Jump to content
Thursday 03 December 2020
rloc750

Grundkänning - är semestern i fara??

Recommended Posts

Hejsan,
Augusti 2017 fick vi en grundkänning söder om Ystad. Båten är en Compis 36 -84 i bra skick med blyköl.
Båten och vi klarade oss och vi kunde segla vidare efter en okulär kontroll i kölsvinnet och bultarna.
Sen har jag varit ute många gånger och inte upplevt några konstigheter.
När jag tog upp båten, november -17, kollade jag tyvärr inte kölsvinnet men nu har jag upptäckt att det finns vatten och vad som värre är - det är lite salt. Jag började inspektera kölen och till min förfäran såg jag att det verkar droppa lite vatten från kölen.
På bilderna syns den lilla sprickan. Vi är förtvivlade och vi undrar vad vi ska göra i nuläget?
Vi har planerat seglarsemester i juli...är det i fara?
Vänlig hälsning
Robert
 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Första åtgärden - kontakta ditt försäkringsbolag.

Om skadan är obetydlig och/eller du kan fixa till den själv så är det bara att konstatera att du hanterar det själv. Om skadan kräver ett omfattande reparationsarbete av specialister så har försäkringsbolaget kunna besiktiga innan du börjar riva i det...

 

Det är svårt att avgöra omfattningen av skadan utan att göra en grundligare undersökning "på plats". Det krävs en granskning av insidan både i framkant o akterkant av kölsvinet. Det som syns på bilderna "kan" vara spackel som släppt (spacklat efter tidigare grundstötning av tidigare ägare???).

 

Vid en hård grundstötning så kan kölbultarna dras in i blyet så att det börjar läcka genom bulthålen. Det fixas genom att efterdra muttrarna inne i kölsvinet.

 

Att riva bort det lösa spacklet för att se hur det ser ut bakom påverkar inte ev skada (spacklet är ju mest kosmetiskt och för att undvika turbulens).

 

Det här ska du mest se som lite råd o idéer om vad du själv kan göra (jag har ju ingen aning om din efarenhet och hur händig du är...). För att du ska känna dig trygg i sommar rekommenderar jag att du låter någon kunnig gör en riktig undersökning.

 

Om du behöver överlämna jobbet till ett varv så går reparationen rätt snabbt om de har tid att ta emot din båt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, Lintott säger:

Första åtgärden - kontakta ditt försäkringsbolag.

Om skadan är obetydlig och/eller du kan fixa till den själv så är det bara att konstatera att du hanterar det själv. Om skadan kräver ett omfattande reparationsarbete av specialister så har försäkringsbolaget kunna besiktiga innan du börjar riva i det...

 

Det är svårt att avgöra omfattningen av skadan utan att göra en grundligare undersökning "på plats". Det krävs en granskning av insidan både i framkant o akterkant av kölsvinet. Det som syns på bilderna "kan" vara spackel som släppt (spacklat efter tidigare grundstötning av tidigare ägare???).

 

Vid en hård grundstötning så kan kölbultarna dras in i blyet så att det börjar läcka genom bulthålen. Det fixas genom att efterdra muttrarna inne i kölsvinet.

 

Att riva bort det lösa spacklet för att se hur det ser ut bakom påverkar inte ev skada (spacklet är ju mest kosmetiskt och för att undvika turbulens).

 

Det här ska du mest se som lite råd o idéer om vad du själv kan göra (jag har ju ingen aning om din efarenhet och hur händig du är...). För att du ska känna dig trygg i sommar rekommenderar jag att du låter någon kunnig gör en riktig undersökning.

 

Om du behöver överlämna jobbet till ett varv så går reparationen rätt snabbt om de har tid att ta emot din båt.

Lintott, du vänder på kakan. Jag tycker (baserat på crackvinkeln) att det ser potentiellt rätt dystert ut. Har rloc750 en täckande försäkring så rör ingenting.

Bedöm inte själv utan kalla försäkringsbolagets representant på plats. Primärt är det inte du som skall granska utan ditt försäkringsbolag. Du behöver inte vara specialisten.

Saltvatten i ditt kölsvin tillsammans med den där  sprickan bådar inte gott...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trist. Ibland räcker det med löjligt lite för att skadan blir stor. Instämmer med övriga. Kontakta försäkringsbolaget. Om semestern är i fara eller inte avgörs av hur snabbt ett varv kan ta in båten. 

 

Troligtvis har ni fått en delaminering som sugit åt sig vatten. Står båten utomhus så fryser detta och spränger. Skadan blir sedan sakta men säkert större, år för år. Folk som seglar på grund ordentligt och hävdar "att båten höll" ger jag inte mycket för. Det blir en skada, frågan är bara hur stor och hur fort den uppdagas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om det gick att segla med båten efter grundstötningen går det säkert fortfarande...

 

Kan ni inte få skadan lagad "på riktigt" före semestern så går det säkert att fusklaga utifrån. Det kan ni göra själva med lite råd och tips. Låt den som ska reparera skadan göra en bedömning av vad som behöver göras.

 

Förankra med försäkringsbolaget så att det inte blir några problem senare.

 

Jag tror inte semestern 2018 är i fara.

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy