Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
BaraAttDra

Tips/Hjälp Rita upp Ruttplan Stockholm - Medelhavet Tips på hamnar

Rekommendera Poster

12 timmar sedan, Silverfox59 säger:

 

Vi är alla nybörjare någon gång och som det heter ”inga frågor är för dumma”. 

 

Man måste börja någonstans. 

 

Bättre att våga fråga än att låta bli att fråga.  

 

Exakt, det är så jag brukar lära mig i alla fall. Man tjänar inget på att gå runt med ett högt hållet Ego. Bättre att öppna upp sin situation för kritik, så kan man få inse något istället. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om hela iden med båt ploppar upp när man först kommit fram.till att "jorden runt" i degelbåt vore fett..

Så är det väl hur självklart som helst att det är det man börjar fråga om.

Sen är det ju upp till var och en att läsa, tolka och svara.

Nä du kan lugnt ställa vilka frågor du vill. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OBS, nedanstående är inte specifikt för denna tråd.

 

Jag håller på med lite annat än båtar också, hur otroligt det än kan låta.

I flera av mina intressen dyker det upp folk med liknande tankar som manifesteras i forum och på klubbträffar..

"Jag kan och vet inget om det jag vill göra men jag är säker på att jag ska göra det"

Och "Jag har inte tid, lust, förmåga att lära mig på riktigt, så skriv en snabbguide åt mig är du snäll"

 

Vanligast är att egna förmågan eller hela omfattningen av projektet ligger utanför förståelsen för vad som krävs. 

Om någon då påtalar att man kanske ska börja med lite utbildning, köra något lite mindre projekt samtidigt och sedan bygga på blir svaret ofta att det inte behövs, "varför öva på att göra knopar när det är klättra jag ska göra." eller så "har man inte tid"

Det som ofta händer är att ingen orkar hjälpa till för det visar sig snart att den som vill hjälpa sitter med hela projektplaneringen i knät eller så läggs mängder med energi på att hjälpa och så rinner det ut i sanden när verkligheten kommer ikapp.

 

Ett säkert sätt att verkligen lyckas är at ta till sig information, visa förmågan att lära sig grundfärdigheter och sedan ge sig iväg.

 

Den unga tjejen som seglade ensam vaknade säkert inte en morgon, snodde farsans båt och drog.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Unga tjejen som nämnts, hade inte hon följebåt?

 

:rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan, Pentax säger:

Unga tjejen som nämnts, hade inte hon följebåt?

 

:rolleyes:

Om pappan som möter upp i en hamn vid ett tillfälle och hjälper till med lite reparationer räknas som ”följebåt” så...

hon va väl runt 10 när hon skaffade sin egen båt och 12 år när hon seglade ensam till storbritannien.

Oftast behövs int jättemuskler om man har lite hjärna.. i alla fall om den är påslagen. 

Denhär tjejen verkar både smart, logisk, modig och kan använda sina förmågor.

Hon gör det inte svårare än det är.

Det kan ju va bra å klura på vad som kan hända, hur stor risken är och hur man ska förebygga.

Om det väl händer kan det va bra att ha olika planer på hur lösa olika situationer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Gundj säger:

OBS, nedanstående är inte specifikt för denna tråd.

 

Jag håller på med lite annat än båtar också, hur otroligt det än kan låta.

I flera av mina intressen dyker det upp folk med liknande tankar som manifesteras i forum och på klubbträffar..

"Jag kan och vet inget om det jag vill göra men jag är säker på att jag ska göra det"

Och "Jag har inte tid, lust, förmåga att lära mig på riktigt, så skriv en snabbguide åt mig är du snäll"

 

Vanligast är att egna förmågan eller hela omfattningen av projektet ligger utanför förståelsen för vad som krävs. 

