Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej!

 

Tänkte höra lite om era idéer på försäkringsbolag.

 

Vilka tycker ni har bäst villkor och pris

 

Benny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta på vad du skulle få ut när din 10år gamla båt sjunker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar Pantaenius som inte har en massa åldersavdrag.

 

Försäkringen blir naturligtvis lite dyrare än många andra som har åldersavdrag, men den går att göra billigare genom att välja en högre självrisk.

 

Jag valde 9000:- kronor i självrisk och betalar 3 300:- kr/år för ett "båtvärde" på 350 000:- kronor.

 

Tyvärr har jag använt försäkringen en gång och det funkade väldigt bra.

 

Skicka ett mail till några bolag du är intresserad av och fråga tex.

  • Hur mycket kostar det att försäkra min xxx-båt av xxxx-års modell som har ett marknasvärd på xxx xxx:- kr.
  • Om jag kör på grund och får en totalskada på drevet, hur ersätts skadan, hur mycket måste jag betala själv och vilken självrisk har jag?
  • Om en genomföring går sönder och båten sjunker, hur ersätts det, hur mycket måste jag betala själv och vilken självrisk har jag.
  • Någon annan smart fråga?

När du får svar, eller snarare om du får svar, så är det inte så svårt att välja.

  • De som inte svarar går ju bort direkt. Om man inte svarar nu så kommer man troligen inte att vara särskilt snabb den dagen man får en skada.
  • Sedan får man börja bedöma kvalitén på svaren.
    Hur snabbt fick du svar?
    Fick du klara besked eller var svaret inlindat och kryptiskt?
  • Sist tycker jag man kollar kostnad för försäkringen och ersättningsnivån för skadorna.
    Ersättningsnivån tycker jag är viktigast. OM man får en skada som kostar 300 000:- kronor att reparera så är det ju lite trist om man bara får 200 000:- kr i ersättning.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon sorts ansvarsförsäkring i båtförsäkringarna. Eller räcker det med den vanliga hemförsäkringen.

Jag har ju inte haft en tanke på att försäkra min nytjackade stortriss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör ha en försäkring på kanske 900-1200 kr som motsvarar trafikförsäkring. Annars kanske du måste betala skadorna på andra båtar. Finns alltid en risk att man bedöms medskyldig även om man tycker man gjort rätt. Bara att bita i det sura äpplet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ansvarsförsäkring för min 32-fotare kostar 550kr hos Pantaenius.

Den ska man alltid ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I den hamn där jag har båten är det obligatoriskt att båten har en ansvarsförsäkring. Det är ju ett skydd mot både de som har båt i hamnen och mot klubbens anläggningar.

 

Om en båtägare råkar "klanta till det" så ska det finnas en försäkring som kan hantera det ekonomiska ansvaret. Särskilt allvarligt om det förorsakar personskada som kan bli väldigt kostsamt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan, Lintott säger:

obligatoriskt att båten har en ansvarsförsäkring.

Det är det faktiskt i min kommunala hamn också! Troligen samma i de flesta hamnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm ok, jag har nog nån slags kass helförsäkring också så det låter rimligt att ansvarsförsäkring är ännu billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har Pantaenius och för mig var valet självklart när man tittar på villkoren. Finns säkert billigare men jag tycker priset, ca 12000:- för ett försäkringsvärde på 1 350 000:- är rimligt med tanke på de fördelaktiga villkoren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...