Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Rekommendera Poster

Hej, behöver byta min tvåtakts 25 hk Yamaha motor på min Uttern 4950. Planerar köpa en ny fyrtakts 25 hk.  Vikten på en fyrtaktare är dryga 15 kg mer och jag har ställt frågor till säljare av Uttern båtar om hur många kg akterspegeln klarar av men inte lyckats få något vettigt svar. Båten är från 1989. Finns det någon klok person som vet?

Jan-Olof

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att din nuvarande väger ca 47-48 kg. Ny, lätt Yamaha 25 hk 4-takt väger 57 kg. Borde inte vara nåt problem.

Jag får sökträffar på båtmodellen på norska sidor, med vad som ser ut som certifikatsdata, där det står max 30 hk. Tror det har mer med motoreffekt än motorvikt att göra, och redan på den tiden lär det väl ha funnits motorer på 30 hk som vägde mer än 60 kg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag främst kommer att tänka på med motorbyten e om man sätter större (kraftigare) motor att akterspegeln klarar vridkraften när propellern skjuter riggen framåt. Vikten i den del att båten ännu flyter  men det går ju möjligen att flytta fram batteri och eller bränsle om den blir för tung där bak.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vridkraften kan du nog bortse från i de storlekar på maskin som vi talar om här.

Båten sitter ju inte fast i ett skruvstäd när du drar på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack Raoul. Jag funderade även i banor om motoreffekten och att den kan vara avgörande för belastningen på akterspegeln. Känns som att jag kan gå vidare med köp av fyrtaktare.

hälsningar

Jan-Olof

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och tack även ni andra!

Jan-Olof

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...