Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Osiris

Oljetemp md3b

Rekommendera Poster

Har problem med oljetrycket efter en tids körning då oljetempen blir mycket varm. Har bra oljetryck i början när motorn är sval. Det finns ingen oljekylare. Har funderat på att koppla in en kylare, finns det någon som vet var man kopplar in den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Adapter vid oljefiltret.

Vilken typ av olja använder du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet du var man får tag på en adapter?

Kör med mineralolja W40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I sin enklaste form kan du linda ingående kylvattenslangen ett eller två varv om oljefiltret.

 

Bra med mineral SAE 30 eller 40 singel grade, inte någon 10W-40.

 

Onödigt liten oljevolym i de där maskinerna, brukar bli som du beskriver när dom börjar bli lite slitna, i vissa installationer är motorutrymmet extremt välisolerat, vilket är förståeligt då maskinen alltid varit ganska bullrig, man hamnar då i en ond cirkel, varmt i motorutrymmet, med tunn olja som följd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte en 10w-40 mer högviskös varm än en SAE30?

 

Borde inte en 5w-50 vara en bättre olja än singel grade oljorna då den är mer lättflytande kall och ger högre filmbärighet varm?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

20w-50 fungerar bäst, men även den blir för tunn då oljan blir för varm

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo i en modern motor tillverkad i NC styrda maskiner med mycket små toleranser, men vi ska veta att sådana oljor fanns inte när TS maskin tillverkades.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det äe kul med oljor.

Tappar motorn oljetryck läcker den nog för mycket i ramlagren, och renovering behövs. Tror det är mer ekonomiskt att köra MD3/MD17 till den är slut. Sen byta till vetus/lombardini eller dyligt. Gångkulturen i dessa är mycket bättre och i mina ögon värt 100K Sek

 

Olja

https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.okq8.se/~/media/dokument%20pa%20stationen/motorolja/syntetolja.pdf%3Fla%3Dsv-se&ved=2ahUKEwi9lequ_JTaAhWKO5oKHUaTDnAQFjAAegQIBxAB&usg=AOvVaw2TfjZhcTINqKaQyOejROlq

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
24 minuter sedan, Pentax säger:

Jo i en modern motor tillverkad i NC styrda maskiner med mycket små toleranser, men vi ska veta att sådana oljor fanns inte när TS maskin tillverkades.

Men en SAE40 är sämre än en 5w-50 genom hela temperaturegistret väl?

Den bygger oljefilm senare när den är kall, och den är blaskigare och bär last sämre när den är varm.

 

En 5w-50 har högre viskositet när den är varm än SAE40, så oljetrycket blir högre.

 

Jag bytte min MD17 mot en 1404...det var underbart.

Redigerad av Mjoelner

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit med om samma sak. Problem skulle jag inte säga att jag hade men oljetrycket kunde bli väldigt lågt, speciellt efter lång färd och när man till slut kommer ner till tomgång i hamn. Efter råd från några äldre herrar i hamnen bytte jag till 20w-50 olja och fick stabilt och fint oljetryck. Orsaken är ju sannolikt att gamla slitna lager går varma och hettar upp oljan som blir för tunn och inte smörjer, lite som den onda cirkel Pentax nämnde, så att byta till 20w-50 är ju inte att lösa problemet man kanske däremot att skjuta det framåt ett tag :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle köpa en oljekylare samt en adapter för den vid oljefiltret.

exempelvis.

http://www.biltema.se/sv/bil---mc/bil-tillbehor/bil-el/instrument/adapter-for-oljegivare-2000030749/

Samt gå upp till en olja med lite högre viskositets världe.

Har du SAE 10w-30 idag gå upp till 10w-40 (siffran före W står för kallstartsegenskaperna så den behöver du inte ändra).

 

 

Det är en gammal motor och du har säkert en del gas som passerar kolvringarna som dels värmer oljan och dessutom tunnar ut den. Men värme kommer säkert från lager mm också.

Dåliga spridare kan också gör motorn onödigt varm.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...