Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Eldarns

Dekaler till era motorer

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej alla båtägare / blivande båtägare,

 

Jag tänkte kolla om ni skulle kunna hjälpa mig med en sak. Jag har startat ett företag som heter Marindekaler.se där vi bland annat kommer att sälja hela dekalkit till utombordare. Dekalerna kommer man att kunna sätta över originaldekalerna eller så ersätter man originalet med våra. Väldgt enkelt och något ni enkelt kommer att kunna göra själva. Det som skiljer vår produkt från original är framför allt att vi nytttjar nästan hela motorns yta, vilket gör att hela motorn och båten får ett ordentlig lyft.

 

För att börja i rätt ända kring det hela så har jag skapat en undersökning som jag hoppas att så många som möjligt av er har möjlighet att besvara. Det vi vill få ut av undersökningen är helt enkelt behovet kring vår produkt och lite information om vad det är för motorer som snurrar i vårt avlånga land.

 

Som tack för att ni ställer upp i undersökningen så kommer ni att erhålla en exklusiv rabattkod så snart sidan är klar. 

 

Här kan ni läsa mer och vara med i undersökningen,

 

http://bit.ly/2u2H9MU

Redigerad av Eldarns

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar just vilken nytta detta gör på en Volvo Penta 2030? Fast det är klart vore ju kanske kul om den såg ut som en Yanmar??

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vara en affärside att sälja originaldekaler till Parsun, att klistra på andra fabrikat av motorer, då motortjuvarna vet att parsun inte är något att stjäla.

Ja jag äger en Parsun och den har fått vara kvar efter några raider i hamnen.

 

:D

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Pentax säger:

Skulle vara en affärside att sälja originaldekaler till Parsun, att klistra på andra fabrikat av motorer, då motortjuvarna vet att parsun inte är något att stjäla.

Ja jag äger en Parsun och den har fått vara kvar efter några raider i hamnen.

 

:D

Tänk om det även skulle stå Pentax på din motor istället för Parsun, då finns det ingen som vill ta den då du är den enda i världen med det dekalkittet :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken är då att någon tror att det är en yamaha och snor den.

 

:D

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan, Eldarns säger:

Tänk om det även skulle stå Pentax på din motor istället för Parsun, då finns det ingen som vill ta den då du är den enda i världen med det dekalkittet :) 

 

Nu ska jag vara lite ärlig, jag tror på din ide.

Det är så många som vill sticka ut från mängden.

 

Men se inte mig som en framtida kund, jag är alldeles för praktisk för detta.

 

Lycka till!  ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En minskning av stöldbegärligheten görs ju ibland genom att måla kåpan så ful att ingen vill sno den och att jag omedelbart känner igen den som min. Era dekaler löser det senare (inte att göra den ful då..)  men det första skulle behöva dekaler som sitter så hårt att de kräver arbete att ta bort motsvarande sprayfärg. Kanske tillsammans med DNA-märkning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med BSven, ett stöldskydd som troligen sänker motorns värde så det kan bli olönsamt för tjuven. Men då skall dekalerna vara omöjliga att ta loss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, BSven säger:

En minskning av stöldbegärligheten görs ju ibland genom att måla kåpan så ful att ingen vill sno den och att jag omedelbart känner igen den som min. Era dekaler löser det senare (inte att göra den ful då..)  men det första skulle behöva dekaler som sitter så hårt att de kräver arbete att ta bort motsvarande sprayfärg. Kanske tillsammans med DNA-märkning?

 

Kul att ni nämner det för det har varit en av våra stora frågor, hur hårt ska klistret sitta? Som det ser ut nu så kommer vi jobba med två alternativ,

 

1. Ett realtivt hanterbart klister som är ganska så enkelt att avlägsna, vissa limrester kan komma att stanna men dem kan man enklelt avlägsna med hjälp av break clean. 

 

2. Marknadens absolut hårdaste klister, vill man ha bort det kan det komma att krävas en omlackering av kåpan, kåpan kan till och med spricka. Vi skulle även kunna lägga ca 1000 små snitt i dekalen vilket gör att det blir görbart att ta bort den men det kommer att ta väldigt lång tid. (utmaningen i om man snittar dekalen är att kunden får en chans på sig, hamnar det snett så är det kört)

 

Tack för väldigt bra feedback, ska verkligen ta till oss utav det här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I all välmening: personligen tyckte jag er exempelbild var något helt annat än jag väntade mig. Å andra sidan, jag tillhör nog en krets som aldrig skulle kommit på tanken att sätta dekal på motorn. För att nå min målgrupp skulle det nog krävas nåt mer sobert, ”vuxet” om du ursäktar. Antagligen kombinerat med nåt stöldskyddsargument. Varför inte ha en ruta på ”båtsidan” av motorn med bland annat nån text  (typ ”STÖLDSKYDDSDEKAL”) som annonserar till mina anhöriga och båtgrannar varför jag satt en dekal över hela motorn. Det kan också ge ett visst peer (pier?) pressure, ”jaha, nu ska man tydligen ha en sån där stöldskyddsdekal”.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror absolut på snygga personliga dekaler som är svåra att avlägsna.

Ingen annan vill ha mina personliga dekaler, så stöldskyddseffekten tror jag är riktigt bra.

