Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Caribic410

Befintlig fast vs folding

Rekommendera Poster

Tjoho.

Har enlig några foton, bif, kommit fram till att befintlig fast propeller är ca 16X 12-- 16x15

lite svårt då måtten inte är helt lätta att få till men efter lite grafisk vinkelberäkning har jag kommit fram till det.

 

Har tänkt att ev testa en 2-bladig folding VP propeller 16X11 istället för denna.

Hur kommer det att funka tror du som har erfarenhet av folding, motorer, varvtal mm.

Bef fast driver båten i stilla vatten i ca 6kn vid 2300-2500n/m

och nära 8kn vid 3200n/m

Jag kör motor bara när det inte går att segla, så det längsta hittills med motor var nog när jag körde hem båten för 5 år sedan annars kanske max 10-20 distans i sällsynta fall.

90% av motorgång är till och från brygga.

 

20180322_144701.jpg

20180322_144750.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

11" stigning verkar ju lite lite om du har 12" - 15" stigning på den fasta propellern.

Ta loss propellern och leta efter instansade nuffror som visar storlek och stigning.

 

Du kommer ju att komma framåt även med för liten stigning, men...

Vid fullt gaspådrag ska propellerns storlek och stigning vara sådan att motorvarvet hamnar lite under motorns maximala varvtal.

 

Vad är det för båt, vikt, längd i vattenlinjen.

Vad är det för motor, maxvarv, hk.

Vad är det för drev, utväxling?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Mackey säger:

11" stigning verkar ju lite lite om du har 12" - 15" stigning på den fasta propellern.

Ta loss propellern och leta efter instansade nuffror som visar storlek och stigning.

 

Du kommer ju att komma framåt även med för liten stigning, men...

Vid fullt gaspådrag ska propellerns storlek och stigning vara sådan att motorvarvet hamnar lite under motorns maximala varvtal.

 

Vad är det för båt, vikt, längd i vattenlinjen.

Vad är det för motor, maxvarv, hk.

Vad är det för drev, utväxling?

 

Mackey

Aha ok det bör finnas instämplat. Ska ju sätta i hylsor på propaxeln å måste ju då ta bort prop. Ska kolla.

Den e runt 10m 9 ton

120s drev utväxling ska vara 2.2:1

Sen är det väl nån utväxling i backslag?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men är det båten på bilden?, har ingen aning om propellern men det är skillnad när man seglar. Dock stämmer 9ton? Låter mycket vår är lika lång och ligger på runt 3.5.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Caribic410 säger:

Aha ok det bör finnas instämplat. Ska ju sätta i hylsor på propaxeln å måste ju då ta bort prop. Ska kolla.

Den e runt 10m 9 ton

120s drev utväxling ska vara 2.2:1

Sen är det väl nån utväxling i backslag?

 

Jag trodde du hade en 41-fotare (bilden ser ju ut att vara något i den storleken..) å då är den väl över 12 m lång. Stämmer mer med 9 ton.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar lite oklart hur stor båten är...

Vad är det för båt du har?

 

Du har inget backslag om du har ett S-drev.

 

Vad är det för motor?

Motorstyrka?

Maxvarv?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Mackey säger:

Verkar lite oklart hur stor båten är...

Vad är det för båt du har?

 

Du har inget backslag om du har ett S-drev.

 

Vad är det för motor?

Motorstyrka?

Maxvarv?

 

Mackey

Jag är ganska säker på att det är en Caribic 410 som TS har, http://m.batagent.se/se/segelbatar/1299

 

Hur som helst - jag gissar att fu kommer behöva en trebladig folding. Och jag tycker du skall knalla iväg till en propeller-firma och ställa frågan där hur stor du skall ha, så räknar de fram det och ger dig rätt prylar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan, Peter_K säger:

Jo! Och vill du räkna själv för att hitta en begagnad propeller kan du läsa här hur du gör, https://www.sxk.se/node/18489

Jag tänkte att det var så att Caribic410 har en propeller och ville höra med oss alla om vi tror den kan funka.

 

Kanske kan vara bra att få lite förtydliganden om det är en 10 m lång Caribic 410 som ska få ny propeller. :)

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, Lintott säger:

Jag trodde du hade en 41-fotare (bilden ser ju ut att vara något i den storleken..) å då är den väl över 12 m lång. Stämmer mer med 9 ton.