Om någon då påtalar att man kanske ska börja med lite utbildning, köra något lite mindre projekt samtidigt och sedan bygga på blir svaret ofta att det inte behövs, "varför öva på att göra knopar när det är klättra jag ska göra." eller så "har man inte tid"

Det som ofta händer är att ingen orkar hjälpa till för det visar sig snart att den som vill hjälpa sitter med hela projektplaneringen i knät eller så läggs mängder med energi på att hjälpa och så rinner det ut i sanden när verkligheten kommer ikapp.

 

Ett säkert sätt att verkligen lyckas är at ta till sig information, visa förmågan att lära sig grundfärdigheter och sedan ge sig iväg.

 

Den unga tjejen som seglade ensam vaknade säkert inte en morgon, snodde farsans båt och drog.

När dom flög till månen... började det med just... vi ska till månen.

Sen kom alla frågor gällande vad som krävs mm.

Om man är fullfjättrad seglare och har seglat mycket i olika vatten? Ja då är ju frågorna inte samma som för den vars intresse börjar med.. jag ska segla över stilla havet.

Sen är det ju valfritt att läsa/besvara.

Psykopater som ”äter” energi och allt dom kommer över finns ju alltid oavsett vilken kunskaps/efarenhets-nivå dom ligger på fn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
1 timme sedan, Gundj säger:

 

 

Den unga tjejen som seglade ensam vaknade säkert inte en morgon, snodde farsans båt och drog.

 

Nej hon var född på föräldrarna segelbåt då de seglade jorden runt.

Det var det jag menar att frågan om ålder i ett sådant här resonemang är helt oväsentlig.

Jag följer segelbåtar på nätet som just nu är i Karibien med seglare på 20-23 år och de har tagit sig dit från Sverige. Många gånger är det lättare för yngre att förverkliga sina drömmar eftersom de inte har full koll på vad som ”behövs”. Ibland lyckas de ibland inte.

Jag själv seglande -85 med en helt okunnig gast till Medelhavet med min då 25 fotare då jag var 25 år. Jag vågar inte här berätta om vår obefintliga utrustning och teoretisk kunskap som vi saknade av det som radas upp idag då någon frågar om långresa.  Så egentligen skulle jag vilja säga något som jag aldrig säger ”det var bättre förr” 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fina med sådana här trådar är ju man får en bättre bild av vad som krävs. Det sitter månag på sina kammare som aldrig törs fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan, Pentax säger:

Unga tjejen som nämnts, hade inte hon följebåt?

 

:rolleyes:

Laura Dekker

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Caribic410 säger:

När dom flög till månen... började det med just... vi ska till månen.

Sen kom alla frågor gällande vad som krävs mm.

Om man är fullfjättrad seglare och har seglat mycket i olika vatten? Ja då är ju frågorna inte samma som för den vars intresse börjar med.. jag ska segla över stilla havet.

Sen är det ju valfritt att läsa/besvara.

Psykopater som ”äter” energi och allt dom kommer över finns ju alltid oavsett vilken kunskaps/efarenhets-nivå dom ligger på fn.

 

Apolloprojektet, precis som alla andra seriösa projekt består av en definition, urval av materiel, besättning, tester, träning, utbildning, simulering mm och sedan kommer man iväg.

Om man uttrycker en ovilja att gå kurser så uppstår frågan om hur realismen är i projektet. Skulle Apollo-teamet valt besättningar som aldrig flugit något förut?

Ja, faktiskt var det första ansatsen, det krävs ingen pilotkunskap sas det, sedan räknade man på alternativa händelseförlopp och kom fram till att en pilot var bra att ha.

Jag ser nog en långsegling på samma sätt. Om allt går bra så är alla kurser och nödutrustning bortkastade pengar. Men när något går snett så är det bra med diverse kunskaper och utrustning.

Jag är beredd att kasta bort pengar på sådant som kan visa sig vara värdelöst vetande, bara för att ha kunskapen ifall att.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan, Silverfox59 säger:

Jag själv seglande -85 med en helt okunnig gast till Medelhavet med min då 25 fotare då jag var 25 år. Jag vågar inte här berätta om vår obefintliga utrustning och teoretisk kunskap som vi saknade av det som radas upp idag då någon frågar om långresa.  Så egentligen skulle jag vilja säga något som jag aldrig säger ”det var bättre förr” 

 

Människan blir latare och försiktigare för varje år som går. Kan inte vara mycket mer än 50 år kvar tills de flesta knappt lämnar sina hem. Robotar sköter allt utanför hemmet och all form av äventyr upplevs endast i sinnet. Prioriteringen för de flesta är att leva så länge som möjligt (detta tänker de samtidigt som de stoppar i sig onyttig mat och alkohol i överdrivna mängder), inte att leva så mycket som möjligt. Men storföretag vill såklart inte att man ska vara oberäknelig, det blir alldeles för svårt att marknadsföra sina produkter till en befolkning som inte uppför sig som får. 

 

Men jag håller med om att det är bra att förbereda sig. Dock kan man inte ägna sitt liv åt förberedelse, nån gång måste det göras också. 

Redigerad av BaraAttDra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
11 minuter sedan, Gundj säger:

Apolloprojektet, precis som alla andra seriösa projekt består av en definition, urval av materiel, besättning, tester, träning, utbildning, simulering mm och sedan kommer man iväg.

Om man uttrycker en ovilja att gå kurser så uppstår frågan om hur realismen är i projektet. Skulle Apollo-teamet valt besättningar som aldrig flugit något förut?

Ja, faktiskt var det första ansatsen, det krävs ingen pilotkunskap sas det, sedan räknade man på alternativa händelseförlopp och kom fram till att en pilot var bra att ha.

Jag ser nog en långsegling på samma sätt. Om allt går bra så är alla kurser och nödutrustning bortkastade pengar. Men när något går snett så är det bra med diverse kunskaper och utrustning.

Jag är beredd att kasta bort pengar på sådant som kan visa sig vara värdelöst vetande, bara för att ha kunskapen ifall att.

 

 

Kanske lite drastisk jämförelse. 

 

Förra sommaren hade vi en kille här på forumet som aldrig seglat innan men satte sig i en nyinköpt segelbåt och seglade från Stockholm till Norge och tillbaka till Göteborg. Undrar hur många som trodde på honom innan han stack iväg. Han lärde sig mycket på vägen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var inte jag som drog upp Apollo som exempel.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, Silverfox59 säger:

 

Kanske lite drastisk jämförelse. 

 

Förra sommaren hade vi en kille här på forumet som aldrig seglat innan men satte sig i en nyinköpt segelbåt och seglade från Stockholm till Norge och tillbaka till Göteborg. Undrar hur många som trodde på honom innan han stack iväg. Han lärde sig mycket på vägen. 

Jo, men hade en hel del problem längs vägen. Han kom inte mer än några dagar iväg förrän motorn pajade. Nu ordnade det upp sig efter ett antal dagars väntan på reservdelar och en duktig varvsägare (han hade turen att lägga till i en gästhamn där det fanns god hjälp att få) innan han kom vidare.

Om det hänt på väg mellan England o Spanien så hade det kanske inte varit så lätt.

 

Goda förberedelser handlar inte bara om kunskaper utan även att lära känna sin båt och ha den i ett skick så man kan lita på den. Kustnära är ju mindre problem än "långt ute till havs" när något går sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan, Silverfox59 säger:

Förra sommaren hade vi en kille här på forumet som aldrig seglat innan men satte sig i en nyinköpt segelbåt och seglade från Stockholm till Norge och tillbaka till Göteborg.

Jo men det är enorm skillnad mot att segla till Medelhavet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Gundj säger:

Apolloprojektet, precis som alla andra seriösa projekt består av en definition, urval av materiel, besättning, tester, träning, utbildning, simulering mm och sedan kommer man iväg.

Om man uttrycker en ovilja att gå kurser så uppstår frågan om hur realismen är i projektet. Skulle Apollo-teamet valt besättningar som aldrig flugit något förut?

Ja, faktiskt var det första ansatsen, det krävs ingen pilotkunskap sas det, sedan räknade man på alternativa händelseförlopp och kom fram till att en pilot var bra att ha.

