Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
SteX

Raymarin Evolution Autopilot och Garmin GND-10

Rekommendera Poster

Har kopplat ihop mitt Nexus NX2 system med en Garmin GND-10 till NMEA 2000. Nu vill jag att min nyinköpta Raymarine Evolution autopilot ska kommunicera med GND-10. Har även en MiniPlex 3 (multiplexer/router) och en Raymarine ST1-STng Converter (för fjärrkontroll) kopplad på NMEA 2000 nätverket. Alla delar är korrekt anslutna på NMEA 2000 nätverket.

 

Via min MiniPlex 3 kan jag se att alla enheter som är kopplade på NMEA 2000 finns tillgängliga, dvs GND-10,  autopilotdelarna (ACU-100, P70s och EV-1) och ST1-STNG Converter.

Men när jag på mitt autopilot instrument (P70s) scannar nätverket hittas allting förutom GND-10, dvs autopiloten ser inte GND-10. När jag läser i handboken för autopiloten står det i kap 6.7 om hur man väljer Multipe data sources (MDS) och att enheterna måste vara kompatibel med MDS.

 

Båten står på land och jag har givetvis inte kunnat göra någon kalibrering i sjön ännu, men det kan ju inte vara problemet för att hitta min GND-10.

Tar gärna emot tips om hur en GND-10 ska upptäckas av en Raymarine Evolution autopilot.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inget direkt svar på din fråga men N2K kan uppträda konstigt ibland trots att de olika produkterna sägs vara sammankopplingsbara. Speciellt när det är produkter från olika tillverkare/leverantörer.

 

I min installation så har jag Garmin plotter o autopilot, Raymarine givare (logg, djup, vind) och presentationsinstrument I70 samt tankgivare från Offshore Systems och MarinPlus (Maretron).

Allt kommunicerar via N2K.

 

Vid driftsättningen så gick det inte att få upp data från tankgivarna (Offshore systems) på I70 presentationsinstrument. Installatören "kunde se" på PC ansluten via adapter till N2K-nätet att givarna var anslutna och levererade data. All annan data fungerade klockrent trots blandningen av fabrikat.

 

Efter kontakt med Raymarine så konstaterades att det måste finnas en Ray-plotter i nätverket för att aktivera I70-instrumenten mot tankgivarna från Offshore Systems. När givarna väl aktiverats mot instrumenten så skulle Ray-plottern kunna kopplas bort igen. (Det slutade med att den I70 som skulle placeras vid navbordet inne i båten byttes mot den minsta Ray-plottern. Då fick jag även möjligheten att uppdatera programvarorna i Raymarine-instrumenten vilket ju görs med minneskort via Ray-plottern.) Å mycket riktigt, efter anslutning av en Ray-plotter så var resten av konfigureringen "lätt som en plätt".

 

Så mina två råd är: Antingen försök låna en Ray-plotter som ansluts till nätverket och kolla om GND-10 då blir tillgänglig.

Eller kontakta Raymarine och fråga om de har erfarenhet av ditt kommunikationsproblem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar hur ni kopplat iphop nmea2000 system och seatalk ng systemen?

Fick denna instruktiopn av Raymarine för några år sedan när jag tänkte investera i deras autopilot och koplla till mitt  befintliga nmea2000 nät  (nu har min nuvarade kvicknat till så det har inte blivit någon investering ännu), så jag har inte själv testat att det fungerar.

 

/ Tomas B

Nmea2000SeatalkNg.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

Har nu fått besked från Raymarin att de har exakt samma problem i sitt testutrustning. De hade redan fått samma felanmälan från minst en annan användare.

Mycket bra att Raymarine faktiskt testar med en Garmin GND-10. Ett stort pluspoäng till Raymarine som faktiskt testar hur autopilotens P70s enhet kommunicerar via N2K med Garmin GND-10 :).

Eftersom de kan återskapa felet borde det ju gå att göra en buggrättning i programvaran.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...