Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
MLind

Ström till spårsändare, gps tracker

Rekommendera Poster

Hej,

Jag tänkte dölja en spårsändare i utombordaren och denna behöver ständig strömmatning. Batteriet är frånskilt med huvudbrytare, så hur kopplar jag bäst förbi så trackern får ström? Dra egen kabel från batteriet hela vägen längs med stammen, eller finns bättre alternativ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dra en separat, tunn tvåledare till batteriet så diskret som möjligt. Sätt en hängsäkring på pluskabeln så nära batteriet som möjligt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har du backup-batteri i spårsändaren? Annars slocknar den ju så snart motorn är avlägsnad från båten.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, den har några timmars backup och varnar så fort strömmen bryts och nivån sjunker, så klipps stammen och de extra trådarna ska jag iaf få nys om det. Jag får försöka smyga in separata ledare så dolt det går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske koppla in dig vid huvudbrytaren i stället?

Bör vara enklare att få till en dold installation, HB brukar ju sitta lite mera dolt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den jag har i båten, gömd, har inbyggt batteri. Batteriet är ganska stort, räcker minst 1 månad. Laddas med USB, så jag laddar den lite då och då, får även SMS när batteriet är lågt.

Ganska stor, ca 200x50x50, och tyng, så troligen lite för stor att ha i en utombordare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 3/27/2018 på 09:28, ottow säger:

Kanske koppla in dig vid huvudbrytaren i stället?

Bör vara enklare att få till en dold installation, HB brukar ju sitta lite mera dolt.

Ja, så tänkte jag göra. Den extra tåten hamnar ju då bakom HB-panelen och blir åtminstone inte synlig direkt. Tips på någon lämplig kabel som inte blir stel som ståltråd i vårkylan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag nog bara sätta en 1 ampere säkring i huvudbrytaren så behövs det ingen ny kabel alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Forsberg_se säger:

Personligen skulle jag nog bara sätta en 1 ampere säkring i huvudbrytaren så behövs det ingen ny kabel alls.

Nu fattar jag inget. Hur skulle en 1 A säkring kunna ersätta en kabel???

Hur ska då enheten få ström?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat länge på saken.

Jag tror att Forsberg_se tänker sig att leda förbi huvudbrytaren och ha en 1A-säkring på den förbikopplingen och så ha 12V i ordinarie kablage hela tiden, men begränsat till 1A belastning.

Jag är lite tveksam till hur det går när det blir högre last över brytaren. men en krånglig lösning skulle ju kunna vara en brytare före säkringen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fungerar som Gundj säger.

Så länge brytaren är i gott skick så går strömmen genom den, börjar brytaren bli väldigt dålig så kan säkringen gå, men då är det nog dags att byta brytaren iallfall, sen får man naturligtvis inte glömma att slå på brytaren för då går säkringen. Vill man försäkra sig om att säkringen inte går i "önödan" så kan man koppla in ett effektmotstånd på 5-10 ohm/30-15W i serie (eller glödlampa).

Naturligtvis så innebär det att man har spänning fram till tändningslåset även med avstängd huvudbrytare men är installationen i elmässigt skick så borde brandrisken vara närmast obefintlig.

På en CE-märkt båt bör man kanske undvika det ur försäkringssynpunkt.

 

Hur har du tänkt att gömma spårsändaren, i insugskåpan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spara pengarna till självrisken i stället. Sannolikheten för att tjyvarna inte ska hitta, eller på andra sätt oskadliggöra spårsändarna är mikroskopisk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller en motor håller jag med dig, men en hel båt borde vara lite lättare att lyckas med. Sen får man lite rabatt på försäkringen också. 

 

Sen är det ju kul med lite fjärravläsning och fjärrstyrning också :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast är ju att strömförsörja larmet direkt från batteriet. Flertalet larm har ju även ett inbyggt batteri och larm om spänningen försvinner.

När de stjäl snurror så slänger de in den i en skåpbil så att sändningen upphör. Sen får den ligga i en plåthall några månader så att batteriet i larmet tar slut. 

Man tror även att en del sveper in snurran i en metallfilt innan de lossar den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, så blir det med den tanken jag har. Direkt från batteriet, fast på huvudbrytaren för att göra det något svårare att hitta, och därifrån med ny kabel till sändaren. Var jag ska gömma den vet jag inte än, särskilt med hänsyn till värmeutveckling, så kanske göms den i båten istället. Jag har inga fantasier om att tjyvarna inte kommer hitta den eller slå ut den, men den sätts upp med geofence, schemalagda rapporter och har larm för spänning, så förhoppningsvis får jag antingen ett meddelande om att den flyttats, att strömmen brutits eller så kommer inga schemalagda rapporter. Det sammantaget ger mig nog en så god chans som möjligt att något håller på att hända eller nyss har hänt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...