Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Gixxer75

MC batteri Honda BF 20 hk

Rekommendera Poster

Hej!

Ny på detta ställe och tänkte kolla om någon vet ifall man kan sätta in ett litet gel mc batteri i båten för start. Min motor kräver 12A. Hur många Amp behöver jag? Har en liten rib båt och vill spara utrymme.

 

Tack på förhand /Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startar den väldigt lätt krävs lite batteri. Måste du "nöta" krävs det mer.

Vilken storlek är original?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är inte så duktig på el:) Köpte en Honda BF 20 hk årsmodell 2008. Står i instruktionsboken. Likspänning effekt 12V - 6A, 12V -12A, 12V - 12A. Är lätt startad och går bra. Har använt ett 12V 75Ah. MC batteri är ju så småa. Använder denna båt när jag är  i fjällen och fiskar.

 

Tack för svaret.

Redigerad av Gixxer75

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte detta platsen för ett litet LiFePO4?  Tex något sådant:  LiFePO4

Oändligt mycket lättare än blybaserade produkter. Långt längre livscykel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I instruktionsboken till min Honda BF20D så står det "Använd ett 12V batteri med 35Ah eller större kapacitet".

 

Jag har läst någonstans på nätet att det går att använda ett mindre batteri än 35 Ah om man använder startsnöret till att starta motorn, och inte använder elstarten. Men man kan inte använda motorn utan att ha något batteri alls anslutet, för då går den sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som Caribic410 säger så är det klokt att kolla fabrikantens egna kravspec.

Original krävs enligt Honda batterikapacitet nåt i stil med min hopsaxade bild nedan.
(Presenterar härmed stolt ett googlefynd där olika fabrikat/årsmodeller av kända utbordares batterikrav har sammanställts för jämförelse, alltså en sajt där respektive MOTORFABRIKANTS MINIMIKRAV samlats i en vertikal spalt.)


Alla batterier har flera smått divergerande speckrav som synes i tabellen nedan.
[Konsten att välja rätt batteri för sin egna båt/applikation är inte helt lätt, och dessutom utvecklas väl ständigt nya bättre batterier. Motorcyklar liksom ribbåtar används dock mestadels  sommartid så t.ex. CCA (Cold Cranking Ampere) är nog av litet underordnad betydelse för din frågeställning (Måttet CCA beskriver förmågan att leverera hög strömstyrka till startmotorn i svinkyla, motsvarande litet högre sommarampere kallas MCA.)]


För att säkert kunna starta en en explosionsmotor (bensin/diesel, två- eller fyrtakt) gäller alltid att få god snurr på startvev/startmotor. God snurr på en startmotor är i sin tur liktydigt med hög effekt (arbetshastighet) men ställer därmed krav på hög strömstyrka slukat ur ett batteri av en startmotor. Enligt mig en naturlag som måste gälla oavsett vinter eller sommar, i evighet amen!
[Hmm, alla som försökt handveva/snör-rycka igång en trilskande motor fattar nog vikten av  detta med "god snurrhastiget" för lyckad motorstart och sambandet att man snabbt blir trött i armen? Man kan sakta och slött veva runt en motor i evighet utan att motorns förgasare/tändsystem/kompression uppnår villkoren för motorstart, snurrhastiget. Eller annorlunda uttryckt "effekt/arbetshastighet"??]    


Saxad pdf:bildkälla från dekabatteries.com
Honda_bf20.batteri.png.d64700ee013498992c5614079fe338e7.png

 

 

 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, LonelyBird säger:

Är inte detta platsen för ett litet LiFePO4?  Tex något sådant:  LiFePO4

Oändligt mycket lättare än blybaserade produkter. Långt längre livscykel.

Nej, LiFePO4 är underbara men inte lämpliga för start.

10Ah MC-batteri borde klara det bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, LonelyBird säger:

Är inte detta platsen för ett litet LiFePO4?  Tex något sådant:  LiFePO4

Oändligt mycket lättare än blybaserade produkter. Långt längre livscykel.

Det kommer att bli ett dyrt batteri.

LiFePO4 har ett högt pris (ja, jag vet att de även har stora fördelar).

Transporten från USA lär bli dyr

Batteriet ligger definitivt inom prisnivån för att belastas med både tull o moms när det "passerar gränsen".

 

Om du ska köpa ett LiFePO4 så leta upp en europeisk leverantör. Då slipper du i alla fall tull.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, bhemac säger:

Nej, LiFePO4 är underbara men inte lämpliga för start.

10Ah MC-batteri borde klara det bra.

??? Varför inte ???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Lintott säger:

Det kommer att bli ett dyrt batteri.

LiFePO4 har ett högt pris (ja, jag vet att de även har stora fördelar).

Transporten från USA lär bli dyr

Batteriet ligger definitivt inom prisnivån för att belastas med både tull o moms när det "passerar gränsen".

 

Om du ska köpa ett LiFePO4 så leta upp en europeisk leverantör. Då slipper du i alla fall tull.

Lintott, fy på dig. :P;):)

Min avsikt var inte att favorisera "the Trumpland" eller ens nämnda product. Ett betydlikt mindre alternativ vore tillräcklikt. Naturligtvis en EU-leverantör om möjligt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan, LonelyBird säger:

??? Varför inte ???

Ett LifePO4 batteri har ett betydligt lägre inre motstånd. När startmotorn börjar dra är det nästan korslutning, blybatteriets spänning sjunker och man får inte samma strömrusning till startmotorn.

Det är ett nästan 100 år gammalt system som fungerar ganska bra.

