Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej allesammans,

 

Har ni följt och läst trådar här i snart 3 månader. Måste säga tack för all inspiration!

 

Nu till saken: Jag köpte en sliten HT-båt i höstas som jag ännu inte sjösatt. Jag har påbörjat diverse renoveringar för att få den lite fin innan sommaren och uppgradera den lite.

 

En tanke jag funderat på länge nu är att antingen sätta in en 50-70 liters tank eller två 25-liters bärbara tankar. Oavsett vilket så hade jag tänkt att göra plats för dom under min aktertoft, som i nuläget är ca 2 cm för låg och dessutom inte har tillräckligt stora luckor.

 

Aktertoft är i övrigt ganska sliten och "sladdrig", vilket tidigare ägare försökt förstärka med träbalkar under. Något som jag tycker verkar vara en halvtafflig kompromiss.

 

Nu överväger jag att bygga en helt ny toft i glasfiber genom att använda formplyfa som gjutform. Anledningen till att jag inte vill plasta över vanlig plyfa är främst för att det blir tungt men även för att jag tror det drar fukt på sikt.

 

Jag har aldrig plast förut men läst en del om det. Mina två frågor är hur jag ska hantera ändarna på plasten? Den här väl bli ojämn och fransig? Ska jag bygga en marginal och sedan kapa med diamantkapskiva? 

 

Min andra fråga är hur jag bygger snygga infällda luckor som kan fällas upp med gångjärn? Jag har förstått att jag behöver bygga någon form av sarg. Någon som har erfarenhet  av att bygga en U-list som agerar vattenlås? Ska sargen byggas efteråt? Med vilka material? Hur får jag en tajt passform?

 

Långt inlägg med många frågor, men det jag tycker det är lite knepigt.

 

Tack på förhand!

IMG_20180111_115423.jpg

Redigerad av Marulk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som ni kan se så är den nuvarande toften byggd på ganska mugget virke. Eftersom tidigare ägare redan gjort fula hål i durken så funderar jag på att såga ut durken så att jag kan sänka ner en fast tank, vilket även skapar ett stadigt fäste.

IMG_20180210_122300.jpg

IMG_20180210_122135.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska svara utifrån min erfarenhet;

Två bärbara/hanterbara tankar.

 

Beträffande plastningen, lägg all slipning på den färdiga produkten när det bara är en detalj som ska tillverkas, formen måste vara oerhört slät och fin om produkten ska duga direkt från form till båt, och de flesta amatörformar får inte den finnischen som krävs då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Pentax säger:

Ska svara utifrån min erfarenhet;

Två bärbara/hanterbara tankar.

 

Beträffande plastningen, lägg all slipning på den färdiga produkten när det bara är en detalj som ska tillverkas, formen måste vara oerhört slät och fin om produkten ska duga direkt från form till båt, och de flesta amatörformar får inte den finnischen som krävs då.

Men gör jag formen i formplyfa så krävs väl minimalt med slipning? Formplyfa är ju glatt och fin. Jag tänkte lägga några lister eller VP-rör på formen för att skapa nedfasningen till luckan. Eventuellt lite spackel i hörnen för att göra dom rundare och sen kleta in hela formen i vax, därefter måla gelcoat och sen börja plasta. Eventuellt skippar jag gelcoaten då jag misstänker, liksom du säger, att den färdiga produkten måste slipas jämn.

 

I övrigt är jag tveksam ifall jag ska gjuta allt i ett stycke eller ifall jag ska göra de tre gavlarna och sen plasta ihop dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt så var det jag menade.

 

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska jag plasta marginal som sedan kapas av eller ska jag plasta exakta mått?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan, Pentax säger:

Ska svara utifrån min erfarenhet;

Två bärbara/hanterbara tankar.

 

Beträffande plastningen, lägg all slipning på den färdiga produkten när det bara är en detalj som ska tillverkas, formen måste vara oerhört slät och fin om produkten ska duga direkt från form till båt, och de flesta amatörformar får inte den finnischen som krävs då.

Vet du någon bra sida med DIY-info?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, bhemac säger:

Tackar!

Kan man som glad amatör göra en sådan här låda eller kommer det se för dj_vligt ut?

image.png.1e483aeb5250d285c03c23208f86df03.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, Kane säger:

Kan man som glad amatör göra en sådan här låda

Absolut, gör man det ordentligt och sen slipar så kan det bli hur snyggt som helst.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur får man till de rundade hörnen? Kan ju säga till hörnvinklar själv antar jag men hur gör man dom glatta så att plasten släpper vid hörnen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, Kane säger:

Tackar!

Kan man som glad amatör göra en sådan här låda eller kommer det se för dj_vligt ut?

image.png.1e483aeb5250d285c03c23208f86df03.png

Smaksak. Många tycker nog dendär lådan e snygg, andra tycker den är ful och några bryr sig inte.

gör den för din skull och vad du/ni tycker.

sen kan du ju kolla på fler alternativ om du behöver inspiration.

good luck.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, Caribic410 säger:

Smaksak. Många tycker nog dendär lådan e snygg, andra tycker den är ful och några bryr sig inte.

gör den för din skull och vad du/ni tycker.

sen kan du ju kolla på fler alternativ om du behöver inspiration.

good luck.

 

Ja, det där är originaltillbehör för det facila priset av 11.500 kr (i och för sig med en dyna ovanpå). Om jag skall ge mig på det projektet så kommer jag nog ändra utseendet lite grann.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett tag sedan men jag har gjort liknande. Jag jobbar gärna med härdmasonite, sågar till en skiva lika stor som locket. Masoniten fäster jag på en spånskiva. Runt om fäster jag en list, lika hög som locket ska bli. Sen spacklar jag upp mellan lock och sida. Det går med vanligt spackel eller modellera. Gör det i några omgångar. För att få rätt rundning brukar jag ha en kula limmad på en träpinne. Eller något annat som man hittar i köket.

