Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Azguz

Hur fästa något permanent i skrov?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag ska i år montera något jag inte haft och det är en fast länspump i "kölsvinet". En sådan här whale supersub:

24032-specs-LRG.jpg.3e8a4d46faf69ee7f0a2861839f34fae.jpg

 

Problemet är att jag har inget särskilt att "bulta/skruva" fast den i. Tanken är dock då att jag kanske kan "lima" fast fäster för den i skrovet så blir det ingen åverkan i skrovet. Skrovet är av stål och det är ju målat med rostskyddsfärg och en matt täckfärg på insidan. Fästet är av någon hårdplast sen klickas länspumpen fast i detta fäste. 

Frågan är dock vad ska jag använda för att "lima" fast den i skrovet på ett permanent pålitligt sätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, Azguz säger:

- - -

Frågan är dock vad ska jag använda för att "lima" fast den i skrovet på ett permanent pålitligt sätt?

Sikaflex (motsv) eller PL400 är två exempel på "lim" som bör fungera.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan, Lintott säger:

Sikaflex (motsv) eller PL400 är två exempel på "lim" som bör fungera.

Beror helt på vad det är för plast.

Det finns limbara hårda och mjuka samt olimbara hårda och mjuka.

Har du plats så kan du ta viljet byggbart lim som helst mot metallen. Förslagsvis epoxy-stick som har konsistens som modellera eller vilket 2-komplim som helst och bygga upphöjningar med. Sen kan du skruva i dessa upphöjningar.

Du kan peta ner ex tandpetare där skruvar ska sitta, innan det härdat fullt, så slipper du borra. Alternativt gjuta fast gängor, muttrar, el. dyl om det ska sitta m maskinskruv.

Oavsett plast, kommer det inte sitta fast bra om du limmar direkt med epoxi.

Bättre alternativ är pu eller akryl.

Du kan alltid testa vidhäftning med nån droppe någonstans på plasten. Metallen är no problem, vidhäftningsmässigt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig fäst en pump... de har hållits på plats av slangen... har jag missat något nu igen..?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Peter_K säger:

Jag har aldrig fäst en pump... de har hållits på plats av slangen... har jag missat något nu igen..?

Antagligen men det har även jag. En slang vill jag kunna rycka upp när det blir stop.

Dränkbara länspumpar hålls fast med en bit aluminium plåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, Peter_K säger:

Jag har aldrig fäst en pump... de har hållits på plats av slangen... har jag missat något nu igen..?

Haha! Älskar båtägande. Det enda man kan vara säker på är att man aldrig gör saker perfekt. Befriande. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, bhemac säger:
11 timmar sedan, Peter_K säger:

Jag har aldrig fäst en pump... de har hållits på plats av slangen... har jag missat något nu igen..?

Antagligen men det har även jag. En slang vill jag kunna rycka upp när det blir stop.

Dränkbara länspumpar hålls fast med en bit aluminium plåt.


Hade en sådan pump tidigare och har haft flera stycken liknande i olika båtar. Just nu har jag tre liknande pumpar i två olika båtar. Som Peter_K har jag bara haft alla mina länspumpar liggandes i kölskrapet och de har hållits på plats av slangen. 

För mig har det fungerat i 25 år och i 5 båtar. Men jag har säkert missat nåt jag med.. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag har en stålbåt är det lite lätt "platt" i botten så pumpen kan glida runt en del. Har en lägsta punkt när båten ligger still, men fortfarande rätt platt, så tänkte fästa pumpen så den sitter stumt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en stålbåt kan man väl svetsa fast en mutter eller en pinbult, ellernåt lämpligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan, Peter_K säger:

Jag har aldrig fäst en pump... de har hållits på plats av slangen... har jag missat något nu igen..?

