Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
kallepropp

Strömproblem/ krypström/generator

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Laddlampa och olje lampa lyser samt generator blir varm fast tänningen är av..? 

Hej.

När huvudströmmen sätts på så lyser laddlampan och oljelampan på panelen utan att start nyckeln sitter i. generatorn blir också varm utan att motorn ens är startad. Jag upptäckte det i höstas när jag skulle köra fram båten till upptagningen. Den ville inte starta och startmotorn ville inte dra runt. Trodde det berodde på urarmat batteri. fick startat motorn med vev. När jag skulle konservera motorn köpte jag ett nytt batteri och trodde problemet var ur världen, men icke
 

Nu undrar jag om det finns någon som teoretiskt kan förklara vad som kan vara fel. ( Var övertydliga då jag själv inta fattar ett jota av ellärans termer)

Tackar till. alla som hjälper till

Redigerad av kallepropp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så enkelt att tändningslåset är sönder?

Ganska klen mekanik i tändningslås, stora tunga nyckelknippor som belastar de klena delarna i låset, några dunsar i vågorna och något går sönder.

 

Egentligen första frågan, har du gjort några om /inkopplingar i elsystemet?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Tanken om att tändningslåset  gått sönder slog mig men själva fjäderbelastningen och ingrepps logiken känns ok. H

Har en enkel liten koppar nyckel i en slö segelbåt - som inte ser mycket ut för världen så tung nyckelknippa/ hoppande vågor känns ej relevant.

Startmotorn gick igenom för ett år sedan så den ska vara Ok.

 

Cykeln för start är ju så här: Huvudbrytare på- Spänning i voltmetern stiger.

                                                Startnyckel sätts i - Inga lampor tända

                                                första steget          -    ladd- och oljelampa tänds.

                                               Andra steget- återfjädrande -   Tändningen slås på - Startmotor kopplas in.

Nu i mitt fall.

                                                Huvudbrytaren på - Laddlampan lyser kraftigt och oljelampan 

                                                Startnyckel sätts i -  samma som ovan

                                                första steget          -   samma som ovan

                                               Andra steget- återfjädrande -   inget. Inte ens klick eller något.

Kan utröna att generatorn vill dra runt men tack vare remmens/ vattenpumpen mothåll går det inte ( där av värme alstringen i generatorn)

Kan generatorn eller del på den gått sönder?

  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom tändlåst är ett ganska vanligt problem så skulle jag misstänka det. Koppla bort bort mät om det funkar. Du kan även prova att starta med enbart kablarna.

Jag har skippat tändlåset och har en strömbrytare och en tryckknapp inne i båten vid nedgången.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, du har dynastart.

Har du någon i din närhet som har lite erfarenhet av dynastarter, ja jag vet dom blir mer och mer sällsynta, man köper nya grejer och monterar bara ingen lagar något längre.

 

Lägg av remmen så du inte har något motstånd från motorn, roterardyna starten nu?

 

Men du kanske kan försöka ringa in problemet lite, leta reda på kabeln från tändningslåset till reläet, lossa den och observera reaktionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för slla svar!

Skall ner imorgon och göra en felsökning efter era inlägg, återkommer med mer info.

Vill ni ha namn så är det en Yanmar Yse 8 hk med Hitashi generator. Allt i orginal fr glada 80-talet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan, kallepropp säger:

Tack för slla svar!

Skall ner imorgon och göra en felsökning efter era inlägg, återkommer med mer info.

Vill ni ha namn så är det en Yanmar Yse 8 hk med Hitashi generator. Allt i orginal fr glada 80-talet.

Ja då sket det sig med mitt prat om dynastart!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Pentax- vet inte det jag. Även om ny utrustning kan komma i båten så e jag en sån som vill försöka se var felet ligger innan utbyte.

Dina tips är ett led i sökningen och de tas emot gladeligen. Sen är ju ström lite som  vatten. Kan komma in på ett ställe och vandra lång väg innan det ger sig till känna. Ström är lite samma då den är osynlig för ögat tills kabel eller annan utrustning ger till känna att något inte stämmmer.

I mitt fall kom det efter semester seglingen och båten liggandes stilla i hemma hamn. Hela turen Gbg-Strömstad har systemet funkat felfritt. Därav frågetecknen i huvudet på mig.

 

Kollade upp Dynastar på nätet och nu förstår jag vad du blev ledsen över. Ja se novisen.😂👍🏻

Åter tack till alla.

kallepropp

Redigerad av kallepropp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag är inte ledsen, jag började babbla innan jag hade alla uppgifter klara, något som jag brukar kritisera.

På din startmotor sitter det en grov kabel från batteriet, och en klen som har förbindelse med tändningslåset, kolla så att dom inte har kontakt med varandra vid startmotorn. 

