Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
medic

båtköp Åland

Rekommendera Poster

Är på väg att köpa min första båt. Hittat en micore på åland, men en liten fundering ang denna båt. Skulle kolla med trafikverket ang att registrera trailern i Sverige vilket inte var några större problem, dock så skulle de ha ngt papper från tullen så jag ringde till dem.

Då sa de att moms måste betalas när jag tar in båten till Sverige eftersom åland inte är ett eu land. När jag pratar med säljaren så säger han att båten är köpt ny i Sverige av föregående ägare. Min fråga är då om moms måste betalas igen på samma båt?

Känns ju som momsen kommer att överstiga värdet på objektet om man ska betala moms två gånger.

Försökte ringa tullen med de nya uppgifterna men de hade stängt för påsk, och köp kommer eventuellt att ske nästa vecka så jag är i stort behov av att räta ut frågetecknet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såvitt jag förstår så är Åland en autonom region inom Finland.. bla så står Åland utanför EU,s momsunion... Detta torde innebära att du nog får betala moms för att importera båt och trailer till Sverige... Men om det hastar så borde du kunna få råd av KGH Spedition... de är duktiga och jobbar alla dagar såvitt jag vet..

 

Fair Winds Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar tagit in en båt på trailer från Åland får ett par år sedan. När trailern skulle registreras i Sverige struntade jag med det där att prata med tullen. Trafikverket ville se kvitto på köpet ink. ramnummer på trailern och sedan var det inga problem med dem. Största problemet var trailern som skulle har rätt sorts lampor med rätt färg som lyste åt rätt håll. När det väl var klar var det bara att beställa tid för en nyregistrering hos bilbesiktningen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...