Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
unot

IR lampa

Rekommendera Poster

Vid en första tanke när jag läste om IR lampan var att det skulle passa mig bra nu när jag skall fernissa båten och det är kallt. Men sedan tänkte jag. Min IR lampa använder jag vid fönsterrenovering. Då löser lampan upp färgen inifrån. Om jag fernissar och sedan använder IR lampan för snabbare torkning. Löses då inte den gamla underliggande fernissan upp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en infravärmare, sådan som hade för värme på terassen. Den användes också vid fönsterrenovering. Satte den på en pinne lite högre upp, drygt 50cm och har använt den till att bla torka lack. Det fungerar fint men lackytan ska nog inte bli mycket mer än 50°.

Tanken är att sätta tre st på en höj och sänkbar ställning. Någon gång.

Jag tror mina är på ca 1500W och drygt metern långa. Det fina är att de är på 400V så jag kör på trefas.

Har sett en billack där det satt ett antal lampor, troligen effektivare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan, bhemac säger:

... men lackytan ska nog inte bli mycket mer än 50°.

 

 

Förra vintern hade jag lite bråttom med en lackning av några båtdetaljer och använde då en infravärmare. Jag tyckte inte att ytan blev farligt varm när jag kände med handen, men resultatet blev "jaffa-lack". Fullt med små bubblor som om lacken hade kokat. I vinter har jag igen använt infravärmare men på några centimeter längre avstånd. Jag mätte temperaturen på ytan till +43°, och nu blev det ingen "jaffa-lack".

 

Men jag tycker att glansen blir bättre när lacken får torka på egen hand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför så bråttom?

Idealiskt att lacka på vintern, lång tid för lacken att härda med följd att den kommer att flyta ut optimalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan, Pentax säger:

Varför så bråttom?

Idealiskt att lacka på vintern, lång tid för lacken att härda med följd att den kommer att flyta ut optimalt.

 

I mitt fall skulle pryttlarna byggas in i en annan inredningsmodul, därför kände jag mig tvungen att raska på. Men med facit i hand blev det inte så bra som jag hade hoppats. :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan, Pentax säger:

Varför så bråttom?

I många fall handlar det om att få ytan dammtorr för att slippa att damm fastnar.

En annan variant är att värma trät. Små delar kan man värma i micron. Detta är mycket effektivt om man ska olja.

Ska man olja så är det också väldigt effektivt att värma oljan, åtminstone linolja suger in betydligt bättre och torkar snabbare.

 

1 timme sedan, Volvo_Penta säger:

Jag mätte temperaturen på ytan till +43°, och nu blev det ingen "jaffa-lack".

Någon korrekt temperatur finns nog inte, det beror på vad det är för lack. Man får helt enkelt göra några prov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...