Ja den är väl 40-42ft 12,9m

Vattenlinje 12,6m, enl spec (men är nog nån felskrivning)

3,98m bred

8700kg, enl spec men lastad säkert 10ton

Motor maxvarv vet jag inte men kan köras up till 3200n/m i marsfart enl info.

Fast jag brukar ligga på runt 2500 om jag åker fler distans.

Drev vp 120S 2.2:1

Kollade mått å uppskattade stigning på den fasta proppen enl bilder. Han som mätte och skickade dessa kunde inte se nån beteckning. Får kolla det och ta ställning.

Har bara tänkt prova med en billig som jag hittat.

VP 16x11 om jag upplever nån stor skillnad vid segling (upplevelse inte exakt fakta avgör)

Gör jag det.. köper jag en 3-4bladig maxprop, den kostar ju en slant, runt 25' så vill ju veta om jag kommer tycka det är värt det.

Ville bara kolla om någon hade provat olika stigningar/ folding vs fast och visste skillnader.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, Mackey säger:

Verkar lite oklart hur stor båten är...

Vad är det för båt du har?

 

Du har inget backslag om du har ett S-drev.

 

Vad är det för motor?

Motorstyrka?

Maxvarv?

 

Mackey

Aha har väl inte koll på terminologin. Det sitter ett växehus mellan motor och den delen, som jag tolkar som s-drev, som stocker ut under båten. I den "växellådan" inne i båten finns backmekanismen. Som jag kallade backslag. Den kanske ingår i begreppet s-drev. Tänkte att det kanske finns utväxling både där och i det jag kallade drev... hmmm. Vast därnere sitter nog bara en 1:1 vinkelväxel.. i såfall förstår jag att "växellådan" har utväxlongen och den ska vara 2.2:1 har jag sett nånstans.

Motor 2003T 43hp

maxvarv (fast läst nånstans mars-varvtal) är upp t 3200n/m

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Mackey säger:

Jag tänkte att det var så att Caribic410 har en propeller och ville höra med oss alla om vi tror den kan funka.

 

Kanske kan vara bra att få lite förtydliganden om det är en 10 m lång Caribic 410 som ska få ny propeller. :)

 

Mackey

Jes 410 Caribic.. har ej båinfo hemma

Man glömmer alla mått fort. Fög mej är det en båt som jag använder. Har för mej dom sa den är 42ft, fast den heter 410..

Hittade spec, där jag tror vattenlinjemåttet är felskrivet, på nätet nu.

Och jes. Blev lite intresserad när jag hörde vilken skillnad fold ska göra vid segling.

Kollade upp m ett företag vad en "riktig" prop skulle kosta.. det plus levtid, som är att jag nog redan sjösatt när den levereras, fick mej att ta till plan B.

Prova med en billig, som jag får omg.

Det jag hittills hittat är den jag omnämner här.

Frågan är om den är på tok för "klen"

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Peter_K säger:

Jag är ganska säker på att det är en Caribic 410 som TS har, http://m.batagent.se/se/segelbatar/1299

 

Hur som helst - jag gissar att fu kommer behöva en trebladig folding. Och jag tycker du skall knalla iväg till en propeller-firma och ställa frågan där hur stor du skall ha, så räknar de fram det och ger dig rätt prylar. 

Såklart. Det har jag gjort men vet ej om jag kommer hinna få det.

Räkna vad man ska ha är inte så svårt. Vill kolla om nån har erfarenheter av att testat för liten och hur/på vilket sätt det blir "dåligt"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På bilderna ser det ut som att du har en tvåbladig fast propeller. Den ger nog inte jättestort motstånd jämfört med en trebladig folding. Om du är riktigt duktig seglare och har bra segel på din båt så bör du på en 41-fotare kunna mäta någon enstaka eller max ett par tiondels knop i fartskillnad.

Själv skulle jag lägga krutet på att ställa in riggen, topptrimma segel, finslipa botten, kolla kryssvinklar, skotpunkter o.s.v. innan jag investerade dyra pengar på en propeller till en VP 2003T med 120-drev. Framförallt eftersom du inte använder motorn så mycket. Spar de pengarna till ett framtida motorbyte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, johan66smart säger:

På bilderna ser det ut som att du har en tvåbladig fast propeller. Den ger nog inte jättestort motstånd jämfört med en trebladig folding. Om du är riktigt duktig seglare och har bra segel på din båt så bör du på en 41-fotare kunna mäta någon enstaka eller max ett par tiondels knop i fartskillnad.