Jag ser nog en långsegling på samma sätt. Om allt går bra så är alla kurser och nödutrustning bortkastade pengar. Men när något går snett så är det bra med diverse kunskaper och utrustning.

Jag är beredd att kasta bort pengar på sådant som kan visa sig vara värdelöst vetande, bara för att ha kunskapen ifall att.

 

Ja precis.

Iden kan börja varsomhelst, därför åxå frågorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra sak för någon nybörjare som läser detta att förstå är att man inte måste gå på någon kurs för att skaffa Förarintyg eller Kustskepparintyg. Man kan köpa hem boken "Båtkörkortet Förarintyg & kustskepparintyg" för dryga 200kr, när man sedan upplever att man kan innehållet i boken så kontaktar man en förhörsrättare för att avlägga provet http://www.batlivsutbildning.se/forhorsforrattare/

Kostar 450 kr, ca 700 kr sammanlagt istället för 3000-4000 om man ska gå en kurs. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
1 timme sedan, BaraAttDra säger:

En bra sak för någon nybörjare som läser detta att förstå är att man inte måste gå på någon kurs för att skaffa Förarintyg eller Kustskepparintyg. Man kan köpa hem boken "Båtkörkortet Förarintyg & kustskepparintyg" för dryga 200kr, när man sedan upplever att man kan innehållet i boken så kontaktar man en förhörsrättare för att avlägga provet http://www.batlivsutbildning.se/forhorsforrattare/

Kostar 450 kr, ca 700 kr sammanlagt istället för 3000-4000 om man ska gå en kurs. 

 

Min båtklubb har kursen för 1500 kronor. Även Kustskepparen. Så klart dubbelt upp mot 700 men jag tror att du får ut mer av att var i en grupp med en lärare som kan förklara allt. Mång gånger läser du saker du inte fattar och då är det bra att ha någon pedagog i närheten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Postad (redigerade)
5 timmar sedan, Lintott säger:

Jo, men hade en hel del problem längs vägen. Han kom inte mer än några dagar iväg förrän motorn pajade. Nu ordnade det upp sig efter ett antal dagars väntan på reservdelar och en duktig varvsägare (han hade turen att lägga till i en gästhamn där det fanns god hjälp att få) innan han kom vidare.

Om det hänt på väg mellan England o Spanien så hade det kanske inte varit så lätt.

 

Goda förberedelser handlar inte bara om kunskaper utan även att lära känna sin båt och ha den i ett skick så man kan lita på den. Kustnära är ju mindre problem än "långt ute till havs" när något går sönder.

 

Hade varit konstigt annars om han inte hade problem på vägen. Men motorproblem kan vem som helst råka ut för oavsett erfarenhet. 

 

Följde honom hela vägen via Facebook och jag tyckte han gjorde ett riktigt bra jobb.

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan, Silverfox59 säger:

 

Hade varit konstigt annars om han inte hade problem på vägen. Men motorproblem kan vem som helst råka ut för oavsett erfarenhet. 

 

Följde honom hela vägen via Facebook och jag tyckte han gjorde ett riktigt bra jobb.

Jag har också läst hela hans resedagbok. Han verkade ha hur kul som helst och har garanterat lärt sig mycket om båtlivet. Tänk att kunna köpa en duglig båt för en billig peng och ha så kul en hel sommar...

 

Min poäng, när en resa runt Sveriges kust börjar jämföras med en resa till Medelhavet, är att det är stor skillnad på en kustnära seglats där det går att ringa till SOS Alarm så kommer sjöräddningen inom någon timme och att guppa mitt ute i Biscaya när det uppstår ett allvarligt haveri på båten.

 

De flesta motorhaverier beror inte på bristande erfarenhet utan på att grejorna antingen är gamla eller dåligt underhållna eller bådadera. Om bådadera gäller så är det oansvarigt att ge sig iväg på en oceansegling utan att göra något åt det. Jag hävdar inte att det måste göras ett motorbyte men bristande underhåll går till del att avhjälpa och på köpet blir man klokare på vilka reservdelar o verktyg som behöver finnas med ombord.

