Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Cam72

Läckage efter kallt väder

Rekommendera Poster

Hej

 

idag var jag och tittade till båten och upptäcker att det läckt ut ca 0,5 liter glykol under motorn. Från det att båten togs upp i september fram till den kalla perioden som nu varit i Sthlm har det varit torrt och fint under motorn så jag tänker spontant att det har med kylan att göra. Jag är säker på att den fått i sig glykol på rätt sätt och rätt fryspunkt så vad jag undrar är om det finns risk/möjlighet att ett litet läckage kan uppstå pga materialet rör sig av kylan (packning, oring, slangklämma, slang eller gjutgodset)

 

vad säger expertisen?

 

mvh j

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klassiker säger jag! Samma på min gamla båt, dock ej 5 dl. Om det är torrt när det är varmare så är det inget att bry sig om. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men jag är nyfiken på vad som händer, är det att materialen som rör sig, krymper, expanderar. Kan det vara gummit eller gjutgodset eller kanske båda?

 

är det vanligt att det förekommer? Hur ser det ut för er andra, jag kan ju tycka att mängden var oroväckande i mitt fall...

 

tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för motor.. mm.

Är det konserveringsklykol eller kylsystemglykol du talar om?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan, Caribic410 säger:

Vad är det för motor.. mm.

Är det konserveringsklykol eller kylsystemglykol du talar om?

Vad är det för skillnad..? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Som taggen lyder är det en kad42 Det handlar om och ”vanlig” kylar glykol med -34 grader som skydd.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan, Peter_K säger:

Vad är det för skillnad..? 

Misstänker det är nån typ av retorisk fråga men ser inte fällan, bara bytet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan, Cam72 säger:

Hej

Som taggen lyder är det en kad42 Det handlar om och ”vanlig” kylar glykol med -34 grader som skydd.

 

 

Förstår att det är "vanlig" glykol.

Har det läckt ur motorkylningen eller ur sjövattenkylningen, typ kylsystemkonserveringsrester av glykol.

Har det läckt ur motorn känns det "sådär".. 

Har det runnit ut från sjövattensystemet känns det mer "naturligt"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bra fråga - som man brukar säga när man inte har en aning. :ph34r:


Är dock skeptisk till att läckaget skulle ha uppstå "pga materialet rör sig av kylan (packning, oring, slangklämma, slang eller gjutgodset" som du säger i trådhuvudet.


Vatten utvidgas hela 11% då det fryser till is, kan därmed potentiellt frostspränga!
[Metaller och packningsmaterial ändrar i.o.f.s. också volym vid temperaturändringar men bara ytterst pyttelite i jämförelse. Men för all del, även motorblock utan vatten kan spricka/läcka ifall nån oskicklig svetsare skulle flåvärma ett gjutgods-block koncentrerat på ett litet område. För att sammanfatta mina tankar så är det ytterst osannolikt att läckan beror på att "materialet rör sig". Vinterkyla drabbar ju hela motorinstallationen sakta så alla motorns material kan krympa tillsammans, enda jokern i leken är nog kylvattnet.]


Så förmodligen behövs mer info och detaljer angående just ditt kylvatten.
Uppenbarligen har nån halvliter "glykol" (läs glykol/vatten-blandning god för -35 grader) läckt ut till kölvinet i Stockholmstrakten denna varga-senvinter.

Hur vet du mer exakt att läckan innehåller glykol, smakat eller färgbedömt?
Menar du förresten läckage från KAD42:ans glykolkrets eller möjligen din egen glykolblandning i sjövattenkretsen - gjord i höstas inför vintern?


Bildkälla boatinfo.no
kad42.kylsystem.png.b1fcc45c688e4904250a4e69a938c609.png
 

 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att mäta fryspunkten på den utläckta vätskan kanske kan ge en grov indikation på var det kan komma från.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Typiskt fenomen för VP-motorer. KAD42:n har flera rör som sticks in i tex värmeväxlare, termostathus etc. Dessa rör tätas med en enkel o-ring som efter ett antal år förlorar elasticitet och form. Resultatet är läckage under vintern men kan vara tät under sommaren. Ett byte av dessa o-ringar vart ~5år brukar avlägsna problemet...

