Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
  • 0

Fråga

Hej!

 

Min täckning blåste av någon gång i vintras och nu har jag sett med förskräckelse att durken rest sig inne i "kabyssen". Jag antar att vatten letat sig ner i konstruktionen, via de skruvhål som finns. -Vad sjutton ska jag göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

9 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

  • 1

Det är nästan alltid bättre att få ett överdrivet stort bakåtlut än lite, lite framåtlut vid pallningen.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Du ska skriva mer information om vad det är för typ av båt eller båtkonstruktion och samt ta bilder och lägga upp dem här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Korta svaret; dränera när det har smält, plasta fast det som eventuellt sprängts loss.

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
5 minuter sedan, Pentax säger:

Korta svaret; dränera när det har smält, plasta fast det som eventuellt sprängts loss.

 

;)

 

- Tack för kort men trevligt svar! Skulle du kunna förklar hur? Så här är läget. Flipper 666 HT, och inne i ”salongen”. Vatten rann in dit på det nedsänkta golvet. Valde att skruva bort durken i trä. Plast inunder. Tror vattnet letat sig ner i skruvhålen... Finns ungen annan ingång... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
1 timme sedan, fredbjor säger:

 

- Tack för kort men trevligt svar! Skulle du kunna förklar hur? Så här är läget. Flipper 666 HT, och inne i ”salongen”. Vatten rann in dit på det nedsänkta golvet. Valde att skruva bort durken i trä. Plast inunder. Tror vattnet letat sig ner i skruvhålen... Finns ungen annan ingång... 

 

Här är det nödvändigt med bilder som skrivits tidigare, för att du ska få relevanta svar.

Är det bara trädurken som rest sig så gissar jag att det inte är någon fara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Tänk på att när båten är på land så kan vatten komma in på helt andra sätt än i vattnet på sommaren. En ispropp i en ”stuprörsslang” från däck kan leda till att regnet från en stor yta samlas nånstans och läcker in i nån springa eller rent av ventilationshål som aldrig är ett problem annars (så är det på min båt men jag tog det i sista stund som tur var). Det jag menar med det är att du kan ha ett väldigt stort inlopp nånstans i en punkt som normalt inte utsätts för väta. Det behöver inte alls ”sippra”.

 

Sen vet vi ju inte riktigt hur det ser ut som sagt. Och jag kan nog ingenting om den båten ändå, men hade det varit min och det fanns blött trä i båten hade jag försökt torka ur det så fort som möjligt när isen börjat smälta. Hög mögelrisk annars. Första steget då är ju att säkerställa att ventilationen fungerar ( inget luftintag igensatt av is) så att ett värmedrivet drag har en chans att torka ur båten. Du kan ju köra en vanlig kupevärmare i båten samtidigt som du sitter och njuter av våren i närheten. Hade jag i din situation haft möjlighet att köra el i båten när jag inte var där hade jag nog köpt en eller flera sådana här värmerör med temperaturspärrar från hjertman, se länk nedan. Med god ventilation så borde det bidra till att torka ur båten på ett bra och säkert sätt. Kanske bör man kontakta sitt försäkringsbolag också, oavsett. 

 

Här är värmerören. Finns i olika effekter. Du kanske ska ha flera små, vad vet jag.

https://www.hjertmans.se/produkter/varme-kyla/varmeror-135w-915mm-220v?gclid=Cj0KCQjwtOLVBRCZARIsADPLtJ3Lg1EVZMvPRIKci34Xp9yH4lqSKkNxO5_aYowJjGTFgy0GxkjOh-gaAtPBEALw_wcB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Jag skulle borra upp ett hål för att se hur mycket det är. Hålet är ju bra för att dränera senare.

Typ 50 mm hålsåg, lätt att plasta igen sedan. Blåser man lite försiktigt med trycklut så bör man hitta var vattnet kommit in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
På 3/25/2018 på 21:22, fredbjor säger:

Hej!

 

Min täckning blåste av någon gång i vintras och nu har jag sett med förskräckelse att durken rest sig inne i "kabyssen". Jag antar att vatten letat sig ner i konstruktionen, via de skruvhål som finns. -Vad sjutton ska jag göra?

 

Ah, ny förstår jag frågan i din andra tråd. Trist! Kan det vara så att båten lutar framåt nu när den står uppställd på land?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...