Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
bgaa

Yama 50 korroderad vattenpump J-B Weld

Rekommendera Poster

Renoverade växelhuset ( ett lager + alla tätningar) för två år sedan. det hade kommit in vatten i oljan.

Nu är det likadant igen. Satte 0,2 bar lufttryck i oljeavtappningshålet. Duschade ovansidan av vattenpumpen. Bubblade rejält i pumputloppet och lite runt vertikala drivaxeln när jag pressade den i sidled. Aluminiumhuset som sitter direkt under pumphuset i plast ( som innehåller impellern) är korroderat och jag misstänker att felet ligger där. 

Jag tänkte prova stålepoxy enligt följande: Med huset horrisontellt fylla kanalerna till 2-3 mm under tätningsytan med något material (?) som stelnar. Sedan spackla ytan med J-B Weld. Sedan plana hela ytan till ursprungligt läge i fräsen. Därefter plocka ut materialet (?) och putsa ytorna med Dremeln.

Min undran är vilket material (?) är bäst? Tenn blir ju jämt o stadigt, men får jag ut det? Vatten o in i frysen - J-B gillar kanske inte kylan. Bäst hade det varit med nån form av silikon som varit tunnflytande och sen härdat, men finns sånt material?

5ab0360116dfd_20180304_153959(360x640).jpg.e7e06fcab9d5e33ee2b6b1bfa158a334.jpg5ab0362ede3b3_20180304_154023(360x640).jpg.8ed87957f0b16e7866f7a946086188d9.jpg

Varför lägga ner tid på en sån gammal motor? Det är en pärla! har gått med minimal service i 30 år! Inte ens bytt impeller, men alltid haft 1-2 % olja i 98 oktan/ Shell V-max.

Tyvärr har vi slarvat med sötvattensspolningen efter fiske i Öresund.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad kostar det att köpa delen som reservdel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där ser inte ut att vara så mycket gods kvar. Funderar du på att köpa nytt verkar det vid en hastig surfning finnas flera alternativ (dubbelkolla dock för säkerhets skull innan beställning):

http://www.partspak.com/productcart/pc/Yamaha-663-44341-00-94-Housing-Water-Pump-New-663-44341-00-00-p27250.htm

runt 30 USD exkl frakt, tull, moms etc.

https://www.ebay.ie/itm/YAMAHA-25HP-55HP-HOUSING-BEARING-REPLACES-663-44341-00-94-/263108324352#shpCntId

runt 35 GBP exkl tull och moms.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Stearin låter väldigt bra.

Ja det är hål i huvet det jag skall göra, men vet ju inte om felet ligger här, så detta blir en koll. Är pensionär o älskar att svarva o fräsa.

Barn o barnbarn har i princip bestämt att morfar skall köpa en ny Honda 50 så det blir bättre fart på vattenskidåkandet.

En annan fördel med denna motor är att dom inte stjäler den. Min lilla 4 hk trollingmotor försvinner lätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bgaa säger:

Tack för svar. Stearin låter väldigt bra.

Ja det är hål i huvet det jag skall göra, men vet ju inte om felet ligger här, så detta blir en koll. Är pensionär o älskar att svarva o fräsa.

Barn o barnbarn har i princip bestämt att morfar skall köpa en ny Honda 50 så det blir bättre fart på vattenskidåkandet.

En annan fördel med denna motor är att dom inte stjäler den. Min lilla 4 hk trollingmotor försvinner lätt.

 

Låter bra. Tidsfördriv och lite sport samtidigt. Berätta gärna hur det avlöpte :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stearin är kanske inte det bästa när jag tänker efter. Det är väl lite svårt att få bort stearin, eller tar aceton det? Det går kanske illa åt jb welden också? Det skulle inte gå med fett av nåt slag, typ...smör?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan, AndW säger:

Stearin är kanske inte det bästa när jag tänker efter. Det är väl lite svårt att få bort stearin, eller tar aceton det? Det går kanske illa åt jb welden också? Det skulle inte gå med fett av nåt slag, typ...smör?

Stearin smälter redan i kokande vatten så det bör inte vara svårt att smälta bort.

(Har du sett hemstöpning av ljus någon gång?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har lekt lite med att smälta rester av värmeljus i en kastrull med vatten, stearinet lägger sig på ytan direkt så om du tar en stor kastrull med kokande vatten och vrider och vänder på delen i det så att stearinet inte fastnar i någon ficka så går det nog bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan, Lintott säger:

 

(Har du sett hemstöpning av ljus någon gång?)

 

Givetvis har jag stöpt ljus. Och varför tror du jag föreslog stearin om inte för den skull?

 

Min tanke var mer att liksom vissa matfetter smälter vid läga temperaturer, är det svårt att ens med såpa få bort det som bundit till t ex vissa plaster. Men eftersom treq erfarit just att stearinet inte lämnar rester på metall så verkar det ju gå bra.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, AndW säger:

Stearin är kanske inte det bästa när jag tänker efter. Det är väl lite svårt att få bort stearin, eller tar aceton det?

- - -

 

1 timme sedan, AndW säger:

 

Givetvis har jag stöpt ljus. Och varför tror du jag föreslog stearin om inte för den skull?

 

Min tanke var mer att liksom vissa matfetter smälter vid läga temperaturer, är det svårt att ens med såpa få bort det som bundit till t ex vissa plaster. Men eftersom treq erfarit just att stearinet inte lämnar rester på metall så verkar det ju gå bra.

Jag tyckte du hittat en bra idé men blev lite fundersam när du började ifrågasätta den.

 

Men då verkar det som vi är överens om att din idé tål att prövas.

 

Jag vet inte om jb Weld skapar värme. Om den gör det så är nog matfett ett sämre val som fyllning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en fundering.
Fyll först med gjutsand (salt, socker, annat finkornigt pulver ur köksskåpet?) upp till en nivå typ 10 mm under tätningsytans plan.
Försegla därefter med stearin el. liknande - alltså helt enligt din plan till nivån "2-3 mm under tätningsytan". Då du får en stelnad hinna som förhindrar att sanden kan drälla ut vid bearbetning.

Om inte annat sparar du stearinljus och sanden/hushållspulvret bör gå lätt att skaka/skölja ur?

Lycka till och glöm inte att återrapportera hur det hela förlöper i denna forumtråd. ;-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stearin blir bra. Bara att värma så rinner det ur. Är det nåt stänk kvar spelar det ingen roll i vattenkanalerna - dom har ju redan blivit mkt större än original :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu vill jag ju inte stoppa detta äventyr då jag är nyfiken på metodens framgång, men vore det inte bättre att bara plana delen mot ett slippapper på plant underlag? Gör det nåt om den blir 1 mm (max) lägre?

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...