Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Olleman82

Ny motor i gammal båt, vilka är ni :)?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Senaste tiden har jag förundrats över annonser på blocket på inte minst gamla amerikanska båtar med helt nya dieselmotorer i. Inte alls ovanligt att man ser annonstexter med typ "påkostad 250 000,500 000 eller 700 000" de senaste åren. Detta är på båtar som med originalmotorerna kanske skulle varit värda 300 000 och nu MAX går för 500 000. Att man tar en sådan utgift för att behålla båten i 20 år är en sak men här pratar vi om båtar med motorer som knappt är inkörda och som ska säljas till rena vrakförlusten. Finns det någon här som gjort just en sådan affär eller är det bluff och båg alltihop!? Någon ska väl förvisso stå med svartepetter på en äldre båt förr eller senare men ändå, det måste ju finnas alternativ som inte innebär flång nya Volvo dieslar med tillhörande drev och sköldar till enorma pengar?

 

Jag är bara lite förundrad, folk får använda sina pengar hur de vill såklart :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår båt från -98 fick en -03 motor förra året. 

Monterar man utrustning i båten som ankarspel, värmare, bogpropp osv så försvinner pengarna fort, speciellt om man låter ett vsrv göra installationen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som köpare är det ju utmärkt att någon tagit kostnaden. Dock finns graderingar... var med en bekant som "teknisk expert" vid ett sådant ev köp ( just motorer är jag inte så kunnig på )

 

Men de "nya" motorerna, som verkligen för mitt amatöröga såg nya ut - visade sig vara renoverade. Och detta kom fram när jag frågade om hur lång garantin var och om första oljebyte var förutsättning för garantin... Det säljaren hade var ett kvitto på renoveringen... ett rejält belopp dock.

 

Är det helt nya motorer, inom garanti, är det ju en bra affär om man tycker om båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror ny är en defenition I annonser. Jag köpte en båt som det stog ny motor i rubriken på båten tom. Men när jag kom och kollade var motorn 7år. Nu köpte jag en segelbåt med utombordare så jag köpte den ändå då det inte är den stora kostnaden. Men ny var den inte i mina mått.... Dock fungerade 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Olleman82 säger:

Hej!

 

Senaste tiden har jag förundrats över annonser på blocket på inte minst gamla amerikanska båtar med helt nya dieselmotorer i. Inte alls ovanligt att man ser annonstexter med typ "påkostad 250 000,500 000 eller 700 000" de senaste åren. Detta är på båtar som med originalmotorerna kanske skulle varit värda 300 000 och nu MAX går för 500 000. Att man tar en sådan utgift för att behålla båten i 20 år är en sak men här pratar vi om båtar med motorer som knappt är inkörda och som ska säljas till rena vrakförlusten. Finns det någon här som gjort just en sådan affär eller är det bluff och båg alltihop!? Någon ska väl förvisso stå med svartepetter på en äldre båt förr eller senare men ändå, det måste ju finnas alternativ som inte innebär flång nya Volvo dieslar med tillhörande drev och sköldar till enorma pengar?

 

Jag är bara lite förundrad, folk får använda sina pengar hur de vill såklart :)

Vänd på det hur mycket hade du tappat i värde om du köpt båten ny, och säljer efter säg fem år. Även fast en båt har några år på nacken så blir det mindre tapp på att byta motor och kanske åka i fem år jämfört med tappet på ny båt. Vad tappar en aquador 27 a nypris med utrustning runt 2,2 mille på 5-7 år. Vad är kostnaden att sätta i ny motor och åka lika tid som exemplet vad blir tappet i kronor då. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tycker det är konstigt att man byter ut motorer på löpande band. Självklart om den har rostat sönder i block osv känns det ju rätt. Själv har jag orginal V8 från 96 i min Maxum som jag byter olja vart 50 timme och alla filter själv. Man kan ju självklart inte garantera att den har blivit renoverad någon gång (block och toppar). Samma block nr med pappren har jag vid första köp. Min är förvisso sötvattenkyld, bör ju rädda många motorer. Kan det vara pga höga belastningar som gör det tro? Ser ganska ofta hur många som blir lurade då det står "nyrenoverade" i annonser. Lite färg kan få många att gå på minor. Nyrenoverade= papper, bilder och kvitton för mig iallafall. Men i år kan jag ju säga att min blir nyrenoverad, köpte en ny förgasare 😂.

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns både och. Dvs "sprayrenoverade" eller grundlig genomgång. En väl utförd renovering på en bra grundkonstruktion kan nog innebära en betydligt längre livslängd. Särskilt dieslar inbillar jag mig. 

