Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Krabbsaltarn

Ägar feedback Sea Ray 240 sundancer

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Denna tråden gäller främst ägare till Sea ray 240 Sundancer eller likvärdiga båtmodeller.

För och nackdelar, vad gillar ni? vad vill ni ändra på? hur har ni löst olika saker som ni ville förbättra.

 

Jag har en 1998, Mercruiser 5,7 EFI, med Bravo 3 duoprop drev.

Fördelar med just min båt tycker jag är, sittbrunnens layout, bra sällskapsyta. Möjlighet för övernattning för upp mot 4-5 personer, beroende på hur intimt man kan acceptera att sova, :)  Jag tycker att motorn är tyst och vibrationsfri när man puttrar runt och mår bra, I planingsfart börjar ljudet bli lite högre, men annars helt OK.

Att önska en diesel I min båt är inget som jag vill betala extra för just nu, spenderar CA 6-7 tusen per säsong så inget att bli jätteupprörd över, brandrisken med bensin I tanken är väl den största nackdelen med bensinmotor på en fritidsbåt.

 

Min båts svagheter tycker jag är, volymen på vattentank 31 liter tror jag, toatank, porta potti 10 liter med maceratorpump. Begränsar möjligheter att ligga i naturhamn mer än 1 dag, utan att fylla på vatten, tömma toan. Det är ju lite begränsningen med en mittcabin I denna storleken, Min tanke var att montera en septitank på ca 30-50 liter, och byta ut porta potti mot en handpump spoltoa. Mitt problem med att göra det är utrymmet I motorrummet, jag kan inte hitta en lämplig plats för placering av en sådan tank. Min båt är även utrustad med ett ankarspel I aktern som tar en del plats I motorrummet. Är det någon som har gjort detta på denna båttypen som har en idé om alternativ lösning av placering.

 

Min båt har inget monterat separat värmesystem, men jag har en wallas 800 dieselspis, och den kan användas som värmare också, egentligen skall man montera på ett speciellt för ändamålet konstruerat lock som har en inbyggd fläkt som blåser ut värmen I cabinen, kostnad för detta är ca 3000kr, just det locket har jag inte ännu, men jag har ibland använt spisen kalla natter ändå genom att låta den gå på lägsta värmeeffekt ca 1 deciliter bränsle per timme, och det funkar rätt bra faktiskt, det håller sig varmt kalla sommarnätter, men egentligen borde man ventilera bort värmen lite från själva plattan, så jag har tittat på en så kallad kaminfläkt, eller ecofläkt som den också heter, finns att köpa på bl.a Clas Ohlsson för 799kr. Den funkar så att den genererar egen ström genom att stå på ett varmt underlag tex en kamin eller spisplatta, fördelen med den är att den behöver ingen ström från båtens batterier för att fläkta värmen från spisen, det finns naturligtvis begränsningar och frågetecken med detta. Dels så har den en värmebgränsning på 350gr c, dvs utsätts den för högre värme riskerar man att den förstörs, (vill man inte) Plattans temp ligger på 350gr på lägsta effect så det borde fungera, sedan så borde temeperaturen på plattan minska något med fläktens fläktande effect, frågan är om det är tillräckligt. Jag är en nyfiken person och om jag får en idé så måste jag testa den. På så sätt är jag lite jobbig tycker min fru, :) Men den som inte provar får inte veta! Synpunkter på detta experiment välkomnas.

 

Har även funderat på att byta ut belysningen mot strömbesparande led, någon som har ideer på detta? Finns det led-glödlampor som som passer I befintliga armaturer? eller behöver man byta hela rasket? 

 

Ser fram emot en och annan kommentar eller tips! :)

Redigerad av Krabbsaltarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har en likvärdig båt som du, Maxum 2400 scr. Har monterat en Planar värmare och har utblås överallt, 2 sittbrunn, midcabin, toan och 2 ruffen. Sitter i skottet längst bak styrbordssidan. Slangarna dragna efter sidor med isoleringsstrumpa. 

Nackdelar med min är nog att den är vindkänslig, kan bero på har ett enormt kapell. Samma motor men med Alpha One Gen 2. Ankarspel för och akter (monterat själv akter) med fjärrkontroll. Bogpropeller. 40 liter original septitank och 40 liter vattentank. 22 liter VB. Dusch toa och på badbryggan. Mina tankar är stående på var sin sida i motorrumet mot väggen midcabin. Kastade ut spisen då den gick på 120 volt och spisbränsle och ersattes med en induktionshäll. Har gasolväska när vi ligger i naturhamn. 

Köpte dioder och bytte ut ALLA lampor, bara att ta med dig en lampa och köp en diod.

Du kan se septitanken till vänster på bilden.

IMG_20170701_104725.jpg

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-03-24 på 07:27, patrikflink säger:

Har en likvärdig båt som du, Maxum 2400 scr. Har monterat en Planar värmare och har utblås överallt, 2 sittbrunn, midcabin, toan och 2 ruffen. Sitter i skottet längst bak styrbordssidan. Slangarna dragna efter sidor med isoleringsstrumpa. 

Nackdelar med min är nog att den är vindkänslig, kan bero på har ett enormt kapell. Samma motor men med Alpha One Gen 2. Ankarspel för och akter (monterat själv akter) med fjärrkontroll. Bogpropeller. 40 liter original septitank och 40 liter vattentank. 22 liter VB. Dusch toa och på badbryggan. Mina tankar är stående på var sin sida i motorrumet mot väggen midcabin. Kastade ut spisen då den gick på 120 volt och spisbränsle och ersattes med en induktionshäll. Har gasolväska när vi ligger i naturhamn. 

Köpte dioder och bytte ut ALLA lampor, bara att ta med dig en lampa och köp en diod.

Du kan se septitanken till vänster på bilden.

IMG_20170701_104725.jpg

Du har en välutrustad båt hör jag, och ett välplanerat maskinrum, jag får ta mig en funderare på hur jag skall få dit en extra tank. Bra tips det där med lysdioderna, det borde då vara ganska enkelt att göra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Krabbsaltarn säger:

Du har en välutrustad båt hör jag, och ett välplanerat maskinrum, jag får ta mig en funderare på hur jag skall få dit en extra tank. Bra tips det där med lysdioderna, det borde då vara ganska enkelt att göra. 

Ja gör det, beställde via Ebay. Tror att mina takspottar hade G4, men osäker. Även toan och midcabin fick dom. Nackdelen med dioder (enligt min fru) sämre ljus, men inte enligt mig. Passade även på att göra lite mysbelysning i sittbrunen. 300kr inkl frakt via Ebay.

IMG_20170314_135609.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, vi har köpt en Sea Ray. Problemet med den är att den som haft den innan har lämnat in den till några som fixade targabåge på den. Dock blev det inge bra så den vill vi ta bort. Men det stora problemet är att de tyckte att rutramen och rutorna var i så dåligt skick att de skrotade allt. Så nu sitter det en underlig lösning på den istället. Vi har sökt efter någon som kan fixa iordning detta men det är lättare sagt än gjort. Vi har hittat enrekommenderad firma i Göteborgstrakten som ska vara duktiga. Dock behöver de mått på hur rutan ska vara och något sådant har vi ej. Någon som har erfarenhet av byte av rutram eller vet vart man kan få tag på en alt någon ritning på hur måtten ska vara tror båten är från 89. 

20180517_173806.jpg

20180517_173933.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...