Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jonasaragorn

Borrat hål i aktern - roddbåt

Rekommendera Poster

Har tagit över en roddbåt som jag tänkte fixa iordning till sommaren, men har funderat på ett borrat hål som finns i aktern på båten. 

Hålet är precis över vattenytan. 

 

Har detta hål någon funktion? 

image.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var mynnar hålet på insidan? Är det i motorbrunnen eller inne i båten?

 

Oberoende av alternativt svar så är det nog tänkt som en "självläns".

 

Om det mynnar i motorbrunnen så lär det bara tömma "gropen" innan för akterspegeln. Om det mynnar inne i båten så kan det nog rinna bakvägen när du kör med båten. Hålet kommer att komma under vattenytan p.g.a. att båten ligger djupare när den lastats och när den körs med motor.

 

Sen ser ju håltagningen väldigt amatörmässig ut. Det verkar bara ha borrats utan att skydda det uppborrade laminatet. Om hålet mynnar inne i båten så kan det kanske stå öppet när båten ligger vid bryggan men bör ha stängningsmöjlighet vid användning av båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Lintott säger:

Var mynnar hålet på insidan? Är det i motorbrunnen eller inne i båten?

 

Oberoende av alternativt svar så är det nog tänkt som en "självläns".

 

Om det mynnar i motorbrunnen så lär det bara tömma "gropen" innan för akterspegeln. Om det mynnar inne i båten så kan det nog rinna bakvägen när du kör med båten. Hålet kommer att komma under vattenytan p.g.a. att båten ligger djupare när den lastats och när den körs med motor.

 

Sen ser ju håltagningen väldigt amatörmässig ut. Det verkar bara ha borrats utan att skydda det uppborrade laminatet. Om hålet mynnar inne i båten så kan det kanske stå öppet när båten ligger vid bryggan men bör ha stängningsmöjlighet vid användning av båten.

Okej! Tack för infon! 

 

Jag hörde med fd ägaren och han hade inte heller någon som helst aning om vad detta hål var till för.

 

vad jag kan lokalisera så verkar den leda in i motorbrunnen (?) 

 

det enda hål som jag vet om att det finns i båten är vad det ser ut som någon typ av ventilering i golvet av båten. Bifogar två sämre bilder som jag fick av fd ägaren.

 

frågan är ju då om jag ska teppa igen hålet eller om jag bara ska åka och införskaffa mig någon typ av stängning till hålet som jag kan öppna när båten inte är i bruk. 

image.jpeg

image.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Häll ner ett par liter vatten i motorbrunnen. Rinner det ut ur hålet, då ska du inte täppa igen det. 

 

Om det istället är till för att tömma utrymmet mellan inner- och ytterskrovet kan du köpa en ”dyvika” och montera. Då skall hålet vara öppet när båten är på land. Sannolikt är inte hålet till för detta då det sitter för högt upp på båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man jämför den sista bilden med den första så ser man att båten flyter väldigt djupt på den första. Du skriver i vattenytan men på den sista bilden sitter det ju långt över vattenytan. Varför ligger båten så djupt?

 

På den sista bilden syns det tydligt tycker jag att det är dränering av motorbrunnen. Det skall vara kvar. Men kanske du bör sätta i en genomföring eller ett rör och täta omkring så att du skyddar akterspegeln från vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, rejas säger:

Om man jämför den sista bilden med den första så ser man att båten flyter väldigt djupt på den första. Du skriver i vattenytan men på den sista bilden sitter det ju långt över vattenytan. Varför ligger båten så djupt?

 

På den sista bilden syns det tydligt tycker jag att det är dränering av motorbrunnen. Det skall vara kvar. Men kanske du bör sätta i en genomföring eller ett rör och täta omkring så att du skyddar akterspegeln från vatten.

 

Det kanske står en tung fotograf i båten på sista bilden.

 

:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...