Om du drar loss den klena kabeln kolla vad som händer, kolla om det ligger spänning på den klena kabeln, är så fallet hamnar vi vid tändningslåset igen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle också gissa på brända kontakter i startlåset i första hand. Sedan kanske det är dags att kolla anslutningarna till startmotorn och generatorn, därefter jordanslutningen till blocket.

 

Och så en pekpinne:

Det som borde stått i TS's första mening i första inlägget kom nu i andra meningen i trådens sjunde inlägg. Kunde vi inte lära oss att berätta vilken typ av båt och motor frågan gäller redan i första inlägget? Som det nu framställdes visste ingen annan än trådskaparen att det gällde en Yanmar YSE fram till att det nämndes långt nere i tråden. Ingen kunde gissa sig till det utan fick utgå från att det kanske gällde en Scania V8, en Volvo AQ115, en Evinrude utombordare, en Göta från 1953, en tändkulemotor eller kanske en Monark 45. Därför blev svaren inledningsvis gissningar.
Vill man ha exakta svar baserade på fakta skall man inleda med väsentliga fakta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, Faderullan säger:

Skulle också gissa på brända kontakter i startlåset i första hand. Sedan kanske det är dags att kolla anslutningarna till startmotorn och generatorn, därefter jordanslutningen till blocket.

 

Och så en pekpinne:

Det som borde stått i TS's första mening i första inlägget kom nu i andra meningen i trådens sjunde inlägg. Kunde vi inte lära oss att berätta vilken typ av båt och motor frågan gäller redan i första inlägget? Som det nu framställdes visste ingen annan än trådskaparen att det gällde en Yanmar YSE fram till att det nämndes långt nere i tråden. Ingen kunde gissa sig till det utan fick utgå från att det kanske gällde en Scania V8, en Volvo AQ115, en Evinrude utombordare, en Göta från 1953, en tändkulemotor eller kanske en Monark 45. Därför blev svaren inledningsvis gissningar.
Vill man ha exakta svar baserade på fakta skall man inleda med väsentliga fakta.

 

Nu ska vi inte vara för kritiska mot TS, han är ju ny här och som han skriver, "inte fattar ett jota" det är ju i första hand jag som började gissa, lite beroende på att TS nämnde remmen i samband med startförsök.

TS är ute vid båten idag, ska bli intressant att ta del av hans felsökning.

 

:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej så får det inte missförstås, jag avsåg inte att vara kritisk mot TS personligen, snarare pedagogisk i största allmänhet :-)

Men medge att det är vanligt med frågor av typen: "Vad är det för fel på min motor som inte reagerar på gasen? Har inte öppnat motorkåpan och tittat än, skall åka ner till båten om en vecka vad skall jag titta på då"

Det är inte lätt att ge exakta svar på sånt utan i stället får man teoretisera och envar som teoretiserar har olika utgångspunkt, någon utgår från sina erfarenheter med te.x en Evinrude 50 hkr från 1973 någon annan utgår från sina erfarenheter från en 32 cylindrig Wärtsilä rådieselmotor :-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får väl krypa till korset och erkänna att jag var lite väl het på gröten..!😳

Självklart förstår jag att det inte går att precisera felsökningar av div problem på en löst lagd fråga.

Är väldigt tacksam att det ändå finns så många själar som vill hjälpa en enkel snedseglare.

 

Uppdatering av info.

Trio 80 -80.

Yse 8 hk

Hitatchi 35 generator (fina kol)

2 batteri a 75amp var.

orginal Start konsol.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej alla hjälpare..! Hoppas ni haft en solig påsk.

Då har man gjort ett försök att lokalisera med multimeter.

Koppla bort den tunna röda kabeln från startmotorn och mätte på den fick 0 volt så ingen ström på den. 

Och då den är bortplockad från sitt fäste är startpanelens lampor släckta.

 

Den sitter i hop med tjocka kabeln  (11 V på den) från batteriet på startmotorn så då får den ström där.

Vad jag kan läsa av Yanmars elschema så ska det vara så.

 

Hur går jag vidare?

Redigerad av kallepropp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla då tändningslåset så det verkligen bryter.

Dra loss motsvarande kabel vid låset.

det är startnycklens vridning som ska spänningsätta den tunna kabeln på startmotorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med hela start konsolen borta och frikopplad ( inge kablar i kontakt med varandra) så vid påslagning av huvudströmbrytaren blir generatorn varm och börjar ryka( inte bra)

 

Läser 10V på B generator

              9v på L (vitröd kabel) går till startpanel som är urkopplad.

               0 V på E som jordas i motorblock.

 

Skickar med bilder för synlighet.

 

 

 

 

IMG_2439.PNG

IMG_2443.JPG

IMG_2440.JPG

IMG_2441.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt att jag varit otydlig.