Själv skulle jag lägga krutet på att ställa in riggen, topptrimma segel, finslipa botten, kolla kryssvinklar, skotpunkter o.s.v. innan jag investerade dyra pengar på en propeller till en VP 2003T med 120-drev. Framförallt eftersom du inte använder motorn så mycket. Spar de pengarna till ett framtida motorbyte.

Intressant. Vad har du för erfarenheter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, Caribic410 säger:

Intressant. Vad har du för erfarenheter?

Oj, vilken fråga!

När det gäller att få fart på en segelbåt så är min erfarenhet den att jag har kappseglat 100-tals gånger sedan 1979 och avverkat många havskappseglingar bl.a. 20 Gotland runt med flera vinster:) med allt vad det innebär av trimning på alla fronter. När det gäller propeller så har jag genomfört flera motorbyten på mina båtar genom åren. Både motor och segelbåtar. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan, johan66smart säger:

Oj, vilken fråga!

När det gäller att få fart på en segelbåt så är min erfarenhet den att jag har kappseglat 100-tals gånger sedan 1979 och avverkat många havskappseglingar bl.a. 20 Gotland runt med flera vinster:) med allt vad det innebär av trimning på alla fronter. När det gäller propeller så har jag genomfört flera motorbyten på mina båtar genom åren. Både motor och segelbåtar. 

 

Har du på fler båtar haft fast prop och bytt mot folding?

I en tråd här, sa en långseglare att byte till folding gjorde lika mkt som byte från dåliga till nya segel.

den skillnaden får man ju i så fall oavset skicklighet iseglingens ädla konst.

jag själv är på nybörjarstadiet, börjar förstå hur det funkar och har även testat lite egna teorier med rätt logiska resultat.

motordrift för är för mej prio2 men vill såklart inte det ska funka hur kasst som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan, Caribic410 säger:

Har du på fler båtar haft fast prop och bytt mot folding?

I en tråd här, sa en långseglare att byte till folding gjorde lika mkt som byte från dåliga till nya segel.

den skillnaden får man ju i så fall oavset skicklighet iseglingens ädla konst.

jag själv är på nybörjarstadiet, börjar förstå hur det funkar och har även testat lite egna teorier med rätt logiska resultat.

motordrift för är för mej prio2 men vill såklart inte det ska funka hur kasst som helst.

Jag har seglat entypsklass med både folding och fast propeller.

Med fast tvåbladig har skillnaden mot folding varit ganska marginell men tillräcklig för att jag psykologiskt påverkats. Trebladig fast propeller är ingen lyckad kombination på segelbåt. Det funkar men märks. Har detta på min motorseglare idag och jag skulle säga att det drar ned farten med mellan 0,15-0,4 knop beroende på vinriktning/styrka. Ganska mycket på en liten båt, men jag gillar greppet vid motordrift:)

När det gäller din fråga om att ha en propeller med för liten stigning så innebär det att båten går långsammare än den skulle gjort med rätt stigning vid givet varvtal. Vid t.ex hård motvind och sjögång så får du inte ut de 4,7 hk/ton båt som du har i din båt vilket kan reducera farten mer vid dessa förhållanden. Teoretiskt kan motorn övervarva med för liten propeller, kommer inte att hända dig men man kan vid svåra förhållanden frestas att gå med för högt varv för att bibehålla fart.

Då din båt är väger 10 ton lastad så skulle med dagens mått mätt en motor på ca +50 hk vara gött.

Vp 2003 är en rejäl motor men i grunden en 28 hk motor som man satt turbo på. Det innebär att den har en cylindervolym på endast 1, 27 liter jämfört med 50-60 hk motor som ligger på 2,2 liter. Detta gör att det förmodligen märks mer att byta till en för liten propeller på din relativt stora båt i förhållande till motorstorlek, än vad det skulle gjort om din motor satt i en mindre lättare båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan, johan66smart säger:

Jag har seglat entypsklass med både folding och fast propeller.

Med fast tvåbladig har skillnaden mot folding varit ganska marginell men tillräcklig för att jag psykologiskt påverkats. Trebladig fast propeller är ingen lyckad kombination på segelbåt. Det funkar men märks. Har detta på min motorseglare idag och jag skulle säga att det drar ned farten med mellan 0,15-0,4 knop beroende på vinriktning/styrka. Ganska mycket på en liten båt, men jag gillar greppet vid motordrift:)

När det gäller din fråga om att ha en propeller med för liten stigning så innebär det att båten går långsammare än den skulle gjort med rätt stigning vid givet varvtal. Vid t.ex hård motvind och sjögång så får du inte ut de 4,7 hk/ton båt som du har i din båt vilket kan reducera farten mer vid dessa förhållanden. Teoretiskt kan motorn övervarva med för liten propeller, kommer inte att hända dig men man kan vid svåra förhållanden frestas att gå med för högt varv för att bibehålla fart.

