Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

Grönlandsblockeringen fördröjer våren i en månad

Rekommendera Poster

Hörde för en tid sedan att våren 2018 kan bli upp till en månad senare än vanligt och att hela april kan förväntas bli kall.

Det är tydligen en väderblockering över Grönland som är orsaken till det förväntade eländet. :(

Hittade detta nu, https://www.svt.se/nyheter/inrikes/meteorologen-kylan-blir-kvar-och-varen-drojer-en-manad-till

 

Någon som vet mera?

 

Mackey

 

PS

Skönt att vi inte behöver måla båtbotten och

synd om de som tänkt sig att epoxibehandla botten. Ni får ta det kallt (ha, ha) och se fram emot att slippa måla botten framöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Typiskt när jag ska lägga på epoxi på båten min... det blir en sen sjösättning detta år...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förbaskade danskar!

Nu ska det vara kallt mer än en vecka till.

Ska vi frysa fast vaxet på båten har de tänkt?

 

Vi har sjösättning den 28 april eller något liknande så före dess hoppas vi på några helger med lite skönare väder.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är jättenöjd. 

Det blev en hel del skidåka som planerades in under mars, har haft ångest för hur jag skall kunna hinna med båten, så det är jätteskönt att kunna skylla på vädret. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till den 18/5 måste allt vara klart...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På Thursday, March 29, 2018 på 19:48, Peter_K säger:

Jag är jättenöjd. 

Det blev en hel del skidåka som planerades in under mars, har haft ångest för hur jag skall kunna hinna med båten, så det är jätteskönt att kunna skylla på vädret. 

Håller faktiskt med, skönt att vara "ledig" från båten över påsken.

 

Nästa helg verkar det bli bättre/varmare, så då det får bli den första båtfixarhelgen. Tänkte bl.a. montera en ny kompass (en sådan där grej som pekar mot norr). Lite gammaldags kanske, men vi tycker det är bra att ha en...

 

Sedan ska värmaren vi köpte 2016 monteras. Vi har inte haft någon värmare på två år, men ingen har lidit av det faktiskt. Har väl troligen haft tur med vädret de två senaste säsongerna.

 

Resten är nog mest standardgöromål inför sjösättningen eller så står det en massa på göralistan vi gjorde i höstas.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Mackey säger:

 

Resten är nog mest standardgöromål inför sjösättningen eller så står det en massa på göralistan vi gjorde i höstas.

 

Mackey

 

Olika faller ödets lotter.

Vissa väntar på att sjösätta - andra väntar på att få  ta upp.

Jag tillhör den senare kattegorin.

Fick ett ryck häromdagen och börjad förbereda för att ta den nyrenoverade ordinarie båtplatsen i bruk. Först måste jag dock vända båten så att fören pekar i rätt rikting. Med min saktfärdighet tar ju en sån operation några dar.

 

thumbnail_20180318_174719_resized_1.jpg.9549e2e943aee953a4649f508662e56b.jpg

 

thumbnail_20180331_092518_resized.jpg.9a92ada38240bb106fb8e54549a0026c.jpgthumbnail_20180331_164726_resized.jpg.3b8dbd99a2343108dc3bc36176a47d30.jpg

I morgon kankse jag kan ligga längst med Y-bommen - å sen skall det inte ta nånga dar förrän jag är ute på fritt vatten. :lol:

 

thumbnail_20180331_092722_resized.jpg.ef1e78abf29706e712920864e5dd8ec2.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut att vara hård sjö i området, så det är klart att det tar lite tid.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ännu ett år på Östersjön utan badbyxor alltså. Förra året var kallt som f-n i vattnet och det lär ju inte bli varmare i år...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, hbengtsson säger:

Ännu ett år på Östersjön utan badbyxor alltså. Förra året var kallt som f-n i vattnet och det lär ju inte bli varmare i år...

Det var väl lite onödigt pesimistiskt...

 

Jag tro inte på spådommar i fiskfjäll och andra typer av "långtidsprognoser".

Det blir som det blir.

 

Sommaren 2014 började med kall maj och juni och det var 13 C i vattnet den 4 juli men sedan blev det en toppensommar med mycket sol och bad.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 minuter sedan, Mackey säger:

Det var väl lite onödigt pesimistiskt...

 

Jag tro inte på spådommar i fiskfjäll och andra typer av "långtidsprognoser".

Det blir som det blir.

 

Sommaren 2014 började med kall maj och juni och det var 13 C i vattnet den 4 juli men sedan blev det en toppensommar med mycket sol och bad.

 

Mackey

Hehe. Lite kanske. Men som gammal västkustare så saknar jag behagliga badtemperaturer. Och ta inte ifrån svenskens medfödda rätt att vara väderbitter ;-)

Redigerad av hbengtsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, hbengtsson säger:

Ännu ett år på Östersjön utan badbyxor alltså. Förra året var kallt som f-n i vattnet och det lär ju inte bli varmare i år...

Planen är att på fredag ska jag sjösätta mig själv i havet inte långt ifrån Fiskebäcksil.

Årets första dopp.... 👀

 

Tittade på Viva och det låg på ca 2 grader en bit därifrån..

Båten får vänta några veckor 😎

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...