Vaxa allt ordentligt.

Se gör man samma med de fyra hörnen, skillnaden är att här använder en gummiboll (spacklade upp hörnen i duschen på samma sätt, golvläggaren var inte glad!).

Sen är det bara att plasta. Börja med en stor bit som täcker hela ytan och går upp någon cm på sidorna. Småbitar i hörnen.

Gör en liten provlucka först. 

Man får såga rent överflödet, går ganska bra med en vinkelslip, jag sätter en sågklinga i vertikalfräsen.

Sen är det bara att slå ut r formen, spackla, slipa tills man får en bra yta som lackas med härdlack.

Den totala tiden är inte så lång man jobbar ganska korta stunder år gången.

Den stora låda gör man sen på samma sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, bhemac säger:

Det är ett tag sedan men jag har gjort liknande. Jag jobbar gärna med härdmasonite, sågar till en skiva lika stor som locket. Masoniten fäster jag på en spånskiva. Runt om fäster jag en list, lika hög som locket ska bli. Sen spacklar jag upp mellan lock och sida. Det går med vanligt spackel eller modellera. Gör det i några omgångar. För att få rätt rundning brukar jag ha en kula limmad på en träpinne. Eller något annat som man hittar i köket.

Vaxa allt ordentligt.

Se gör man samma med de fyra hörnen, skillnaden är att här använder en gummiboll (spacklade upp hörnen i duschen på samma sätt, golvläggaren var inte glad!).

Sen är det bara att plasta. Börja med en stor bit som täcker hela ytan och går upp någon cm på sidorna. Småbitar i hörnen.

Gör en liten provlucka först. 

Man får såga rent överflödet, går ganska bra med en vinkelslip, jag sätter en sågklinga i vertikalfräsen.

Sen är det bara att slå ut r formen, spackla, slipa tills man får en bra yta som lackas med härdlack.

Den totala tiden är inte så lång man jobbar ganska korta stunder år gången.

Den stora låda gör man sen på samma sätt.

Så då är ordningen; form - wax - släppmedel - gelcoat (topcoat?) - glasfiber - polyester - glasfiber  - polyester - ...... - topcoat?

Och sedan slipa på utsidans gelcoat (topcoat?) tills ytan är fin och sedan topcoat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Kane säger:

Så då är ordningen; form - wax - släppmedel - gelcoat (topcoat?) - glasfiber - polyester - glasfiber  - polyester - ...... - topcoat?

Och sedan slipa på utsidans gelcoat (topcoat?) tills ytan är fin och sedan topcoat?

 

Som jag förstått det så ska inte släppmwdel behövas om du vaxar bra. Försök hitta ett exempel på nätet där dom använder både vax och släppmedel. Jag lyckades iallafall inte hitta något sån exempel. Tycker dock det låter vettigare att använda släppmedel som bildar en film än vax. Har dock inte hittat något sånt i någon butik inom räckhåll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För övrigt så borde behovet av vax eller släppmedel vara särskilt viktigt i kanter eller fogar om man plastar i en plugg av formplyfa eller masonit, eftersom den har ganska glatt yta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder aldrig släppmedel men har man tex en riktigt fin form tex till en båt då ska man noga använda det.

Hag använder aldrig gelcoat. Formen måste då vara i toppskick (och det är aldrig mina, jag måste alltid slipa). De får gånger jag gjort det så har jag dessutom missat att få tillräckligt mycket.

Slipa och måla med härdlack, det ger en tåligare yta - tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kolla denna, handlar om formbygge, han använder släppmedel, jag har aldrig använt något, bara vaxat flera gånger innan laminering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan, Marulk säger:

 

Som jag förstått det så ska inte släppmwdel behövas om du vaxar bra. Försök hitta ett exempel på nätet där dom använder både vax och släppmedel. Jag lyckades iallafall inte hitta något sån exempel. Tycker dock det låter vettigare att använda släppmedel som bildar en film än vax. Har dock inte hittat något sånt i någon butik inom räckhåll.

Det var denna bild från Lars Viebkes bok jag utgick ifrån,

 

Glasfiber.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan, bhemac säger:

Jag använder aldrig släppmedel men har man tex en riktigt fin form tex till en båt då ska man noga använda det.

Hag använder aldrig gelcoat. Formen måste då vara i toppskick (och det är aldrig mina, jag måste alltid slipa). De får gånger jag gjort det så har jag dessutom missat att få tillräckligt mycket.

Slipa och måla med härdlack, det ger en tåligare yta - tycker jag.

Vad har du som första lager i bygget om du inte har gelcoat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glasfiber och plast.

Glasfiberlaminat är ju ett bra material att bygga allehanda saker i.

Det viktigaste är nog en visst måttav konstruktiv fantasi

Jag har byggt mycket olika saker, både till båten och annat genom åren.

Ett par exempel.

 

http://thallatha.blogspot.se/2011/01/doghouse.html

http://thallatha.blogspot.se/2015/02/da-gar-jag-ner-i-min-kallare.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan, Kane säger:

Vad har du som första lager i bygget om du inte har gelcoat?

Jag lägger plast/matta direkt, det brukar ändå bli att man får slipa en del.

För känns dt onödigt att som i videon göra en form lite slavrvigt det blir dubbelt slipjobb. Ska man göra flera grejer så börjar man med en plugg som är perfekt. Sen gjuter man en form på den och i formen gör man den slutgiltiga produkten, tex en båt.

 

Behöver man ett ex tycker jag man plastar upp i mycket enkel form. Det uppfyller "ett visst måttav konstruktiv fantasi".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...