Då din båt är väger 10 ton lastad så skulle med dagens mått mätt en motor på ca +50 hk vara gött.

Vp 2003 är en rejäl motor men i grunden en 28 hk motor som man satt turbo på. Det innebär att den har en cylindervolym på endast 1, 27 liter jämfört med 50-60 hk motor som ligger på 2,2 liter. Detta gör att det förmodligen märks mer att byta till en för liten propeller på din relativt stora båt i förhållande till motorstorlek, än vad det skulle gjort om din motor satt i en mindre lättare båt.

Jag förstår att mer hästkrafter ger mer kraft och mindre stgning, som på vilken skruv som helst, kräver högre varvtal.

 mm.mm.

innan jag ev lägger ner en massa tid på beräkningar av skillnad ville jag bara kolla om någon i praktiken testat.

för att kunna räkna på skillnad måste jag ju veta stigning på nuvarande.

Rent teoretiskt om det skulle vara en skruv så skulle ju en tum i stigning vid fullt varv med min utväxlig ge en skillnad på ca 1,2distans/h, men det ”slirar” ju i vatten.

stigning 11” ger  ca 13,18 distans/h vid fullvarv om det vore en skruv.

16” ger  ca 19,2

slirningen blir ju mer vid högre stigning kanske? Om det går att räkna så och skillnaden är 11vs16 så skulle det ju teoretiskt göra 30% om man borster ifrån att det slirar i vatten.

om befintlig är 14 så e skillnade ca 20%.. förmodligen fortfarande för mkt... kanske

ps. Motorn ska ha 43 hp ds

det lilla jag hittils kört motor.. förrutom hemtransport hade inte haft nån betydelse om den gör 5 eller 7kn marsfart.

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, Caribic410 säger:

Jag förstår att mer hästkrafter ger mer kraft och mindre stgning, som på vilken skruv som helst, kräver högre varvtal.

 mm.mm.

innan jag ev lägger ner en massa tid på beräkningar av skillnad ville jag bara kolla om någon i praktiken testat.

för att kunna räkna på skillnad måste jag ju veta stigning på nuvarande.

Rent teoretiskt om det skulle vara en skruv så skulle ju en tum i stigning vid fullt varv med min utväxlig ge en skillnad på ca 1,2distans/h, men det ”slirar” ju i vatten.

stigning 11” ger  ca 13,18 distans/h vid fullvarv om det vore en skruv.

16” ger  ca 19,2

slirningen blir ju mer vid högre stigning kanske? Om det går att räkna så och skillnaden är 11vs16 så skulle det ju teoretiskt göra 30% om man borster ifrån att det slirar i vatten.

om befintlig är 14 så e skillnade ca 20%.. förmodligen fortfarande för mkt... kanske

ps. Motorn ska ha 43 hp ds

det lilla jag hittils kört motor.. förrutom hemtransport hade inte haft nån betydelse om den gör 5 eller 7kn marsfart.

 

 

 

 

 

 

 

1 timme sedan, johan66smart säger:

Jag har seglat entypsklass med både folding och fast propeller.

Med fast tvåbladig har skillnaden mot folding varit ganska marginell men tillräcklig för att jag psykologiskt påverkats. Trebladig fast propeller är ingen lyckad kombination på segelbåt. Det funkar men märks. Har detta på min motorseglare idag och jag skulle säga att det drar ned farten med mellan 0,15-0,4 knop beroende på vinriktning/styrka. Ganska mycket på en liten båt, men jag gillar greppet vid motordrift:)

När det gäller din fråga om att ha en propeller med för liten stigning så innebär det att båten går långsammare än den skulle gjort med rätt stigning vid givet varvtal. Vid t.ex hård motvind och sjögång så får du inte ut de 4,7 hk/ton båt som du har i din båt vilket kan reducera farten mer vid dessa förhållanden. Teoretiskt kan motorn övervarva med för liten propeller, kommer inte att hända dig men man kan vid svåra förhållanden frestas att gå med för högt varv för att bibehålla fart.