Resonerar precis som dig i denna fråga, varför fästa en elpump som efter några år gett upp och det blir ett elände att få loss den i ett trångt maskinrum. Gör som dig lägger den löst mot botten och hålls kvar av slangen.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller limma dit några bitar av lämpligt material som sätts på sidorna av pumpen. Lätt att plocka upp och sätta tillbaka, också om man byter pump. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den pump TS ska installera har ju ett väldigt enkelt fäste där pumpen trycks ned i fästet. För att rensa silen så är det bara att ta tag i pumpen och lyfta den rätt upp. Det bör väl fungera alldeles utmärkt att bara limma fast fästet och sedan trycka pumpen på plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, Lintott säger:

Den pump TS ska installera har ju ett väldigt enkelt fäste där pumpen trycks ned i fästet. För att rensa silen så är det bara att ta tag i pumpen och lyfta den rätt upp. Det bör väl fungera alldeles utmärkt att bara limma fast fästet och sedan trycka pumpen på plats.

Ja om plasten är limbar.

Det finns ifs lim, fast tror inte det går att köpa privat, som fäster även på ex. Pe. PP och andra av dom vanliga olimbara.

Har du plats kan du ju alltid limma dit en metallvinkel eller vad som av trä metall eller dyl, som du kan skruva fästet i. Då kan du ta vilket lim som helst. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan, Caribic410 säger:

 

Har du plats kan du ju alltid limma dit en metallvinkel eller vad som av trä metall eller dyl, som du kan skruva fästet i. Då kan du ta vilket lim som helst. 

 

Menar du som vanligt vitt snickarlim eller "björnklister"!? ;)

Har, som jag skrev tidigare, aldrig fäst liknande länspumpar uta de har hållits på plats av slangen.

Däremot har jag ibland satt fast slangen med buntband på lämpligt ställe, så att slangen hållit sig på plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Thallatha säger:

 

Menar du som vanligt vitt snickarlim eller "björnklister"!? ;)

Har, som jag skrev tidigare, aldrig fäst liknande länspumpar uta de har hållits på plats av slangen.

Däremot har jag ibland satt fast slangen med buntband på lämpligt ställe, så att slangen hållit sig på plats.

Ok.

Såklart det går att tolka.

Frågan var ju "hur/med vad.. kan man limma"

Trälim och björnlkister kan man säkert limma med, såvida det fäster på plasten.

Tar man hänsyn till att det ska hålla, även under vatten så är dessa olämpliga. Andra olämpliga är.

Tapetklister

Mjöl och vatten

Äggula

Blod

Fisklim

De flesta vattenbaserade lim

Papperslim

Vattenfärg

De flesta organiska lim

mm. Men jag misstänker TS inte syftade på sånt.

 

Fungerande lim, även med tanke på att dom ska ligga under vatten

Epoxi

Styrenlimmer/kompositer

Silikonlim 1 eller 2 komp

Modifierad silikon 1 eller 2 komp

Polyuretanlim/elastomer, 1 eller 2 komp både flexibla och hårda funkar

MMA , metylmetaakrylat

Någon vattebeständig färg/gjutmassa

 

 

 

 

Om man måste limma plastbiten direkt bör man kolla vidhäftning men epoxi fungerar inte 100% igt men kanske nog bra.

 

Säkrast, utan att behöva veta vad det är för plast, är att limma dit någonting tillverkat av metall, trä eller en känd limbar plast att fästa delen i.

Alternativt bygga fästen av något av materialen direkt i metallen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mhm. Det kan vara så att inget fastnar på plasten alltså? Lurigt. 

Men vi kan för enkelhetens skull förutsätta att jag vill fästa pumpen. ;)

 

Det kanske är bäst att använda något som inte är så tunt/lättflytande? Typ en massa som väller upp lite runt fästet för att det är lite trögt? Typ det här:
http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Tatning-och-Natning/Marintatning-2000040775/

Den är ju polyuretanbaserad.

