Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Pandan

Båten går blött

Rekommendera Poster

Hej!

Har en sea ray som går väldigt blött, läser jag på hur drevet bör sitta så tycker jag att det är monterat för långt ner. Vad kan man egentligen göra åt det? 

 

Mvh Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, hur menar du egentligen?
För att ens ha en chans att få bra svar här i MG-forumet så krävs nog mer detaljuppgifter från dig.
(Vi forumtjötare är måhända skickliga emellanåt men knappast några tankeläsare. ;-)


Förslag till detaljuppgifter...
1. Vad menar du alltså med "går blött"?
[Vi segelbåtsfolk tänker nog mest på havsvattens-stänk i fejset när man befinner sig i sittbrunnen? Motorbåtsfolk med planande båtar menar kanske nåt helt annat med orden "går blött", vad vet jag. Kanske att trimläget vid planande framfart är ohjälpligt kass, kanske att båten har rätt vinkel men ligger för djupt i vattnet??]


2. Ser i en tidigare forumtråd att du tycks ha en "Cheva383" som du avser att skrämma upp till högre effekt inför sommarsäsongen?
[Då ändras väl samtidigt villkoren, åtminstone en smula?]


3. Hur har du funderat för att komma till slutsatsen att ditt drev är onormalt lågt placerat?


4. Vilken modell av searay, vilken modell av inu-drev, vilken propeller-stigning etc har du i dagsläget?


Bara några tips hur du kan precisera din fråga så den blir mer begriplig.
(Knappast för mig men kanske för någon annan här på forumet?)     

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten inte är ombyggd så sitter nog drevet på den höjd det skall. Båttillverkare brukar i allmänhet ha ett bra hum om vilka kompromisser som fungerar för de allra flesta.

Sea Ray har tillverkat båtar mellan 16 och 65 fot ungefär. En liten ledtråd på var i det spannet din båt befinner sig skulle vara hjälpsamt. Lite som att fråga på ett Ford-forum utan att berätta om det gäller en Ford KA från 1999 eller en Crown Victoria från 1958 :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...