Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
forgus31

Solcellsregulator som allmän batteriladdare

Rekommendera Poster

Det här är ett överflödigt inlägg för den normala båtpysslaren så varning för det!

 

Jag har tyckt att solpanelregulator är en billig och bra laddmodul och förespråkat den för t.ex utombordare som kan ge lite väl hög spänning till ett fullt blybatteri.

 

När jag lekt med battericeller, mest lithium, har jag kopplat in en solregulator för att dränera ett lithium-jon-batteri. Jag såg då att strömmen blev hög till det ganska tomma blybatteriet och kopplade ur då jag misstänkte att regulatorn inte skulle hålla så länge med den strömmen.

 

Någon smartare än jag hade varnat för den lilla detaljen i en tråd om utombordare till batteri via solregulator. Nu kopplade jag en glödlampa i serie och simulerade på så sätt en solpanel som ju har ett högt inre motstånd som ger överkomlig ström för reglatorn. Batterier ger häftiga strömmar jämfört med solpanel och utombordare. Utombordaren kan dock ge hög spänning och så länge batteriet håller ner spänningen funkar det nog men vad händer när batteriet blivit fullt? En plötslig reglering och ström i lysspolen i utombordaren kan nog ge en högspänningspuls som skulle kunna äventyra solregulatorn. Men värt att prova ändå, eventuellt med en seriekopplad lampa som kan vara en bra laddindikator. 20W 12V lampa kan duga till en liten utombordare. 

 

Hälsningar Forgus.

onormal båtpysslare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solregulator för att ladda husbatteriet från en snurra fungerar utmärkt, det kör en kompis med sedan länge.

Nackdelen är att billiga regulatorer reglerar på minussidan då blir det oftast komplicerat att ladda startbatteriet. Men till husbatteriet är det perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, forgus31 säger:

Det här är ett överflödigt inlägg för den normala båtpysslaren så varning för det!

 

Jag har tyckt att solpanelregulator är en billig och bra laddmodul och förespråkat den för t.ex utombordare som kan ge lite väl hög spänning till ett fullt blybatteri.

 

När jag lekt med battericeller, mest lithium, har jag kopplat in en solregulator för att dränera ett lithium-jon-batteri. Jag såg då att strömmen blev hög till det ganska tomma blybatteriet och kopplade ur då jag misstänkte att regulatorn inte skulle hålla så länge med den strömmen.

 

Någon smartare än jag hade varnat för den lilla detaljen i en tråd om utombordare till batteri via solregulator. Nu kopplade jag en glödlampa i serie och simulerade på så sätt en solpanel som ju har ett högt inre motstånd som ger överkomlig ström för reglatorn. Batterier ger häftiga strömmar jämfört med solpanel och utombordare. Utombordaren kan dock ge hög spänning och så länge batteriet håller ner spänningen funkar det nog men vad händer när batteriet blivit fullt? En plötslig reglering och ström i lysspolen i utombordaren kan nog ge en högspänningspuls som skulle kunna äventyra solregulatorn. Men värt att prova ändå, eventuellt med en seriekopplad lampa som kan vara en bra laddindikator. 20W 12V lampa kan duga till en liten utombordare. 

 

Hälsningar Forgus.

onormal båtpysslare

Solladddare brukar innehålla en strömbegränsare, men kanske inte alla.

Att mäta är att veta, som man säger.

Du får skaffa mätinstrument för ström och spänning, typ en sån här.

http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/product/large/2000023355

Är du rädd för överspänning så finns det skyddsdioder som inte är s¨dyra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Havskrattan säger:

Är du rädd för överspänning så finns det skyddsdioder som inte är s¨dyra.

Ja och varistorer men sådant brukar sitta på ingången till solregulatorn för att skydda mot urladdningar i samband med åskväder. Solregulatorer är mycke tåliga!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, bhemac säger:

Ja och varistorer men sådant brukar sitta på ingången till solregulatorn för att skydda mot urladdningar i samband med åskväder. Solregulatorer är mycke tåliga!

Min regulator pajade av en blixt, 40 meter kabel till panelerna måste ha lockat blixten.

Det blev ett ljussken i köket.

Jag trodde inte att jag skulle råka ut för något sådant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant. Genomgående mast? Inga läckage i kölennefter det? Förekommer att blixten slår hål i skrovet när den forcerar någon cm glasfiber för att förbinda mast och köl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Havskrattan säger:

Jag trodde inte att jag skulle råka ut för något sådant.

Du kan ju trösta dig med att det är sällsynt om man tex kollar sol-vind-vatten forum tex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...