop är det bättre med en 640ht.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Monteringshöjd är alltid svårt att sia om, men en stålpropp och lite hiss ger nog några knop till.

 

När jag bytte motor på min 640ht hissade jag den 40-50mm beroende på hur man mäter och det blev nog så nära perfekt man kan komma. Har en högfartspropp på som passar som hand i handsken och den gör 50knop på topp. Att välja propp är det svåra. Min Laser 2 som jag fick med greppade inte alls med den monteringshöjden medan Stiletto och sedan nuvarande TP Speed Zone funkar mycket bra. Med TPn går båten väldigt högt och lätt i vattnet och man slipper det mesta av Flipprarnas tendens till att gräva ner sig när det går fort. Vobblet som kommer runt 48-49knop på 640n är dock svårare att undvika...

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...