Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Bokaj

Ladda Macbook (USB-C) via båtens 12v

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en segelbåt där jag bestämt mig för att köra med min macbook 12tum som navigationsdator. 

 

Datorn laddas via USB-C (29W adapter från 220v AC). Frågan är om/hur jag på på bästa sätt löser laddningen/strömtillförseln. 

 

Antingen om jag köper en 3.1 USB A - USB C kabel (typ https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/ovriga-datorprodukter/S61CABR17/sandstrom-braided-usb-3-1-type-c-kabel-rosa-guld) och kopplar in i min USB kontakt (sutare 5v 5amp. så borde ge totalt 25w http://www.sutars.com/sutars-produkter/usb/). MEN någon synpunkt om det finns risk för överladdning etc? hur regleras detta? 

 

MEN det bästa (snyggaste, bekvämaste) vore såklart att koppla direkt in till el-centralen (typ via datorns 29w adapter) men absolut ingen aning vad för typ av prylar jag ska införskaffa för det. 

 

Någon som gjort detta eller har någon input? Skulle uppskattas stort.

 

Bästa,

Jakob

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

29 W genom USB-C!? Kan väl inte vara möjligt. 6 A genom så tunna trådar måste bli grillfest.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan, raol säger:

29 W genom USB-C!? Kan väl inte vara möjligt. 6 A genom så tunna trådar måste bli grillfest.

USB-C klarar minst 60W. 20V i den standarden fördelade på 4 trådar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan, raol säger:

29 W genom USB-C!? Kan väl inte vara möjligt. 6 A genom så tunna trådar måste bli grillfest.

USB är standariserat till 5V och 500mA. 29 W är nog adapterns förbrukning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Standarden för USB-C är:

5V@2A

12V@5A

20V@5A

Det finns USB-C laddare för bil som kan ge tillräckligt med ström.

Många ger 5V och 3,4A vilket räcker för att ladda men inte driva.

Det du ska leta efter är någon som kan ge 12V och >3A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är (om jag fattar rätt) inte fråga om någon "standard USB". Jag har för mig att Macbookens laddningsspänning är 18.5V och strömmen varierar beroende på vilken Macbook det är frågan om. De nyaste matas med runt 4.6 - 4.9A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland kan det vara bättre att titta på en omformare som ger dig 230V med snygg sinuskurva och använda ordinarie laddare.

Förlusterna blir inte så farliga när det är så små effekter.

Det går också att installera med rimliga kabelareor även om det blir någon meter. (räkna längden x 2 vid dimensionering)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Gundj säger:

Ibland kan det vara bättre att titta på en omformare som ger dig 230V med snygg sinuskurva och använda ordinarie laddare.

Ja men det kan vara en billig utan sinuskurva, inkommande växelström likriktas ändå direkt. Men som Macanvändare är man ju inte van att ta med laddaren så något som laddar direkt från 12V har en fördel.

Äldre Macböcker med MagSafe kontakter gick att ladda direkt med 12V trots att den vanliga laddaren gav runt 18V, det gick bara lite långsammare.

 

Jag TROR att det går att ladda även denna direkt på 12V. Sök efter mer info.

Men det finns cigg.tändar USB-C adaptrar, kolla tex Kjell&Co, Teknikmagasinet mfl. Dit man ta med datorn och prova direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att köpa en med snygg sinuskurva är att plötsligt ansluter du något till den som inte tål fulström.

Då är det bättre att lägga någon hundring extra vid inköp. Tycker jag.

Också Mac-användare, oftast och retar mig på priserna på magsafe-laddarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Gundj säger:

Anledningen till att köpa en med snygg sinuskurva är att plötsligt ansluter du något till den som inte tål fulström.

Jag tänkte man kan köpa en hundrakronors inverter och då blir det svårt med sinus. Men satsar man på något i 1000-1500 watts klassen så ska man absolut satsa på "ren sinus".

En riktig inverter som klarar lite effekt är oerhört användbar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...