 

Detsamma gäller för övrigt vad avser rigg mm som är viktigt för båtens framfart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Lintott säger:

Jag har också läst hela hans resedagbok. Han verkade ha hur kul som helst och har garanterat lärt sig mycket om båtlivet. Tänk att kunna köpa en duglig båt för en billig peng och ha så kul en hel sommar...

 

Min poäng, när en resa runt Sveriges kust börjar jämföras med en resa till Medelhavet, är att det är stor skillnad på en kustnära seglats där det går att ringa till SOS Alarm så kommer sjöräddningen inom någon timme och att guppa mitt ute i Biscaya när det uppstår ett allvarligt haveri på båten.

 

De flesta motorhaverier beror inte på bristande erfarenhet utan på att grejorna antingen är gamla eller dåligt underhållna eller bådadera. Om bådadera gäller så är det oansvarigt att ge sig iväg på en oceansegling utan att göra något åt det. Jag hävdar inte att det måste göras ett motorbyte men bristande underhåll går till del att avhjälpa och på köpet blir man klokare på vilka reservdelar o verktyg som behöver finnas med ombord.

 

Detsamma gäller för övrigt vad avser rigg mm som är viktigt för båtens framfart.

Eller så kan man tycka som magnus reslow somhade skolatlas som ”karta”... ” det farligaste på havet är land”

han drejade bi och gömde sig i kabyssen någradygn närdet var oväder.sen var det bara på igen..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart att det går att segla till Medelhavet utan utbildning, lite kunskap däremot är ju bra, den kan man tillgodogöra sig på många olika sätt.

 

Jag föreslår att du börjar med att läsa bloggar av folk som seglar, där kan man både få inspiration och erfarenheter.

 

http://svenskalangfardsseglare.se/lankarkiv-2/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan, Gaidin säger:

Klart att det går att segla till Medelhavet utan utbildning, lite kunskap däremot är ju bra, den kan man tillgodogöra sig på många olika sätt.

 

Jag föreslår att du börjar med att läsa bloggar av folk som seglar, där kan man både få inspiration och erfarenheter.

 

http://svenskalangfardsseglare.se/lankarkiv-2/

Tror dom flesta, inte alla såklart, känner vad dom vill och behöver veta mer om.. å då tar man reda på det på nåt sätt. Ingen kan ”tvinga” på någon riktig kunskap.

Sen finns dom som kan lära sig saker utantill utan att förmågan att omsätta i praktik mm. 

Detgår att lära en hund att läsa.. frågan e om hunden kan lära sig?

Därför tror jag det är en misstolkning att tro att många inte vill lära sig sånt dom borde, iaf om dom själv känner att dom borde.

ofta val mellan möda förhållande till nytta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är såklart trevligt att ni får prata av er. Behovet verkar finnas. Dock var inte meningen att denna tråd skulle handla om kompetens eller icke-kompetens osv osv. Frågan gällde TIPS på FÄRDPLAN :) Tips på HAMNAR (ännu inte inkommit en enda). Önskan var att denna tråd skulle behandla de bästa datumen statistiskt på att passera Atlantkusten och framförallt Biscay. Samt mer ingående tips gällande kanalfärd till Medelhavet. 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gått kanalerna till medelhavet och hem vad är det du vill ha reda på

hamnar finns det hela vägen dom flesta är gratis dom stora hamnarna är betalda om man skall lamna båten över vintern Min båt var en Allegro 33 med masten på däck 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, medoch säger:

Jag har gått kanalerna till medelhavet och hem vad är det du vill ha reda på

hamnar finns det hela vägen dom flesta är gratis dom stora hamnarna är betalda om man skall lamna båten över vintern Min båt var en Allegro 33 med masten på däck 

 

 

Personligen har väl redan hunnit söka upp väldigt mycket information på nätet sedan denna tråd startades. Förstår även att min fråga kanske var lite väl "bred". 

Hur långt kommer man på ett säkert sätt kanalvägen med segelbåt? Är väl ganska grunt på sina ställen? 

Du har alltså lämnat din båt i en hamn på Medelhavet över vintern? Hur upplevde du denna erfarenhet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, BaraAttDra säger:

Är väl ganska grunt på sina ställen? 

Det varierar, inte minst på segelbåtens djupgående!!!. Men de flesta klara sig, avmastade.

Allt du behöver veta hittar du här: http://eurocanals.com Köp lämpliga delar elektroniskt, funkar väldigt bar på en padda.

 

När det gäller lämpliga hamnar för den "yttre" vägen så är det så väldigt beroende på vad man vill ha, hur länge man ska gå mm. Bäst att sitta med sjökort och Reeds för att göra en planering inkl reservmål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan egentligen ingenting om ursprungsfrågan dvs hamnar längs vägen, men internet är ju fullt av vloggar, bloggar och forum av och med kloka människor som vet mycket mer än jag. Och det finns massor av skojiga pilots och guideböcker.

När det gäller teknik och kunskap säger min begränsade erfarenhet från en Medelhavsresa via kanalerna är att det var mycket enklare än jag trodde. Det var väldigt enkelt att skaffa nödvändiga papper och ingen brydde sig någonsin om dem (med det inte sagt att det inte händer).  däremot var det väldigt bra att kunna reglerna och veta när man kan bryta mot dem och när man definitivt inte ska göra det...

 

Det som var knepigt var det gamla vanliga som händer en vanlig seglingssäsong med skillnaden att det liksom var tio seglingssemestrar i rad. Något som kanske är ett irritationsmoment ett par fina veckor i juli blir ohållbart när det är varje dag månad efter månad.

 

Nu gick vi som sagt kanalerna och det är en upplevelse jag definitivt inte skulle vilja vara utan men är säkert ännu bättre att gå utsidan :) Riskerna och väderkänsligheten är förstås större men självklart hanterbara med de flesta båtar lämpade och utrustade för att segla utomskärs i svenska vatten.

 

Det är säkert jättebra att ha AIS, radar, EPIRB, vindroder, watermaker och uppkoppling via satellit och allt sånt men nödvändigt är det uppenbarligen inte. Om all dyr teknik står i vägen för att komma iväg på långsegling så är den förstås värdelös.

 

Gott sjömansskap och inte minst att prata med seglare och båtfolk man träffar längs vägen är däremot viktigt (och kul) oavsett hur mycket eller lite utrustning man har. Gott sjömanskap kan man inte lära sig på en kurs eller en bok och jag tror inte heller att det kräver särskilt stor erfarenhet, utan är, menar jag, mest ett förhållningssätt. För mig är gott sjömansskap om att tänka efter före och att under själva seglingen i varje ögonblick ha ett öga för vad som rimligtvis händer om en minut, om en kvart och i morgon, vad som är troligt att det kan gå snett och vad vi gör då. Samt inte minst att alltid prata igenom situationer och ha en bra ton ombord. Det ska kännas kul och tryggt för alla ombord. Prestige och attityd kan man lämna iland.

 

Jag avundas dig, BaraAttDra och är säker på att du har en härlig resa framför dig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan, Greip säger:

Det är säkert jättebra att ha AIS, radar, EPIRB, vindroder, watermaker och uppkoppling via satellit och allt sånt men nödvändigt är det uppenbarligen inte.

Nejdå, är man tillräckligt desperat så kan man ta sig ned med en segeleka och möjligen en skolkompass. Bör inte ta mer än ett halvår. Man kan skippa sådan där skit som flytväst mm. 

Jag skulle rekommendera en studieresa tex Dover - Calais och kanske en avstickare till St Helier på Jersy för kolla lite på tidvatten och ström.

Engelska kanalen är inte någon lite fetare variant av Göta Kanal.

 

AIS Engish Channel.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...