Jump to content
Sunday 26 June 2022
Sign in to follow this  
Hajjen

Vilket körkort för USA boggietrailer?

Recommended Posts

Japp, har inte fått grepp om detta ännu, alltså Sea ray 2,4 ton på en boggietrailer obromsad. En jeep cherokee får dra 3,5 ton, funkar det?

någon som är riktigt säker på vad som gäller så uppskattas den infon, tackar på förhand.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det jag snappat upp om detta tidigare är 

  • att USA-släp inte brukar gå att registrera i Sverige (ingen har lyckats),
  • att efterfordon inte får vara fjädrat,
  • att efterfordon inte ställer några krav på annat än B-körkort och
  • att för att dra ett obromsat efterfordon måste bilen väga mer än släpet.

Du måste alltså se till att lasta bilen så att den väger mera än båten + trailern och om släpet är fjädrat måste du sätta fjädringen ur funktion.

 

Sedan är det bara att susa iväg i 30 km/h med B-körkortet.

 

Mackey

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vill bara tillägga, har efterfordonet bromsar finns ingen viktbegränsning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu dämpar jag kanske din glädje - tyvärr...

Cherokeen har en tjänstevikt på ca 2350 kg och en maxlast på ca 600 kg. Det ger en totalvikt på ca 2950 kg.

Efterfordon har en maxvikt = dragfordonets vikt som för Cherokeens del får uppgå till max totalvikten ca 2950 kg. Att bilen får dra 3500 kg avser ett "vanligt släp" och inte efterfordon.

 

Om din trailer (oregistrerat efterfordon) inklusive båt väger under 2950 kg så är det bara att maxlasta bilen. Om du lastar mer än maxlast i bilen så kör du olagligt. Om trailer o last väger mer än 2950 kg så kör du olagligt.

 

Om din trailer är registrerad och får lasta mer än 2400 kg så finns det en släpvagnskalkylator där du kan se körkortsbehörighetskraven på fordonskombinationen dragfordon + släp.

https://transportstyrelsen.se/om-slapvagnskalkylatorn

 

Sen är det en omdömes- och riskfråga hur långt du ska köra, typ av väg, hur nära gränserna du ligger mm. Jag misstänker att du är rädd om både bil, båt och körkort....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu är det en USA trailer vi pratar om och den går inte att regga här i Sverige, jag vet ingen som lyckats i alla fall. 

Men det som går att göra är att göra om den till ett efterfordon. Här finns det troligtvis lite fördelar med en USA kärra, dessa brukar ha bromsar, om din inte har det så gäller inte nedan för din båt+bil

 

Så nummer ett är, som Mackey skrev, ta bort eller låsa fjädringen.

Sedan så gäller det att fixa kopplingen mot dragkulan, den passar nämligen inte svenska 50 kontra 60 mm. 

Voila, och då har du ett bromsat efterfordon som då är lagligt att dra din båt med Cherokeen

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan, Lintott säger:

Cherokeen har en tjänstevikt på ca 2350 kg och en maxlast på ca 600 kg. Det ger en totalvikt på ca 2950 kg.

 

Nu verkar det ju vara så olyckligt att TS trailer är obromsad.

 

2950 - 2400 = 550

 

Den "stelopererade" trailern får alltså inte väga mer än 550 kg.

Det verkar ju lite i minsta laget för en trailer till en 2,4-tons båt.

 

Eftersom USA-trailers tydligen är omöjliga att få igenom en besiktning så är det väldigt tveksamt om du kommer att kunna använda trailern för att transportera båten på väg med en Jeep Cherokee utan att både ta bort fjädringen och fixa så att släpet blir bromsat.

 

Jo, ett alternativ finns ju.

Minska vikten på båten till dess båt + trailer väger högst 2950 kg.

Du ska ju ändå maxlasta bilen med 600 kg så det finns chans att få bort 500 kg (föraren räknas in i 600 kg) från båten som kan lastas i bilen.

 

Mackey

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu är det ju inte omöjligt att montera en broms på trailern, påskjut, el, hydraulisk, eller tryckluft, möjligheterna är många för den som är lite händig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skulle råda TS att väga trailern tomme, en del USA vagnar är tillv. av aluminium så vikten kan ju vara under 500 kg. Det bästa är naturligtvis att väga hela ekipaget ( båt+vagn) men kanske enklare att få trailern till en våg tomme.

Mitt hemmabygge väger strax under 400 kg och är gjort av stålprofiler, båten väger över 2 ton. Drar med en Cheva pickis. Så visst kan TS få ihop vikterna med lite tur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy