Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
P_Martinsson

Biltema batteri

Rekommendera Poster

Har i dagsläget en salig blandning av batterier i vår Bayliner 285 med Merc 350 MAG MPI bensin V8:a fr 2004.

Har totalt 5 batteri med totalt 435 Ah, åtminstone på pappret. Tanken är att ersätta alla med 4st ~100Ah.

Finns en massa alternativ, som alla vet och priset kan fluktuera mellan vad som helt till vad som helst, känns det som.

 

Hittade ett alternativ hos Biltema, som var grymt prisvärt, om det levererar som det lovar.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteri-ovriga/Underhallsfritt-batteri-2000019356/?artId=8041001

Art.nr: 8041001, 100Ah, CCA SAE 900

Pris: 1149 SEK

http://www.biltema.se/biltemadocuments/technicaldatasheets/8041001_TDS.pdf

 

Var först inne på en dyrare lösning, men detta känns så prisvärt att det räcker om det håller 2 år..  :-)

 

Någon som har erfarenhet?

Biltema har tre batteri som på pappret liknar varandra mycket, med pris fr detta upp till 1700:-

 

Alternativen är givetvis många:

https://www.seasea.se/batteri-varta-marin-105ah

https://www.harald-nyborg.se/110ah-marinbatteri.html

https://www.voltpower.se/fi/agmgel-batterier/odyssey/odyssey-pc2150.html

 

Tack för ordet!  :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår det rätt är de billiga batterierna hos Biltema inte "Deep cycle" batterier så de tar nog skada en del som förbrukningsbatterier.

 

Egentligen är det ju irrelevant för dig vad jag valde i samma båt men jag valde hursomhelst Biltemas 95Ah AGM batterier. 2 som förbrukning samt start (jo, jag vet, jag har gått emot strömmen utan dedikerat startbatteri). Plus ett 100Ah okänt batteri till bogproppen som satt där innan jag köpte båten. 100w solcell tillsammans med mina batterier och en i övrigt elsanerad båt gör att batteribanken känns ordentligt tilltagen.

 

Huruvida Biltemas AGM batterier var ett bra val får väl framtiden utvisa men har man inget emot att byta batterierna lite oftare tror jag inte biltemas billigare batterier är ett sämre val ur ett rent ekonomiskt perspektiv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, P_Martinsson säger:

Hittade ett alternativ hos Biltema, som var grymt prisvärt

Jo de brukar fungera. Det är väldigt många båtägare som idag köper sina batterier hos Biltema. Skulle något krångla så är de väldigt smidiga.

Djupurladdning ska man inte behöva tänka på idag, har man tillräckligt med batterier och solpaneler så är man trygg.

Själv har jagAGM från Biltema sen några år och är väldigt nöjd.

Batterierna kommer att hålla minst två år troligen fem också.

Nästa gång du byter kommer du att sätta in LiFePO4. Det går bra idag men ännu så är det lite meckigt och tröttsamt med alla skrivbordsspecialster.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv inte heller något dedikerat startbatteri. Jämfört med en diesel så misstänker jag att våra motorer är relativt lätta att få igång, så det är kanske lite av förklaringen.

Har också funderat lite på deras AGM, som ett alternativ, men då kom jag plötsligt närmare andra alternativ typ:

https://www.seasea.se/el/batteri-solcell/batterier-batteribox/marinbatteri-nordmax-agm-dual-purpose-100ah

Dessutom så har jag inte sett någon info som indikerar att deras AGM är avsedda för både start o förbr, till skillnad fr Seaseas alternativ ovan.

 

Biltemas 8041001 står under "Marin, husbil etc" så det är säkert inte ett rent startbatteri, men som förbrukning finns det garanterat bättre alternativ..men inte med den prislappen.

4 batteri för 4600:- känns prisvärt. Håller det två säsonger så är jag nöjd!  :P

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, bhemac säger:

..Själv har jag AGM från Biltema sen några år och är väldigt nöjd..

Va fn?? Två Biltema AGM av två möjliga.. Rena epidemin!

Jag får kanske tänka om..

Det dumma är att deras 95Ah är lite långa, framför allt framme vid min bogpropp.

 

Ett till alternativ:

https://www.voltpower.se/fi/agmgel-batterier/norrack/norrack-dual-purpose-agm-12-v-100-ah-1.html

NORRACK Dual Purpose AGM 12 V 100 Ah för 1 999 SEK

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom passar perfekt i mina "batterilådor" (som enbart är bottnar) som är USA-orginal i min Bayliner från -00. Vart sjutton får du plats med alla batterier:)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Olleman82 säger:

Vart sjutton får du plats med alla batterier:)?

 

I midkabinen..  ;-)

Nädå, har tre bredvid varandra i motorrummet, längst fram på babord sida.

Det 4:e skall stå där fram vid bogpropellern, där det idag finns två mindre batteri.

Dansken som ägde båten innan mig hade en bilverkstad i utkanten av Köpenhamn och han hade nog dille på att stoppa i överblivna batteri i båten..  ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett Biltema 8090 till förbrukning och ett 802953 som startbatteri med Biltemas skiljerelä emellan. Iofs mindre båt med mindre förbrukare men har inte haft några problem alls. Förvaras i båten utomhus under vintern och får i bästa fall en laddning under vintern.

 

Skulle det bli problem byter Biltema ut under garantitiden utan knussel. Dotterns gamla moppebil hade en kass startmotor. Innan jag hittade felet hann jag byta ut batteriet som var 2 år gammalt på garanti, så nu har den både nytt batteri och ny startmotor :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har exakt dessa (8041001), tre som förbrukare. Har hängt med i 3 år och håller fortfarande kapaciteten, även om jag räknar med att det kanske blir utbyte inom ett par år.

 

Föregångarna som jag alltså ersatte för 3 år sedan (snarlika från BT, kanske t.o.m. samma nummer) höll alla tre i 5 år, sedan gav sig ett (tappade kapacitet) så då byttes alla tre. De två friska fick tjänstgöra sporadiskt hemma. Ett år senare var även nr 2 lite risigt (<50% kapacitet) så det slängdes. Nr 3 har jag fortfarande i garaget som reservbatteri och 12V-strömkälla för olika saker.

 

Hade tidigare ett likadant 100Ah även som start, men CCA (EN) är faktiskt "bara" 820, vilket inte räckte för att dra igång min nya dieselsexa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter kanon! Var själv mest orolig över om dom skulle funka just när det gäller förbrukningsdelen, men har dom gjort det för dig i 3år och håller fortfarande, så är det ingen tvekan.

Eftersom att jag från början hade en betydligt yvigare budget så öppnar detta val nya möjligheter, så det kommer att bli lite mer på inköpslistan..

 

  • Batteriladdare 12 V, 8 A, Artikel: 37765, Hyllplats: VÄGG KEMRUM I lager, 499 SEK
  • Batteritestare Pro, Artikel: 151384, KUNDSERVICE, 649 SEK
  • Optisk glykol- och vätskeprovare, Artikel: 37200, KUNDSERVICE, 399 SEK

 

:):P:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hm...3-5 år. Nu är jag ingen batteriexpert men jag skulle bli riktigt trött om jag måste byta batterier om 3 år. Jag räknar med att mina AGM batterier kommer att tjänstgöra i 7 år åtminstone...återstår att se om jag bara är naiv :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan, Olleman82 säger:

hm...3-5 år. Nu är jag ingen batteriexpert men jag skulle bli riktigt trött om jag måste byta batterier om 3 år. Jag räknar med att mina AGM batterier kommer att tjänstgöra i 7 år åtminstone...återstår att se om jag bara är naiv :)

 

Rent ekonomiskt så måste dom göra det, om man ser till Ah och antal år.

Om jag hade hållit kvar vid de Odyssey batterier jag tänkt från början, så hade dom behövt tjänstgöra i minst 15år, trots netto pris direkt från lev..  :P

Visst, det är en annan CCA i dom, men jag är ganska säker på att även denna lösning kommer att räcka och bli över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker herr Martinsson på laddningsmottaglighet när han väljer batteri? Jag skulle i dagsläget absolut inte köpa något annat än AGM eller LiFePo4 med tanke på just laddningsmottaglighet. Ett bra AGM-batteri tar emot ca. 30% av sin kapacitet i laddström (alltså 30A för ett batteri på 100Ah) och det tar emot mycket ganska länge. Ett LiFePo4 ska väl klara i princip 100% men det har jag ingen praktisk erfarenhet av. Jag hade i ditt läge hällre skaffat två bra AGM-batterier än tre billiga Biltema-dito. Kika på Leoch deep-cycle AGM eller MX-Energy, de spelar i är en helt annan liga och även om det blir lite dyrare i inköp så kommer de hålla längre och ge dig bättre funktion på sjön. Hjertmans brukar ha bra pris på MX-Energy.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill herr Bobba förklara detta på ett sätt så att jag förstår innebörden?  :D

Menar du att det kommer att ta längre tid att ladda?

Har en europeisk originalladdare i min båt, på 10A, så jag kan inte ha mer bråttom än så oavsett.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 minuter sedan, jesperolsen1992 säger:

Jag använder även det billiga biltema-batteriet och det fungerar bara bra

 

Klockrent! Tack för input.. :D

 

Tror att jag skall försöka döpa om tråden så att även 8041001 kommer med.

Kan kanske underlätta för framtida behov.. :)

EDIT:

Krävs nog en moderator för det.

Verkar inte gå när det finns svar .

Redigerad av P_Martinsson
Komplettering

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan, P_Martinsson säger:

Vill herr Bobba förklara detta på ett sätt så att jag förstår innebörden?  :D

Menar du att det kommer att ta längre tid att ladda?

Har en europeisk originalladdare i min båt, på 10A, så jag kan inte ha mer bråttom än så oavsett.. 

 

Jag kan försöka :-) Såhär tänker jag, men det beror ju mycket på hur man använder båten... 

Vi ligger i princip bara i naturhamn, gärna ett par tre dagar på samma ställe, och då drar vi ur batterierna en del. Vi förflyttar oss sen ganska snabbt så det blir bara någon timmes generatorladdning. Då vill jag ha i så mycket kräm i batterierna på den timmen som det bara går. Har man då AGM-batterier kan man förenklat säga att man får i 2-3 gånger så mycket kräm i batterierna jmf med vanliga blybatterier. Med litium kanske 10x. Detta förutsätter att man har en generator som kan leverera. 

 

Åker man bara mellan bryggor med landström kvittar givetvis laddningsmottagligheten.

 

Jag saknar alltid användningsprofil i trådar som denna. Om person X har en båt som bara används med landström kan ju den personen vara skitnöjd med ett motorcykelbatteri. "Jag har ett 20Ah-batteri, funkar skitbra"....  

Redigerad av Bobba

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara som en referens till övriga batteriåsikter. Köpte båten 2004 och då satt det två stycken 55 amp. startbatterier till en kad 43. Batterierna var inte nya då men får nog vara rätt nöjd och har samma batterier till dags dato. Dvs. batterierna är minst 14 år gamla om dom nu fungerar till årets sjösättning vill säga. Fabrikatet är Optima Redtop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan, Olleman82 säger:

hm...3-5 år. Nu är jag ingen batteriexpert men jag skulle bli riktigt trött om jag måste byta batterier om 3 år. Jag räknar med att mina AGM batterier kommer att tjänstgöra i 7 år åtminstone...återstår att se om jag bara är naiv :)

 

Nu skrev jag faktiskt inte att jag bytt batteri efter 3 år, utan efter 5 år. Och då eftersom ett av tre tappat mer än 50% i kapacitet och efter dessutom ett ganska hårt liv. Det tycker jag är ok. Och ett av tre är fortfarande prima trots 8 år.

Så mitt snitt på 6-7 år stämmer ju rätt bra med dina tankar om 7 år ;-)

 

Bobba: Nu har ju TS bara 10A laddström att tillgå, så att välja dyrare batterier som är extra duktiga på att sluka mycket laddström passar nog inte in i TS förutsättningar. Även om det givetvis kan vara bra i andra konfigureringar....

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man trycka i så mycket ström som möjligt och så fort som möjligt så är det AGM+Sterling ProAltC som gäller. Eller, ännu hellre, LiFePO4.

Förutsätter en kraftig generator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan, bhemac säger:

Vill man trycka i så mycket ström som möjligt och så fort som möjligt så är det AGM+Sterling ProAltC som gäller. Eller, ännu hellre, LiFePO4.

Förutsätter en kraftig generator.

Och väl kyld, vilket jag upplever som ett problem. Någon som har en smart lösning?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en solcell och den väldigt stora batteribank som P_Martinsson är inne på så tror jag hans val blir utmärkt. Som jag ser det kan en rejäl solcell faktiskt göra att man kan gå ner avesevärt i batteribanksstorlek, framförallt om båten primärt används vid fint väder och man inte har behov av att ligga i naturhamn 5 dagar med mulet väder.

 

Vår 100w panel laddar ikapp båtens förbrukning en halvklar-klar sommardag vilket känns väldigt lyxigt, iaf när solen lyser :)

 

Ett tips om P_Martinsson inte har en panel ännu är att köpa en flexibel 100-120wattare från kina för strax över tusingen ink.moms. Den kan man hänga på grabbräcket på akterbryggan och vill man vara seriös så flyttar man runt den lite när man ligger i naturhamn för att klämma ut lite mer Ah.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, IngemarE säger:

 

Nu skrev jag faktiskt inte att jag bytt batteri efter 3 år, utan efter 5 år. Och då eftersom ett av tre tappat mer än 50% i kapacitet och efter dessutom ett ganska hårt liv. Det tycker jag är ok. Och ett av tre är fortfarande prima trots 8 år.

Så mitt snitt på 6-7 år stämmer ju rätt bra med dina tankar om 7 år ;-)

 

Bobba: Nu har ju TS bara 10A laddström att tillgå, så att välja dyrare batterier som är extra duktiga på att sluka mycket laddström passar nog inte in i TS förutsättningar. Även om det givetvis kan vara bra i andra konfigureringar....

 

Fast TS bör väl rimligen ha en generator på sin motor? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, LonelyBird säger:

Och väl kyld, vilket jag upplever som ett problem.

Champagnen eller generatorn?

Till mi generator drar jag fram en särskild tilluftslang. Hittills har det gått bra troligen pga att den inte behövt jobba så länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Olleman82 säger:

framförallt om båten primärt används vid fint väder

Solpaneler är underbart men de ger tyvärr inte så mycket när man kommer in i oktober. Då är det bra med en rejäl batteribank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har 2 st förbrukningsbatterier från biltema på 100ah. Inget fel på dom! Fungerar utmärkt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har två parallellkopplade biltema SMF 100ah batterier för start/förbrukning sedan fyra år tillbaka. Matar radar, 2 x plotter, bogpropp, vebasto mm. Och jag använder båten året runt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan du börjar titta på vad du ska köpa bör du göra en energibudget.
Med den i grunden är det lättare att se vad du behöver skaffa.
Gör en lista med alla elförbrukare. kolla hur mycket var och drar i effekt (Watt) eller i ström (Ampere). I nästa kolumn skriver du hur många timmar per dag varje förbrukare kommer att vara igång.
En lampa på 10W som går på 12V drar 0,85A på en timme. 5 timmar lyse är 4,2 Ah från batteriernas kapacitet.
Nu summerar du ihop så att du ser en typisk dags förbrukning.
Sedan är det dags att se hur mycket Ah du har tillgängligt i ditt batteri.
Grovt räknat ser det ut såhär;
Ett vanligt bly-syra batteri på 100Ah ger dig max 50Ah användbar ström.
Ett bra AGM 100Ah ger dig upp mot 70Ah
Ett bra GEL 100Ah ger dig upp mot 80Ah
Som vanligt rekommenderar jag att läsa batterikunskapen hos Tudor, BATTERIKUNSKAP - Tudor Eller Sutars (Skyllermarks) http://www.sutars.com/wp-content/uploads/2016/10/Elguiden-2017.pdf Men köp inte Skyllermarks grejor innan du kollat andra butiker, dom är bra men dyra.

Ursäkta om texten kan tyckas vara för någon som inget kan, men jag skrev den ursprungligen för ett forum bestående av 80+,are.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Energibudget är alltid bra. Livslängden för ett batteri beror helt på hur mycket man tar ut.

Ett typiskt AGM batteri håller för 200 cykler om man tar ut 70% av dess kapacitet. Tar man ut 35% så håller det 500 cykler och tar man bara ut 20% så håller 1500 cykler.

Så ju mer batteri, desto bättre.

Risken för överladdning minskar vid större batteribank och framförallt, den laddas snabbare.

 

BatteriCykler.png

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...