Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Jonas_81

Ladda 12V från 12V

Rekommendera Poster

Hej har ett batteri i batterilåda som fungerat lite som universalbatteri till kylbox vid resor och sen till elmotorn vid sommarstället m.m. men funderar på hur jag enklast laddar det när jag inte har tillgång till vägguttag för ctek eller dylik laddare.

Skulle vilja kunna ladda från bilens 12V uttag i bakluckan men att koppla in ett halvt tomt batteri till det när bilen e igång så lär inte de små kablarna hålla för strömmen.

För några år sen så minns jag att det marknadsfördes "startkabel" som fungera med att lägga mellan två bilars 12V uttag men hittar ingenstans nu :(

Finns det någon bra förmånlig laddare för 12V till 12V eller e det bara 10mm2 + kablar som gäller?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan, Jonas_81 säger:

Hej har ett batteri i batterilåda som fungerat lite som universalbatteri till kylbox vid resor och sen till elmotorn vid sommarstället m.m. men funderar på hur jag enklast laddar det när jag inte har tillgång till vägguttag för ctek eller dylik laddare.

Skulle vilja kunna ladda från bilens 12V uttag i bakluckan men att koppla in ett halvt tomt batteri till det när bilen e igång så lär inte de små kablarna hålla för strömmen.

För några år sen så minns jag att det marknadsfördes "startkabel" som fungera med att lägga mellan två bilars 12V uttag men hittar ingenstans nu :(

Finns det någon bra förmånlig laddare för 12V till 12V eller e det bara 10mm2 + kablar som gäller?

 

 

Det blir väl inga enorma strömmar när du laddar. Så det lär funka ypperligt.

Precis så hade jag i min första båt. Hade ett 120Ah förbruknings och bara 2st 50W solceller. Det räckte ju inte så många dygn till 65L kylbox.

Så jag hade precis så, klämmor kopplade från ciguttag till extra fritidsbatteri.

Det laddades av solceller/som det vanliga.

Sen kunde jag låta det sitta kvar i cigguttaget och förbruka båda.. eller koppla loss och ha det extra batteriet fulladdat tills det behövdes.

Funkade ypperligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är mycket enkelt. En sån HÄR tex. Ger 2A, ställbar utspänning och ström. 

Finns ju även större, jag har haft en DC/DC omvandlare som ger >10A och en billig solregulator som sköter laddningen. Har haft den till ankarspelsbatteriet men egentligen aldrig använt den eftersom en solpanel på 20W klarar att hålla batteriet laddat.

Samma grejer har jag haft i bilen till kylboxen. Kostnad >300kr.

På bilden sitter DC/DC omvandlaren i en box från Biltema. I boxen sitter även ett relä som styrs från tändningen.

DC-DC Step Up Down.jpg

DCDC.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som att det inte blir några större strömmar iallafall tänkte mest på startkablar som kan ge ordentlig ljusbåge när de kopplas in.

 

Blir nog att fixa en kabel och prova nu då bara å lägga Ampere meter emellan i en början.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu set jag de kom ett till svar av bhemac och det är ungefär vad jag sökt har först hitta något förmånligt på Ali men utan resultat nu blir det att läsa på lite till ikväll 

Tack för bra idéer och kunskap.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, Jonas_81 säger:

något förmånligt på Ali

2A varianten kostar runt 25kr. Fungerar kalas, jag har använt många sådan.

Tex har jag ett 4,5Ah batteri, 12V för div experiment. I burken sitter "laddaren" så batteriet kan laddas från vilken strömkälla som helst på 4-35V. Kan fö ställas in för att ladda både Li-Ion och NiMh celler - tex min batteriborrmaskin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@bhemac, kan jag flika in en fråga här om DC-aggregat? Jag vill minnas att du nån gång hade ett bra tips på isolerat 230VAC-till-DC-aggregat. Jag har kollat på diverse laptopladdare (jag antar att laddstyrningen sitter i själva datorn i 99% av fallen), men de har sällan mer än 2A. 5A-10A, isolerat, och rimlig ip-klassning vore väl en bra spec, med tillräcklig spänning för att driva en solcellsregulator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, AndW säger:

Jag vill minnas att du nån gång hade ett bra tips på isolerat 230VAC-till-DC-aggregat.

Och det skulle jag komma ihåg? ;)

Solregulatorn brukar behöva 17-18V men klarar oftast 24V, det finns en hel del att välja på om man letar.

Jag kör okapslade som jag sätter i en lämplig låda.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev en liten 2A variant hittade en med samma komponenter på Ali (tur att vi ännu kan beställa till Finland)

Så får experimentera når den kommer då 

Rekomenderas Solregulator där också eller är det bara onödiga förluster. Egentligen  vore det kanske bra med en sådan i batterilådan som förövrigt har panel med volt metare sig uttag samt 2st USB och för större strömmar till elmotor m.m. en 50A anderson kontakt

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, Jonas_81 säger:

(tur att vi ännu kan beställa till Finland)

Grrr...

--

Solregulator är overkill tycker jag på 2A. Jag brukar sätt DC/DC omvandlaren på 13,6V.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan, bhemac säger:

Jag brukar sätt DC/DC omvandlaren på 13,6V.

Hålls den stabil även vid varierande matningsspänning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Jonas_81 säger:

Hålls den stabil även vid varierande matningsspänning?

Ja, den hålls helt perfekt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge bilmotor är igång behövs inget extra. Bara att ansluta t.ex till ciguttaget. Helt tomt batteri kolla var säkringen till ciguttaget sitter ifall den skulle smälla. Efter några minuter är strömmen under 10A och dubbla strömmen klarar säkringen en stund så gissningen är att den håller. Är du osäker ge batteriet några minuter med startkablar direkt från batteriet och starta motorns så batteriet får upp spänningen .Koppla sen i dettill ciguttaget. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den tiden man hade feta kablar till skuffen för att driva slutstegen så fixade jag ett 12V uttag med tidsfördröjning så att det stängdes av någon timma efter att bilen stängts av. Det höll kylboxen kall lite längre. Att bara ha igång när bilen går blir ofta lite väl kort tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smart med tidsfördröjning. Boxen kan säkert gå 4-5 timmar när man är på resa  och har fullt batteri hela tiden. Vi brukar hamstra ostar och skinka när vi är vid Medelhavet och en större box skulle sitta fint. har gjort ett trecells lipobatteri för 12V 75Ah som blir en bra energikälla och laddas förstås under färd. Det tar hela strömmen från bilgeneratorn och kan laddas med startkablar på en timme. Det är bärbart och kan bli bra som jollebatteri och flyttbar ström för laddning av husbatteriet via step-upmodul eller när man skulle behövt ett elverk. Med den lilla invertern har man 1000W 230V. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liten uppdatering... bestälde en spänningsvakt nu också så då får jag göra fixa kylboxen så att den går på bilens eller båttens batteri när motorn e igång samt laddning på till andra batteriet å drift från de övrig tid... komm just på att de vore bra med en vakt där å så de inte blir djup urladdning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...