Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Reed

Ny packning till oljepåfyllningsplugg Volvo DP-E otät vid provtryckning

Rekommendera Poster

Jag har nu bytt packbox vid växelväljaren och propelleraxlarna på mitt ena DP-E-drev, samt bytt ut insatsgängan till ena skruvhålet vid propelleraxlarnas lagerhus (finns separat tråd om detta). Dags för provtryckning alltså. O-ringen vid avtappningspluggen  är bytt liksom fiberpackningen vid påfyllningspluggen. (Vid mätstickan sitter instrumentet för provtryckning) Pumpar upp trycket till 40 kPa (0,4 bar) och noterar att trycket sakta faller, ner till 33 kPa på ca 1,5 timme. Jag ordnar så att nedre delen av drevet står i vatten (skarven kring propelleraxlarnas lagerhus är täckt med vatten) och ökar trycket till 100 kPa för att lite lättare kunna hitta läckan. Inget läckage nertill. Såpvatten vid packboxen till växelväljaren avslöjar heller inget läckage. Men däremot vid fiberpackningen som sitter vid påfyllningspluggen! Packningen är "ny", den har väl iofs legat i ett par år (kanske mer innan jag köpte den förstås), men är helt oanvänd och ser helt ok ut. Och pluggen väl åtdragen. Jag vill ju gärna få pluggen tät för att se om drevet i övrigt håller tätt, så jag lossar pluggen, penslar på lite permatex på båda sidor av packningen och drar dit pluggen igen. Ökar trycket till 100 kPa igen. Samma sak igen, läckage uppstår vid packningen.

 

Hur fungerar denna fiberpackning vid oljepåfyllningspluggen, tätar den bättre när den är i vatten (dvs blivit blöt)? Är det vanligt att denna packning vid läcker vid trycktest? Jag ska givetvis montera en ny, men man blir ju onekligen lite konfunderad...

 

En generell fråga: Hur länge ska drevet klara att hålla trycket vid runt 35 kPa? "Oändlig tid", eller är det normalt att trycket sakta sjunker? Hur länge brukar ni mäta?

 

I verkstadshandboken står det ingen tidsangivelse för det lägre trycket, men att läckaget vid 100 kPa får vara max 7 kPa på 3 minuter. Så där räknar man uppenbarligen med att läckage kan uppstå, jag tolkar det som att detta tryck är långt över vad som normalt uppstår. Eller möjligen det faktum att tätningarna fungerar bättre med oljan och vatten som är mindre lättflyktigt än luft, så att det är lugnt om luftläckaget inte är större än så.  Man får förstås även beakta eventuellt läckage i själva instrumentet. Jag provade att plugga instrumentet för att mäta dess täthet och noterade att trycket sjönk från 100 kPa till 70 kPa på någon timme men stabiliserades sedan rätt bra runt 70. Så vid lägre trycke torde läckaget i instrumentet vara rätt lågt.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte får pluggen tät med ny packning, kan du täta gängan med gängtätning.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rengjorde plugg och runt hålet och återmonterade sedan pluggen med ny fiberpackning. Ökar trycket till 25kPa, sprutar såpvatten och det läcker som ett såll vid packningen runt om på flera ställen. What!? Pluggen är enligt min mening utan tvekan tillräckligt hårt åtdragen, jag vill inte dra den hårdare med tanke på att det är aluminium. Jag provade att tillfälligt sätta en o-ring där istället och då är det förstås tätt. Men det duger ju antagligen bara för att kunna provtrycka drevet i övrigt, annars hade det väl suttit en o-ring där från början...

 

Någon annan som råkat ut för detta? Vad kan det bero på? Jag kanske borde polera lite runt hålet ifall det är små ojämnheter? Jag antog att hela idén med fiberpackningen är att den ska hålla tätt, men nu börjar jag ju faktiskt att undra... :) 

 

Mvh

Reed

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset om gängtätning Rollen! Det känns ju bara lite skumt att det ska behövas. Någon särskild gängtätning som bör användas för att klara ”klimatet”? (Tänker då främst på oljan)

 

mvh

reed

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fiberpackning kräver perfekta tätningsytor, formar sig inte efter ytorna som mjukare packningar som aluminium, koppar eller gummi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är varför man då har fiberpackningar på just såna ställen som oljehålen? Nog finns det väl gummipackningar som står emot både olja och saltvatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...