 

Fast jag vet inte varför permanenta dekaler är bättre än att lacka motorn personligt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min motor är ifrån 80-talet och är oerhört ful och sliten. Resten av båten är fräschare så det är liksom motorn som sänker helhetsintrycket. Så det kanske är en vettig idé att täcka den med dekaler.

 

Ett par saker som spontant kommer in i mitt huvud dock:

1. Man vill ju kanske kunna sälja båten en vacker dag (i mitt fall förmodligen inom ett par år), så en alltför personlig prägel vill man ju inte ge den.

2. Det måste vara hyfsat enkelt att få på dekalerna bra. Jag vet vilket h*e det kan vara att få på dekaler på buktiga ytor, det får ju inte bli fult. Ett alternativ kan ju vara att erbjuda en tjänst där man kan skicka in kåpan och få den fixad.

3. Priset. Skulle nog inte betala mer än några hundralappar tyvärr. Fast det är klart, det går ju rakt emot förslaget ovan om inskicks-service :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all feedback, uppskattat det enormt mycket och jag tar gärna emot fler frågor.

 

Angående designen på exempelkåpan,

När hela projektet började så inriktade vi oss direkt mot sportfiskare och målgruppen var då båtar som i många fall redan är helfolierade med motiv eller sponsorer. Vi kommer givetvis att ha "enklare designs" för att ha en produkt som tilltalar alla båtägare. Vi kommer att arbeta med 5 designers från olika vertikaler, just för att kunna erbjuda en produkt som passar alla.

 

Stöldskydd,

Gällande stöldskydd så kommer vi att ha en ruta i dekalern där man kan ange just sådant, båtnamn, motornummer osv. Här är vi i en dialog med de största försäkringsbolagen i branschen för att se hur vi skulle kunna addera ett mervärde till vår produkt och även ge försäkringsbolagets kunder en anledning till att jobba med oss.

 

Montering,

Vi kommer att erbjuda en tjänst där man skickar kåpan till oss för montering, just för att avhjälpa dem som känner att detta ligger över deras förmåga eller om man känner att man inte har tid. Det kommer även att ligga instrukltutionsfilmer på hemsidan. Vi kommer även att ha en serivcebil som besöker båtklubbarna och då monterar vi dekalerna medans kund väntar. Vi har även pratat om att bjuda på korv och kaffe då, den du!

 

Pris,

Gällande pris så kommer det dessvärre kosta mer än ett par hundralappar. Ni kommer att kunna köpa enklare dekaler som ersätter originaldekalen till en lägre peng och om man är ute efter ett "designkit" som täcker större delen av motorn så kommer dessvärre att kosta lite mer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, Mackey säger:

Fast jag vet inte varför permanenta dekaler är bättre än att lacka motorn personligt.

Det är ju inte helt lätt att lacka något snyggt. Därför målar de flesta avsiktligt så fult att ingen vill stjäla den, inte ens man själv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan, jan_af_lisoe säger:

Håller med BSven, ett stöldskydd som troligen sänker motorns värde så det kan bli olönsamt för tjuven. Men då skall dekalerna vara omöjliga att ta loss.

Att vända på det hela lite så en motor som är ommålad eller tejpad med dekaler kan ju för tjuven bli attraktiv också om han får tag på "original" dekaler förmånligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fast det är ju inte dekalförsäljarens problem :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, Jonas_81 säger:

Att vända på det hela lite så en motor som är ommålad eller tejpad med dekaler kan ju för tjuven bli attraktiv också om han får tag på "original" dekaler förmånligt

Intressant tanke, men jag förstår inte riktigt. Tror du inte "tjuven" i de fallet istället väljer att stjäla en standradkåpa med originaldekaler på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, Eldarns säger:

Intressant tanke, men jag förstår inte riktigt. Tror du inte "tjuven" i de fallet istället väljer att stjäla en standradkåpa med originaldekaler på?

Om han hittar det men kan ju vara också att de vill ha rätta numer så det e 120 o inte 90 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Eldarns säger:

Intressant tanke, men jag förstår inte riktigt. Tror du inte "tjuven" i de fallet istället väljer att stjäla en standradkåpa med originaldekaler på?

Men varför skulle tjuven vilja stjäla motor på ett ställe och kåpan på ett annat. ??? I så fall tar han em motor med "originalkåpan" i stället.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Man kan tänka sig skämtdekaler också. ”5 sälkrafter”

”5000 sillkrafter”

”Gå mot strömmen”

”knep och knop”

”nie fan också, tre jävla snurrjävlar”

 

Redigerad av AndW
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-03-23 på 14:58, jan_af_lisoe säger:

Men varför skulle tjuven vilja stjäla motor på ett ställe och kåpan på ett annat. ??? I så fall tar han em motor med "originalkåpan" i stället.

Givetvis så menade jag att man tar en motor som har en orginalkåpa, var nog bara otydlig.

 

Vi kommer även att sälja lösa båtdekaler och där kommer man att kunna finna en del ironiska texter.

 

Om ni kommer på några bra exempeltexter som vi skulle kunna sälja så tar vi gärna emot förslag. Vi skulle kunna belöna bästa texten med att vi skickar över texten till er, om det är intressant.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...