MLind 6 Posted March 26, 2018 Hej, Jag tänkte dölja en spårsändare i utombordaren och denna behöver ständig strömmatning. Batteriet är frånskilt med huvudbrytare, så hur kopplar jag bäst förbi så trackern får ström? Dra egen kabel från batteriet hela vägen längs med stammen, eller finns bättre alternativ? Share this post Link to post Share on other sites
bhemac 2,859 Posted March 26, 2018 Dra en separat, tunn tvåledare till batteriet så diskret som möjligt. Sätt en hängsäkring på pluskabeln så nära batteriet som möjligt. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Kane 975 Posted March 26, 2018 (edited) Har du backup-batteri i spårsändaren? Annars slocknar den ju så snart motorn är avlägsnad från båten. Edited March 26, 2018 by Kane Share this post Link to post Share on other sites
MLind 6 Posted March 26, 2018 Ja, den har några timmars backup och varnar så fort strömmen bryts och nivån sjunker, så klipps stammen och de extra trådarna ska jag iaf få nys om det. Jag får försöka smyga in separata ledare så dolt det går. Share this post Link to post Share on other sites
ottow 22 Posted March 27, 2018 Kanske koppla in dig vid huvudbrytaren i stället? Bör vara enklare att få till en dold installation, HB brukar ju sitta lite mera dolt. Share this post Link to post Share on other sites
jimsson 10 Posted March 27, 2018 Den jag har i båten, gömd, har inbyggt batteri. Batteriet är ganska stort, räcker minst 1 månad. Laddas med USB, så jag laddar den lite då och då, får även SMS när batteriet är lågt. Ganska stor, ca 200x50x50, och tyng, så troligen lite för stor att ha i en utombordare. Share this post Link to post Share on other sites
MLind 6 Posted April 3, 2018 På 3/27/2018 på 09:28, ottow säger: Kanske koppla in dig vid huvudbrytaren i stället? Bör vara enklare att få till en dold installation, HB brukar ju sitta lite mera dolt. Ja, så tänkte jag göra. Den extra tåten hamnar ju då bakom HB-panelen och blir åtminstone inte synlig direkt. Tips på någon lämplig kabel som inte blir stel som ståltråd i vårkylan? Share this post Link to post Share on other sites
Forsberg_se 6 Posted April 3, 2018 Personligen skulle jag nog bara sätta en 1 ampere säkring i huvudbrytaren så behövs det ingen ny kabel alls. Share this post Link to post Share on other sites
ChristerN 2,527 Posted April 3, 2018 3 timmar sedan, Forsberg_se säger: Personligen skulle jag nog bara sätta en 1 ampere säkring i huvudbrytaren så behövs det ingen ny kabel alls. Nu fattar jag inget. Hur skulle en 1 A säkring kunna ersätta en kabel??? Hur ska då enheten få ström? Share this post Link to post Share on other sites
Gundj 207 Posted April 3, 2018 Jag har funderat länge på saken. Jag tror att Forsberg_se tänker sig att leda förbi huvudbrytaren och ha en 1A-säkring på den förbikopplingen och så ha 12V i ordinarie kablage hela tiden, men begränsat till 1A belastning. Jag är lite tveksam till hur det går när det blir högre last över brytaren. men en krånglig lösning skulle ju kunna vara en brytare före säkringen. Share this post Link to post Share on other sites
Forsberg_se 6 Posted April 4, 2018 Fungerar som Gundj säger. Så länge brytaren är i gott skick så går strömmen genom den, börjar brytaren bli väldigt dålig så kan säkringen gå, men då är det nog dags att byta brytaren iallfall, sen får man naturligtvis inte glömma att slå på brytaren för då går säkringen. Vill man försäkra sig om att säkringen inte går i "önödan" så kan man koppla in ett effektmotstånd på 5-10 ohm/30-15W i serie (eller glödlampa). Naturligtvis så innebär det att man har spänning fram till tändningslåset även med avstängd huvudbrytare men är installationen i elmässigt skick så borde brandrisken vara närmast obefintlig. På en CE-märkt båt bör man kanske undvika det ur försäkringssynpunkt. Hur har du tänkt att gömma spårsändaren, i insugskåpan? Share this post Link to post Share on other sites
raol 2,369 Posted April 4, 2018 Spara pengarna till självrisken i stället. Sannolikheten för att tjyvarna inte ska hitta, eller på andra sätt oskadliggöra spårsändarna är mikroskopisk. Share this post Link to post Share on other sites
AndW 197 Posted April 4, 2018 När det gäller en motor håller jag med dig, men en hel båt borde vara lite lättare att lyckas med. Sen får man lite rabatt på försäkringen också. Sen är det ju kul med lite fjärravläsning och fjärrstyrning också Share this post Link to post Share on other sites
bhemac 2,859 Posted April 4, 2018 Enklast är ju att strömförsörja larmet direkt från batteriet. Flertalet larm har ju även ett inbyggt batteri och larm om spänningen försvinner. När de stjäl snurror så slänger de in den i en skåpbil så att sändningen upphör. Sen får den ligga i en plåthall några månader så att batteriet i larmet tar slut. Man tror även att en del sveper in snurran i en metallfilt innan de lossar den. Share this post Link to post Share on other sites
MLind 6 Posted April 6, 2018 Ja, så blir det med den tanken jag har. Direkt från batteriet, fast på huvudbrytaren för att göra det något svårare att hitta, och därifrån med ny kabel till sändaren. Var jag ska gömma den vet jag inte än, särskilt med hänsyn till värmeutveckling, så kanske göms den i båten istället. Jag har inga fantasier om att tjyvarna inte kommer hitta den eller slå ut den, men den sätts upp med geofence, schemalagda rapporter och har larm för spänning, så förhoppningsvis får jag antingen ett meddelande om att den flyttats, att strömmen brutits eller så kommer inga schemalagda rapporter. Det sammantaget ger mig nog en så god chans som möjligt att något håller på att hända eller nyss har hänt. Share this post Link to post Share on other sites