--

LiFePO4 köper man i Europa (och betalar 21% moms) från https://www.ev-power.eu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LiFePO4 lägre inre motstånd har jag upplevt som en fördel då det gäller att starta en motor. Strömbegränsningen sker i startmotorn. En 20 hk motor kan knappast belasta startmotorn till kritiska gränser om den inte skurit. LiFePO4 ger ut vad den kan och torde starta en väl funkande motor på noll tid...

Dessutom borde den väl kunna utnyttja Hondans katastrofala laddningssystem betydligt bättre än ett blybatteri??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan, Gixxer75 säger:

Tack för alla svar. Visste inte att båtmotor tog stryk om man körde utan batteri.

Den elstartade modellen av Honda BF20D tar stryk av att köras utan batteri. Modellen utan elstart går bra att köra utan batteri.

 

Jag vet inte exakt vad det är som skiljer dessa åt i elsystemet, men något är det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan, LonelyBird säger:

LiFePO4 lägre inre motstånd har jag upplevt som en fördel då det gäller att starta en motor.

Japp, så länge startmotorn håller. Seriösa säljare av LiFePO4 som tex EV-power avråder från det. Jag skippade det, inte minst därför blybatterier fungerar ganska bra till start.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, Gixxer75 säger:

Eller 4 sådan HÄR celler. Men du måste ha något som ser till att batteriet inte laddas ur helt och något som ser till att begränsar maxspänningen, troligen extra viktigt med en snurra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir för avancerat:) Gillar lätta lösningar som fungerar som dom ska. Inget roligt med strul när man är i fjällen och fiskar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, Gixxer75 säger:

Blir för avancerat:) Gillar lätta lösningar som fungerar som dom ska. Inget roligt med strul när man är i fjällen och fiskar.

Haha, jag gillar avancerade lösningar. Men det finns gränser...

--

En bekant har en HJÄLPSTART till sin 9,9hk snurra. Han har den normalt i bilen där den alltid hålls laddad. Burken har ett 12V uttag (till ekolodet) och USB till mobilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade velat ha ett så litet mc batteri som möjligt. Har laddning i husvagnen på kvällen om det skulle behövas. Mitt nuvarande Varta batteri vägde 17 kg. Någon vänlig som har tid att kolla upp ett mc batteri på biltema som inte förstör elsystemet på hondan och fungerar att starta:)? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Funkar detta? Vore ju perfekt för mig.

 

 

En bekant har en HJÄLPSTART till sin 9,9hk snurra. Han har den normalt i bilen där den alltid hålls laddad. Burken har ett 12V uttag (till ekolodet) och USB till mobilen.

Redigerad av Gixxer75

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan, Gixxer75 säger:

Funkar detta? Vore ju perfekt för mig.

Enda sättet är ju att prova. Kolla om någon bekant har något som går att testa med. Sen finns ju alltid bytesrätt och det finns en kraftigare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, bhemac säger:

Enda sättet är ju att prova. Kolla om någon bekant har något som går att testa med. Sen finns ju alltid bytesrätt och det finns en kraftigare

Blev ju jätte sugen på denna och va ju inte så dyr. Gillar inte att prova utan att veta att inget tar skada. Någon mera än bhemac som vet och kan hjälpa till? Honda BF20D motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan, bhemac säger:

Enda sättet är ju att prova. Kolla om någon bekant har något som går att testa med. Sen finns ju alltid bytesrätt och det finns en kraftigare

Tusen tack för tipset:)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir ett sådant. Honda rekomenderar 12V 35Ah CCA 270. Detta är på 12V 43Ah CCA 410 till båt. Detta batteri väger även bara 11,5 kg. Tack för alla som tog sig tid för att hjälpa mig.

20180327_023821.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade Biltema GEL/MC 19Ah, CCA 240 och 6,3kg. Kan inget om hojar men ett sådant batteri drar väl igång en 100hk motor?

--

Men den riktiga frågan är, varför behöver du ett lätt batteri? Bär du hem det på kvällen och i så fall, behövs det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Inte läst riktigt allt här nu men det första jag kommer att tänka på med ett litet batteri är klarar det startströmmen? Normalt sätt så behövs det inte många Ah att starta en motor men många Ampere på kort tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, bhemac säger:

Kollade Biltema GEL/MC 19Ah, CCA 240 och 6,3kg. Kan inget om hojar men ett sådant batteri drar väl igång en 100hk motor?

--

Men den riktiga frågan är, varför behöver du ett lätt batteri? Bär du hem det på kvällen och i så fall, behövs det?

Varit på biltema. Blev ett SMF 12V 44Ah med vikt 10,2 kg. Tyvärr på stället jag är finns det människor som inte kan låta andras saker vara ifred. Brukar tömma båten på saker och låsa in dom i bilen. Har varit med om en MC olycka och blev stel opererad i ryggen och en fel operation så min höger arm funkar inte som den ska. Älskar att fiska och försöker göra så jag kan fortsätta med det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Jonas_81 säger:

Hej!

Inte läst riktigt allt här nu men det första jag kommer att tänka på med ett litet batteri är klarar det startströmmen? Normalt sätt så behövs det inte många Ah att starta en motor men många Ampere på kort tid.

Tänkte på samma sak. Haft en massa sporthojar och dom batterierna klarar inte många starter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan, Gixxer75 säger:

Tänkte på samma sak. Haft en massa sporthojar och dom batterierna klarar inte många starter.

Men du har väl laddning? Även utan laddning borde snurran starta 20 gånger. Minst.

Batteriet du köpt kommer att fungera utmärkt men bulta fast det i båten så slipper du släpa omkring det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...