 

Eller skulle ni prova något annat? Är PL400 bättre och är det "starkare"? Jag vet ju inte skillnaderna mellan dessa egentligen. Ska jag prova det här istället:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Epoxi/Epoxi-Superstark-2000028570/
Eller det här:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Epoxi/Express-epoxi-2000030912/

 

?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det låter lite krångligt. Jag skulle limmat dit en skiva av något jag redan har, typ plast (inte typ skärbräda utan nåt annat mer limbart, vad som helst). Då får du ju en större limyta, typ 1-2 handflator. Använd nåt lim du redan har, t ex sikaflex. Mjukt lim är kanske lite bättre än hårt men gör det lätt för dig. Sen kan du skruva fast din pump i skivan. Klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, Azguz säger:

Mhm. Det kan vara så att inget fastnar på plasten alltså? Lurigt. 

Men vi kan för enkelhetens skull förutsätta att jag vill fästa pumpen. ;)

 

Det kanske är bäst att använda något som inte är så tunt/lättflytande? Typ en massa som väller upp lite runt fästet för att det är lite trögt? Typ det här:
http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Tatning-och-Natning/Marintatning-2000040775/

Den är ju polyuretanbaserad.

 

Eller skulle ni prova något annat? Är PL400 bättre och är det "starkare"? Jag vet ju inte skillnaderna mellan dessa egentligen. Ska jag prova det här istället:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Epoxi/Epoxi-Superstark-2000028570/
Eller det här:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Epoxi/Express-epoxi-2000030912/

 

?

Måste du limma plastfästet?

Om du måste det så testar du med en miten klick som du låter härda. Fastnar det så funkar det.

Polyuretan eller mspolymer fäster på ungefär samma saker och finkar likadant.

Epoxi fäster inte bra på "vanliga" plaster.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

*liten ...klick.

Ps. Tvätta inte med tsprit, förtunning, aceton, bromsrengöring innan. Ta ren sprit alt tvättpulver och vatten, vanligt diskmedel om det inte är mjukgörare i funkar åxå. Skölj. Slipa bort det som inte går att tvätta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-03-29 på 11:57, Thallatha säger:

Är det en stålbåt kan man väl svetsa fast en mutter eller en pinbult, ellernåt lämpligt.

Jag skulle definitivt svetsa fast ett fäste om jag hade en stålbåt. Någon fördel ska man ju ha av att man har en stålbåt och att svetsa fast ett fäste är ju både enkelt och hållbart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte skruva fast pumpen i en magnet,lätt att plocka bort om du vill.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, trucker1 säger:

Varför inte skruva fast pumpen i en magnet,lätt att plocka bort om du vill.


Det är en rätt bra tanke. Neodynmagneter sitter redigt himla hårt alltså. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan, Azguz säger:


Det är en rätt bra tanke. Neodynmagneter sitter redigt himla hårt alltså. 

Hmm... en gammal god grundprincip kan nog fortfarande vara att försöka undvika "icke helt nödvändiga"  magneter ombord i fritidsbåtar.

Såväl traditionella magnetkompasser som moderna autopiloter med s.k. fluxgate påverkas.
GPS:er påverkas inte men kan ju krångla så en hyfsat rättvisande magnetkompass kan nog plötsligt bli guld värd?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Thomas-1 säger:

Hmm... en gammal god grundprincip kan nog fortfarande vara att försöka undvika "icke helt nödvändiga"  magneter ombord i fritidsbåtar.

Såväl traditionella magnetkompasser som moderna autopiloter med s.k. fluxgate påverkas.
GPS:er påverkas inte men kan ju krångla så en hyfsat rättvisande magnetkompass kan nog plötsligt bli guld värd?  


Naje, tror inte ett par neodymmagneter gör någon skillnad. båten är byggd i stål och påverkar i sig själv sådant. Dvs är helt omöjligt att montera en fluxgate för t ex. autopilot. Man måste få upp den på höjden en bit över däcket vid t ex masten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan, Azguz säger:

Dvs är helt omöjligt att montera en fluxgate för t ex. autopilot. Man måste få upp den på höjden en bit över däcket vid t ex masten. 

Eller en GPS-kompass.

En magnetkompass är alltid hopplös i en stålbåt, den måste helt riktigt upp en bit.

En kraftig magnet som neodymium märks knappt i stålskrovet som snarare kortsluter magneten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...