PS Ett vitt sockerdamm under läckaget brukar avslöja stället...

Redigerad av LonelyBird
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, LonelyBird säger:

Typiskt fenomen för VP-motorer. KAD42:n har flera rör som sticks in i tex värmeväxlare, termostathus etc. Dessa rör tätas med en enkel o-ring som efter ett antal år förlorar elasticitet och form. Resultatet är läckage under vintern men kan vara tät under sommaren. Ett byte av dessa o-ringar vart ~5år brukar avlägsna problemet...

PS Ett vitt sockerdamm under läckaget brukar avslöja stället...

Låter rimligt.. Bra där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

här tog det skruv, kul!

 

jag ska ta ett prov och se fryspunkten på det som ligger under motorn och sen jämföra med det som är i motorn och även se vad blandningen som är körd genom kretsen vid konservering ger, motorns glykol låg på -34 och jag har för mig att konserveringsglykolen låg på -25 nånting... men det ser jag när prov är gjort.

Det har "fuktat" under motorn tidigare vintrar så nu blev jag nyfiken att veta var/varför/hur det uppkommit eftersom det är torrt på sommaren.

 

Jag har svårt att tro att något frusit sönder då jag konserverat på samma sätt tidigare år, jag har tom. Tömt laddluftkylaren innan jag låtit glykol cirkulera i minst 10 minuter.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där fenomenet har jag också på min VP V6:a med sötvattenkylning. Fast inte en halv liter, brukar bli kanske en halv deciliter. Kommer ifrån diverse slanganslutningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan, Gelis säger:

Det där fenomenet har jag också på min VP V6:a med sötvattenkylning. Fast inte en halv liter, brukar bli kanske en halv deciliter. Kommer ifrån diverse slanganslutningar.

Svårt att uppskatta mängden vätska, kan lika gärna varit 2dl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tippar också på de där rören med o-ringar på som nämdes tidigare i tråden. Råkade också ut för det på en av mina 300:or när jag stod utomhus en vinter. 

I mitt fall var det tätningen mellan termostathus och avgaslimpa om jag inte minns fel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Har samma fenomen på min kad 44. Det läcker mycket under vintern när det varit kalla perioder och då inte bara en halv liter utan mera. Har varit så hela tiden jag haft den och enligt Penta mekarna i Karlstad är det så med många kad.

Har bara fyllt upp innan säsongstarten och sen läcker den (nästan) inte alls under hela sommaren.

 

/Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att höra att jag inte är ensam, men det vore kul att höra om någon vet den svaga länken och därmed vet var de brukar läcka så man kanske kan åtgärda det?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det inte så lätt att säga precis var du skall söka då KAD 42:an liksom många andra VP-motorer förekommer i olika detaljutföranden. Med det vill jag säga att tex oljekylaren finns med kopparrör instucken i kylaren och O-ring som packning, liksom i ett utförande för slang med slangnippel.

Om du är ute efter ett sötvatten läckage (glycol i kölsvinet) följ då den av Thomas-1 levererade flödesskissen . Alla metallrör som är kopplade mellan komponenterna är suspekta. En läkande anslutning ger nästan undantagslöst ett vitt pulver/avlagring under läckaget.

Börja dock med röret nummer 2 och O-ringarna 3 på ditt termostathus då de varit de vanligaste jag åtgärdat för vänner och bekanta.

Termostathus.jpg.8039ff672e16d3ff2c1b37790079e03c.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite off men.. varför sitter det 2st termostater?

Ps. Bra tråd... jag har åxå såna rör m oring.. mina har aldrig läckt.. men nu vet jag var det logiskt sett kan läcka i framtiden.. så man slipper paniken.. ds

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...