Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
speljakt

Pantaenius chockhöjer premien med 50 procent

Rekommendera Poster

Fick just fakturan med årets båtförsäkringspremie från P.

Premien för kaskodelen, som utgör nästan 90 procent av den totala premien, har ökat med ganska exakt 50 procent jämfört med förra året.

Ansvarsdelen är oförändrad.

Segelbåt, 9 meter, 35 år gammal, inga skador.

En allrisk-försäkring, som jag gissar är obligatorisk, ingår numera. Följebrevet hänvisar till fler stölder, fler grundstötningar, fler blixnedslag och menar därför att en premiehöjning är nödvändig.

Men 50 procent!

Någon annan som fått liknande från P.?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hoppla. Min förfaller i sommar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Senaste fakturan (har halvårsvis betalning) kom i februari (ska betalas nu i mars) och var på det förväntade beloppet, dvs ungefär samma som för ett halvår sen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast om man betalar halvårsvis kan inte kostnaden ökas förrän på förfallodagen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En intressant del som bör beaktas är ursprungspriset, det är stor skillnad om man betalade 2000 kr/ år eller 12000 kr/år innan höjningen. 

 

Sen är det likadant med alla försäkringsbolag fram och tillbaka med premierna - dom höjer och sänker om vartannat, man skall alltid förhandla och kolla med flera försäkringsbolag varje år. 

Vissa år är vissa bolag billiga vissa år och dyra andra år.  

Det är ju bara att byta bolag, om dom har ett upplägg som är bättre än alla andra - då kan dom ju prisa sin produkt på ett sådant sätt. Du kanske fått något mervärde som du inte tänkt på. 

 

Ställ frågan till bolaget varför en höjning på 50% om det är samma produkt och förklara att du har samma båt och att du byter om dom inte sänker premien mot föregående år. Det har jag sagt flera gånger, ibland fungerar det ibland inte, fungerar det inte så byter jag, enkelt - det är ju det fina med att leva i ett fritt land - bara att byta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan, ChristerN säger:

Fast om man betalar halvårsvis kan inte kostnaden ökas förrän på förfallodagen. 


Jaså? Nog var den väl några (som i 5-10) kronor högre nu än i september... Tror jag i alla fall. De envisas ju med att bara skicka fakturor via mejl, så det är knöligt att kolla (jag använder ett separat mejlkonto för varje "tjänst").

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För varje årsförfallodag ingår du ett nytt avtal om försäkring. Då ska du veta vad det kostar oavsett om du betalar per månad, halvår eller år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan, speljakt säger:

Fick just fakturan med årets båtförsäkringspremie från P.

Premien för kaskodelen, som utgör nästan 90 procent av den totala premien, har ökat med ganska exakt 50 procent jämfört med förra året.

Ansvarsdelen är oförändrad.

Segelbåt, 9 meter, 35 år gammal, inga skador.

En allrisk-försäkring, som jag gissar är obligatorisk, ingår numera. Följebrevet hänvisar till fler stölder, fler grundstötningar, fler blixnedslag och menar därför att en premiehöjning är nödvändig.

Men 50 procent!

Någon annan som fått liknande från P.?

Kanske någon med likadan båt som haft någon form av happening.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi fick sänkt avgift (svenska sjö). Blev lite förvånad men samtidigt glad då våren normalt sett är en tung period då alla avgifter ska betalas hit & dit!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, speljakt säger:

Fick just fakturan med årets båtförsäkringspremie från P.

Premien för kaskodelen, som utgör nästan 90 procent av den totala premien, har ökat med ganska exakt 50 procent jämfört med förra året.

Ansvarsdelen är oförändrad.

Segelbåt, 9 meter, 35 år gammal, inga skador.

En allrisk-försäkring, som jag gissar är obligatorisk, ingår numera. Följebrevet hänvisar till fler stölder, fler grundstötningar, fler blixnedslag och menar därför att en premiehöjning är nödvändig.

Men 50 procent!

Någon annan som fått liknande från P.?

Jag läste på ett forum på Facebook för ca 3 veckor sedan med en skribent som fick en inte lika kraftfull höjning av sin premie, men dock på 27%.

Se bifogad bild.

 

Så det verkar vara fler som fått höjning av premie, med en icke planande båttyp i försäkringshandlingarna.... 😔

 

 

Screenshot_20180319-212100.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
25 minuter sedan, Alicia1 säger:

Vi fick sänkt avgift (svenska sjö). Blev lite förvånad men samtidigt glad då våren normalt sett är en tung period då alla avgifter ska betalas hit & dit!

Inom detta område kan man som båtägare även påverka sin premie...

 

Följa & investera i de skadeförebyggande åtgärder som lämnar rabatt (och förhoppningsvis leder till minskad risk för stöld & därmed extra kostnader, arbete och mindre tid på havet)

 

Sen, den svåraste och mentalt ofta helt omöjliga åtgärd: (Förutom Panteniuskunder) Sänka värdet på sin båt iförsäkringen m i n s t var 3e år. 😢

 

I de absolut flesta fall (bolag) får man ut marknadsvärdet och inte det värde som anges i försäkringsbrevet. Det utgör enbart en högsta utbetalning, under förutsättning att marknadsvärdet är samma belopp...

 

Dvs, sänker man inte värdet på sin båt, så betalar man sannolikt mer premie än nödvändigt eftersom ersättningen grundas på marknadsvärdet, den dagen skadan sker. Inte det belopp som anges i försäkringsbrevet.

 

Att inte sänka värdet på sin båtförsäkring utifrånnhur marknadsvärdet förändras är väl nästan samma kapitalförstöring som att teckna bilförsäkring med fri körsträcka ?

(Över 2500 mil) men bara köra bilen 6-700 mil? 😉

Redigerad av Salty

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...