 

Med "ny motor" så menas väl ofta "ny för båten". Och allt är relativt. Eftersom våra båtar lever länge och det inte är ovanligt med originalmotorer från både 70- och 80-talet som tuffar på än i dag så kanske en 10 år gammal motor i sammanhanget är att betrakta som "ny". Men man bör ju givetvis vara noga med att poängtera det i annonsen. "Nybytt motor" kanske är ett bättre ordval.

 

Att många baxar ner volvo-dieslar tror jag mycket hänger ihop med att få båten lättare såld framöver (beroende på båt/storlek förstås). 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inne på samma spår om hbengtsson.

 

"Jag har köpt ny bil." betyder oftast att man köpt en annan gammal bil, så ny är inte alltid ny.

 

På sätt och vis kan man väl tycka att begreppet "ny" funkar även för en åtta  år gammal inombordare i en 30 år gammal båt även om det är bättre att skriva ny motor 2008.

 

Som köpare känns det kanske som att säljaren försöker luras och man kanske stuntar i båten bara därför, men som säljare är det ju på sätt och vis en ny - inte ursprunglig - motor.

 

Nya segel som är åtta år gamla är en helt annan sak tycker jag. No no!

 

Varför byter man då motor?

För vår del var det för att en renovering av en MD11 kostar nästan lika mycket som en ny 25 hk Beta Marine. Betan håller säkert i 15 år och sedan är nog vårt (båt)liv slut.

Bättre att ha en någorlunda fräsch motor i 15 år än en äldre som kanske ändå måste bytas ut om 10-12 år.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla perspektiv! Jag saknar alltjämt någon som på riktigt lagt de summor som jag skrev om i första inlägget och som jag sett på flera blocket-annonser. Men kanske är det som en del av er är inne på att det som anges är någon form av värde på en helt ny motor som installerats på en marina. På många av dessa objekt är det kanske i själva verket en 10 år gammal motor som installerats av båtägaren själv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byter just nu motor i min snipa från -81. Den gamla motorn var helrenoverad och hade säkerligen fungerat bra i många år till. Kostnaden för den nya motorn kommer jag aldrig att få tillbaka, annat än till en bråkdel, vid en försäljning.

 

Anledningen till att jag byter är att jag gärna vill ha en lugn och trygg tillvaro på sjön, det förtar en stor del av glädjen om man ständigt skall behöva spetsa öronen efter nya och konstiga motorljud, lukter mm. Sommaren är kort och när man är på sjön så får det gärna vara så trevligt som möjligt. 

 

Att ett nytt topplock till den gamla motorn kostar i stort sett lika mycket som en helt ny motor bidrog även till beslutet.

 

Ebberöds bank javisst, men jag tycker ändå att det är värt det. :rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, IvarN säger:

Jag byter just nu motor i min snipa från -81. Den gamla motorn var helrenoverad och hade säkerligen fungerat bra i många år till. Kostnaden för den nya motorn kommer jag aldrig att få tillbaka, annat än till en bråkdel, vid en försäljning.

 

Anledningen till att jag byter är att jag gärna vill ha en lugn och trygg tillvaro på sjön, det förtar en stor del av glädjen om man ständigt skall behöva spetsa öronen efter nya och konstiga motorljud, lukter mm. Sommaren är kort och när man är på sjön så får det gärna vara så trevligt som möjligt. 

 

Att ett nytt topplock till den gamla motorn kostar i stort sett lika mycket som en helt ny motor bidrog även till beslutet.

 

Ebberöds bank javisst, men jag tycker ändå att det är värt det. :rolleyes:

En polare har en gammal htbåt. Båten är precis så stor som dom får in i sittbåthus. Båten i sig e kanske värd.. 50-150kkr inkl motor marknadsmässigt.

han stoppade i en sprillans ny stor motor som säkertkostade 3-5ggr marknadsvärdet på liknande ekipage.

sen har dom mint condition inne i båten, supervärme, nya kapell, lack och krom, nytt kylskåp mm. Allt som går att få in och få till iden storlekan på båt. Utvändigt syns det inte.. å dom skulle aldrig få tillbaka ens 1/3 del av sina pengar.. fats dom investerar i sitt användande av båten.. inte vad andra tycker.. inte för att sälja.. sen vet man ju aldrig vad som händer, om båten lika gärna ska eller måste säljas.. om det blir så, så blir det ju givetvis ett klipp för köparen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...