Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
BboatB

Vikbar solcell - Parallelkopplade celler?

Rekommendera Poster

Har läst ngnstans att de vikbara solcellerna egentligen är separata solceller med parallelkopplade paneler, dvs man kan få skugga på halva panelen men ändå få 50% ut av panelen. Hittar dock inte detta inlägget...

 

https://www.seasea.se/el/batteri-solcell/solcellspaneler/vikbar-solcellspanel-sunwind

 

Kan någon konfirmera detta? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter udda. De flesta solpanelerna består av 36 seriekopplade solceller a 0,5V.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, BboatB säger:

Har läst ngnstans att de vikbara solcellerna egentligen är separata solceller med parallelkopplade paneler, dvs man kan få skugga på halva panelen men ändå få 50% ut av panelen. Hittar dock inte detta inlägget...

 

https://www.seasea.se/el/batteri-solcell/solcellspaneler/vikbar-solcellspanel-sunwind

 

Kan någon konfirmera detta? 

Köp på öppet köp och prova. Eftersom det finns olika storlekar med olika många paneldelar kan jag tänka mig att det kan stämma. Dvs att varje paneldel är en komplett seriekopplad panel. 

 

Kan ju också vara en kombination av serie- och parallellkoppling för att få rätt spänning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om bilden stämmer så består den vikbara panelen av 12 st. mindre paneler.

 

Dessa 12 mindre paneler skulle ju kunna vara på 1,5 V vardera och bestå av 3 st. 0,5 V celler som sedan är seriekopplade med varandra, eller så är det 12 st 12 V  paneler som är parallellkopplade, eller så är det någon annan kombination.

 

Säkrast är nog att fråga på just den aktuella vikbara panelen eller själv försöka kolla hur kablarna är dragna.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev inspirerad och köpte just 4 st. 10 W 12 V paneler (från Tyskland, absolut inte Kina :D) som jag tänkte bygga ihop till en vikbar 40 W enhet. Priset blev cirka 850:- kr.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte rätt bild om man sen kollar på måtten på ex 50w vs 100w. 50w är i princip en halv 100w så med 4 paneler, sen har 100w 8 och 150w 12..om jag gissar rätt.

 

Så rent logiskt borde en 100w vara två parallella 50w och 150w 3 st paralella, alt alla mindre paneler. Dock kommer 80w:aren och förstör...75 w kan jag köpa dvs 3 paneler och två rader a 12,5w stycket, men 80w blir en svår nöt att knäcka....

 

För om det hade varit en 75w:are så borde alla små paneler vara fristående om man ska underlätta uppskalning i fabrik. Och man kunde nästan vara säker på att alla mindre celler var fristående och paralellkopplade.

 

Ja köpa en är ett alternativ, men blir lite mer meck om någon här redan har en :) Har mailat en forummedlem som jag vet äger en panel så får se om han svarar och har lite inputs.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Mackey säger:

Blev inspirerad och köpte just 4 st. 10 W 12 V paneler (från Tyskland,

Köpa Kinesiska pryalr i Tyskland blir väl nästan ännu värre? ;)

När du parallellkopplar, sätt en Schottky diod på varje plusledare för säkerhets skull.

Vill du experimentera så häng hela skiten i mantåget, det brukar fungera bättre än man kan tro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan, BboatB säger:

Ja köpa en är ett alternativ, men blir lite mer meck om någHar mailat en forummedlem som jag vet äger en panel så får se om han svarar och har lite inputs.

Jag tror inte du ska förlita dig på andra/gamla uppgifter, det kan mycket väl vara så att man av någon anledning ändrar konstruktionen.

 

51 minuter sedan, bhemac säger:

Köpa Kinesiska pryalr i Tyskland blir väl nästan ännu värre? ;)

Jag vill ju bara undvika att handla med en diktatur...

Det blev lite dyrare och jag vet att i stort sett alla solpaneler tillverkas i Kina. Det fanns produktion i Sverige och Europa tidigare, men jag tror dessa fabriker konkurerats ut av kineserna. :angry:

 

Tack för tipsen om dioder och mantågsmontage.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har en vikbar på 100 watt från 2015, den består av 8 parallellkopplade paneler, skuggas en ger fortfarande 7 paneler ström. Om konstruktionen är lika på alla vet jag inte. Den fungerar och ger utlovad ström och är lätt att lägga ut där solen lyser bäst. Det man kan fundera på är hållbarheten på sikt, det är många kablar som viks. 

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...