Då din båt är väger 10 ton lastad så skulle med dagens mått mätt en motor på ca +50 hk vara gött.

Vp 2003 är en rejäl motor men i grunden en 28 hk motor som man satt turbo på. Det innebär att den har en cylindervolym på endast 1, 27 liter jämfört med 50-60 hk motor som ligger på 2,2 liter. Detta gör att det förmodligen märks mer att byta till en för liten propeller på din relativt stora båt i förhållande till motorstorlek, än vad det skulle gjort om din motor satt i en mindre lättare båt.

”Skulle säga” 0,15-0,4

hur kommer du fram till det?

har du provat med fold vs den fasta eller spånar du, som jag, fritt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, Caribic410 säger:

 

”Skulle säga” 0,15-0,4

hur kommer du fram till det?

har du provat med fold vs den fasta eller spånar du, som jag, fritt?

 

Vi vet att olika föremål, propeller eller annat sänker farten. Prova gärna släpa tampar, en kastrull eller något som liknar en propeller efter båten så kommer du märka att farten minskar marginellt. Jag törs inte skriva att fartsänkningen är noll under vissa förhållanden men om det blåser friskt och du har slör med surf på vågorna så blir fartminskningen rätt liten. En roderrörelse kan minska farten mer än propellern. Bedömer att min pråm till båt kan minska med upp till 0,4 knop om jag seglar i lätt bidevind med lite motsjö med ett medel på 0,2-0,3 knop. Ju mindre vind desto större effekt får alla typer av störningar såsom propeller, trimning, lite motsjö, skot släpande i vattnet o.s.v. 

På en Atlantsegling blir självklart all onödig störning utslagsgivande men i skärgården kan det räcka med ett motvrid så har du torskat 100 meter på nån minut:wacko:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, johan66smart säger:

Vi vet att olika föremål, propeller eller annat sänker farten. Prova gärna släpa tampar, en kastrull eller något som liknar en propeller efter båten så kommer du märka att farten minskar marginellt. Jag törs inte skriva att fartsänkningen är noll under vissa förhållanden men om det blåser friskt och du har slör med surf på vågorna så blir fartminskningen rätt liten. En roderrörelse kan minska farten mer än propellern. Bedömer att min pråm till båt kan minska med upp till 0,4 knop om jag seglar i lätt bidevind med lite motsjö med ett medel på 0,2-0,3 knop. Ju mindre vind desto större effekt får alla typer av störningar såsom propeller, trimning, lite motsjö, skot släpande i vattnet o.s.v. 

På en Atlantsegling blir självklart all onödig störning utslagsgivande men i skärgården kan det räcka med ett motvrid så har du torskat 100 meter på nån minut:wacko:

 

Jo sånt är sjävklart. Spekulationer, funderingar i all ära. Jag söker erfarenheter.

Har bara hört en "riktig" hittills.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag provräknade din båt i lite i olika excel-filer jag hittade på nätet.

 

17x12 borde du ha som tvåbladig propeller verkar det som.

16x11 blir lite för litet, men det kan nog funka eftersom du nästan inte använder propeller till annat än att gå in och ut ur hamn.

 

Trebladig ska vara 16x12.

 

Hoppas du hittar någon propeller så att du kan pröva.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, johan66smart säger:

...

Jag törs inte skriva att fartsänkningen är noll under vissa förhållanden men om det blåser friskt och du har slör med surf på vågorna så blir fartminskningen rätt liten. En roderrörelse kan minska farten mer än propellern. Bedömer att min pråm till båt kan minska med upp till 0,4 knop om jag seglar i lätt bidevind med lite motsjö med ett medel på 0,2-0,3 knop. Ju mindre vind desto större effekt får alla typer av störningar såsom propeller, trimning, lite motsjö, skot släpande i vattnet o.s.v. 

...

Det är väl i lätt vind man gärna vill ha så lite motstånd som möjligt. Det är ju då det är extra underbart at forsa fram i god fart trots att det nästan inte blåser.

 

I storm har man annat att tänka på...

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan, Mackey säger:

Hej!

 

Jag provräknade din båt i lite i olika excel-filer jag hittade på nätet.

 

17x12 borde du ha som tvåbladig propeller verkar det som.

16x11 blir lite för litet, men det kan nog funka eftersom du nästan inte använder propeller till annat än att gå in och ut ur hamn.

 

Trebladig ska vara 16x12.

 

Hoppas du hittar någon propeller så att du kan pröva.