När jag skriver tunna kabeln ser jag på din bild att den är vit, den röda ska sitta som den gör, då den troligtvis matar kontrollpanelen med ström.

Den vita är den som ska få spänning när du vrider nycklen till återfjädrande läget, och bara då!

Generatorn verkar riktigt kopplad, men eftersom du har den lös kan det inträffa besynnerliga saker då den inte är kopplad till minus på batteriet.

Återigen kolla så att inte den vita kabeln på startmotorn inte har spänning mer än i det återfjädrande läget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är så det fungerar förutom att alla lampor tänds innan ens nyckeln är isatt.

Alltså när huvudbrytaren sätts på.

Det ska dom ju inte göra förrän nyckeln vrids till första läget.

 

I andra läget(återfjädrande) skickas en ström till Startmotorn med ett klick i denna. Den orkar inte dra runt dock.

Och avbryts när nyckeln släpps.OK på den sekvensen alltså.

 

Kallepropp

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser lite ut som att din generator är hädangången. Koppla ur generatorns anslutningar och kolla om saker och ting fungerar normalt då. Troligen är också startlåset sönder. Antagligen har kontakterna i startlåset svetsats samman med följden att generatorns magnetisering har varit påkopplad länge och därmed bränt generatorn.

Detta är bara kvalificerade gissningar, svårt att felsöka på avstånd :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag råkade ut för exakt samma sak på en bilträff, där en bil hade bl.a. laddlampan lysande fast nyckeln var avvriden. Liknar mycket ditt problem.

 

Det visade sig vara fel på generatorn, vill minnas att det var diodfel, så att spänning kom ut baklänges på fältlindningsanslutningen, alltså laddlampeanslutningen, och bakmatade alla "tändningsförbrukare" via laddlampan. Samt att det gick väldigt mycket ström genom lindningarna i generatorn....

Koppla därför loss laddlampekabeln (L) och om det slutar då så ta bort B+ och isolera den.

 

Fungerar det normalt då, dvs att oljelampan kommer på när nyckeln vrids till "tändning" kan nog tändningslåset ha klarat sig. Men byt då generatorn eller lämna in för reparation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har mätt över polerna på startlåset ock det i 0 inte ger någon bryggning 

läge ett(tändning) ger ström till olje, vatten lampor/givare.

läge två. Ström till startmotor.(återfjädrande)

 

Kan det ändå vara slut med startlåset?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med lite tur har startlåset klarat sig. Testa att koppla loss alla anslutningar till generatorn och se vad som händer då. Batteriet behöver säkert en laddning också, speciellt om du haft så mycket strömåtgång att du har sett rökutveckling :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för nu. Har tagit med delar hem och fortsätter hemma.  Återkommer när framsteg gjorts.😀🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har nu kollat igenom nätet på utbytes generatorer och då slog det mig att för några hundra till så kan jag få mer ampere.

En generator typ original ger 35 amp och den kan jag få för 1500 kr men så finns en som ger 50 amp för 1700 kr.

Känns som om man ändå byter så kan man satsa på en som pytsar i mer ström.

 

Hur ser panelen på detta resonemang?

Vilka risker finns?

 

 

1. Ny Generator 35 Amp, Ersätter Yanmar 128.270-77.200

 

Artikelnummer: 80116

1 500:-/styck

eller

 

2. Generator 12v 50 A

 

Artikelnummer: 80104-1

1 625:-/styck

 

Redigerad av kallepropp
skrivfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hos vem tänkte du köpa generator?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Traktordelar.net är intressant.

Yanmar är ju en konverterad gammal traktormotor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan, kallepropp säger:

Traktordelar.net är intressant.

 

Kan säkert vara bra, se bara till att generatorn är avsedd för marint bruk.

Min 55A generator ersattes med en på 100A från starmotor.se - fungerar jättebra. Men jag har laddningsutrustning så jag kan utnyttja all ström. När jag byter till LiFePO4 blir det ännu bättre.

Att bara byta till en större generator ger inget om man inte samtidigt sätter in fler batterier och/eller något typ Sterling ProAltC.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har en batteribank på 2x 75 amp batterier och gamla glödtråds lampor och ett super cool aggregat som är de stora ström ätarna.

Funkar den gamla kabeldragningarna med tanke på uppgradering generator.

Har inte tänkt att lägga ner så mycket mer för att tvärsäkra utan det var mest att amp ökningen var intressant/ pribild på dessa två generatorer.

Redigerad av kallepropp
vet inte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara värt att lägga till lite för en större generator även om den inte kommer att ge mer. Kabeldragning behöver du inte göra något åt.

Sen kanske man i framtiden tex skaffar ett batteri till och då kommer man att märka skillnaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...