 

Mackey

Fick precis förslag på maxprop.

2blad 17"x15"

3blad 17"x14"

4blad 17"x13"

Å det ska ju va optimalt enl dom.. så 2 blad 16"x11" kan ju va ok att testa med.. fast gör det i bästa fall 0.4kn den dagen jag är helblodsproffs.. ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kontakta Darglow i England. http://www.darglow.co.uk

Dom saluför både Maxprop och Featherstream.

Om propellervalet inte utfaller till belåtenhet tar dom tillbaks propellern och ersätter dig för utlagd kostnad för köpet. Dom är väldigt seriösa och kommer att se till att du blir nöjd.

Jag har ingen koppling till företaget utan är endast en väldigt nöjd kund.

Be dom offerera och prata med Chris.

Du kan fylla i ett dokument så kan dom föreslå en propeller.

http://www.darglow.co.uk/Get-a-quote-overview/get-a-quote-tech/

Redigerad av hasse_A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte ett sånt "problem"

Frågan är ju hur jag kommer uppfatta/uppskatta minskad bromseffekt av foldingpropp.

Detvär därför jag vill ha feedback från dom som har erfarenhet av skollnaden.

Att man kan få.proppar som funkar vet jag. Den jag har fungerar helt ok.. men bromsar... kanske... men vet ej hur mycket och om jag skulle uppleva nån skillnad/fördel.

Den verkliga nyttan/fördelen är egentlugen ointressant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, Caribic410 säger:

Den verkliga nyttan/fördelen är egentlugen ointressant.

 

Är den det så skall du inte göra någonting.

 

Enligt L-O Norlin bromsar en 3 bladig fast propeller ungefär som en spann som man bogserar.

Du kan ju prova med en sådan efter båten

 

/Hasse 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, Caribic410 säger:

Fick precis förslag på maxprop.

2blad 17"x15"

3blad 17"x14"

4blad 17"x13"

Å det ska ju va optimalt enl dom.. så 2 blad 16"x11" kan ju va ok att testa med.. fast gör det i bästa fall 0.4kn den dagen jag är helblodsproffs.. ?

 

Visst kommer det att fungera med 16x11 men är ju inte helt optimalt. Den är en tum mindre i diameter (än de rekommendationer du fått för maxprop) så den kommer att slira mer i vattnet. Den kommer fyra tum kortare sträcka på varje varv (bortser från slipen/slirningen som ökar p.g.a. den mindre diametern). Sen ska man ha klart för sig att en propellerberäkning för ett propellerfabrikat inte helt kan jämföras med ett annat fabrikat (nu är vi på väg in i finlir..). T.ex. så kan bladarean vara olika och en stor bladarea kan i viss mån kompensera för en mindre diameter.

 

För liten diameter och för låg stigning medför att kraften från motorn får svårt att överföras till vattnet så du får vara försiktig så att du inte ligger med motorn på maxvarv när du kör. Framförallt om det blir motsjö o motvind. En optimalt beräknad propeller ska ge motstånd så att fullgas på motorn gör att den varvar till det "fullgasvarv" motortillverkaren specat. Då utnyttjar du hästkrafterna i motorn maximalt.

 

Med för stor diameter eller för hög stigning så blir motståndet för stort - motorn går inte upp i fullvarv - du får inte ut all kraft ur motorn. Motorn blir dessutom överbelastad om du kör fullgas vilket inte lär vara hälsosamt för den.

 

Jag har bytt propeller en gång på en båt. Jag tyckte att jag hade dålig fart med orginal/standard-propellern. Då bytte jag från en standardfolding till en modernare folding och upplevelsen var att jag fick mer kraft/fart med den modernare foldingpropellern (jag hade ingen varvräknare så jag har ingen faktisk dokumentation över effekten). Jag tror att det bl.a. var större bladarea på den modernare propellern och troligen även en modernare bladgeometri. Diameter o stigning på de olika propellrarna har jag ingen aning om - propellerfirman gjorde beräkningen.

 

Min egen idé om att skaffa en trebladig folding förkastades av propellerfirman. Deras råd var att med en motor på under 40hk så var det ingen stor nytta med trebladig, bara dyrare. Var motsvarande motorstyrka för fyrbladig går har jag ingen aning om men det tål nog att fundera på. Fler blad = dyrare propeller. Om det inte tillför något med fler blad så går det ju att lägga de pengarna på något annat roligt till båten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...