Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
BaraAttDra

Köp av 36-37 fotare årsmodell 1982-1988

Rekommendera Poster

2 timmar sedan, bhemac säger:

Ja men "Båten ska vara passande för långfärd någon gång i framtiden".

 

X-Yachts borde väl passa för långfärd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, GroundControl säger:

 Den perfekta båten finns tyvärr inte! och skärgårdssegling och oceansegling är två vitt skilda saker.

 

Jag har inget konkret råd att ge i båtvalet utan vill bara väcka en tanke.  Ni har inte funderat på att först skaffa en båt som är lämpad för skärgårdssegling. Segla, ha kul, skaffa lite erfarenhet, prova att segla utomskärs i lite sjö osv.

 

Sen, ett par år innan ni ger er iväg på er långsegling byter ni till långfärdsbåten. Då vet ni vad som funkat och vad som inte funkat. Vilka egenskaper just ni tycker är viktiga osv. Ni vet helt enkel mer då än vad ni gör nu.

 

Visst, det stämmer dåligt med er tanke på en långsiktig investering, men jag tror att ni får ut mer av er segling om ni gör så.

 

Lycka till hur ni än gör

 

Långfärden planeras inom relativt snar framtid, så det blir nog den båten på en gång :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan, Gaidin säger:

Skulle jag i dag köpa en båt för skärgårdssegling hade jag funderat på Linjett, Dehler eller Maxi (999:an verkar trevlig) eller om jag vill ha en lite livligare båt, kanske X-yachts eller CB.

 

Hör gärna bra tips på långseglare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan, BaraAttDra säger:

 

X-Yachts borde väl passa för långfärd?

En del modeller så. Dom har ju ett brett sortiment. 372an som var föreslagen tidigare är nog trevlig medans 99an som nämndes förmodligen blir tålamodskrävande med den riggen och planlösning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, BaraAttDra säger:

 

Långfärden planeras inom relativt snar framtid, så det blir nog den båten på en gång :)

 

Jaha, är det så nära.

Då skall ni så klart sikta på en båt för långsegling på en gång. Men då förstår jag inte riktigt varför ni värderar upp egenskaper som rolig att segla, bra kryssegenskaper, snabb. Det är ju egenskaper som mest brukar uppskattas inomskärs. Inget fel i det, men för oceansegling brukar det oftast vara andra kvalitéer som efterfrågas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, BaraAttDra säger:

 

X-Yachts borde väl passa för långfärd?

Det är nog få som skulle klassa den som en lämplig och framförallt bekväm långfärdsbåt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-03-21 på 05:29, BaraAttDra säger:

 

Förstod att mitt ordval kunde bli lite svårtolkat. 

Med långsiktig investering menade jag en segelbåt som inte behöver reparationer på ett långt tag :)

 

Intressant, reperationer kanske kan gå att undvika, men något litet projekt får man nog räkna med då och då. Hörde dock att en Hallberg Rassy seglat runt jorden utan att något gått sönder på båten. Då tog ägaren ett varv till - och inget gick sönder då heller. 

 

För vissa båtmodeller är det nog bra att gilla små reperationer och årliga små förbättringsprojekt. Skulle inte rekommendera någon som har tummen mitt i handen att köpa en äldre båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske kan vi ge bättre tipps till BaraAttDra om vi får en beskrivning av den tänkta långseglingen.

 

Långsegling till och i Medelhavet är ju annorlunda än att segla jorden runt.

Kanske diskuterar BaraAttDra snabbhet och kryssningsegenskaper bara för att det inte är en jordenruntsegling som planeras.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, saltpeter säger:

Skulle inte rekommendera någon som har tummen mitt i handen att köpa en äldre båt. 

Marknaden för äldre båtar i toppskick är ganska bra så det kan löna sig att köpa en äldre båt och låta rusta upp den. Ännu bättre om man kan göra en del själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan, Mackey säger:

Kanske kan vi ge bättre tipps till BaraAttDra om vi får en beskrivning av den tänkta långseglingen.

 

Långsegling till och i Medelhavet är ju annorlunda än att segla jorden runt.

Kanske diskuterar BaraAttDra snabbhet och kryssningsegenskaper bara för att det inte är en jordenruntsegling som planeras.

 

Mackey

Så sant. Jag tog liksom förgivet att båten först skulle användas för skärgårdssegling ett bra tag och sedan någon gång i framtiden användas på traditionella långseglingsrutter. Men det kan ju så klart vara helt andra långseglingar som BaraAttDra har tänkt sig. Å då kan väl kryssegenskaper och snabbhet vara viktigare än traditionella långselaregenskaper. Vad vet jag.

Redigerad av GroundControl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-03-21 på 05:34, BaraAttDra säger:

 

Båten ska vara passande för långfärd någon gång i framtiden och därmed ha goda seglingsegenskaper och bra boyta. Ska kunna hanteras av en person. I övrigt så ska den vara passande för en familj som vill kunna ta sig fram på ett säkert och stabilt sätt, gärna i komfort om möjligt. Men bara för att båten inte behöver vara en kappseglings racer så behöver den ju ändå kunna segla bra och relativt snabbt. 

Hej!

Låt inte långfärd nån gång i framtiden styra ert båt val nu, det går att byta båt om ni nån gång gör slag i saken.

Och jag tipsar vidare, fundera ordentligt på om ni inte kan få ihop till en lite nyare båt. Det är en jäkla skillnad på en 80-tals båt och en från tex början på 2000 talet.

 

Harmony 34 ?

Beneteau Oceanis 343?

Elan 36?

 

/ Andreas 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, guzzlon säger:

Det är en jäkla skillnad på en 80-tals båt och en från tex början på 2000 talet.

 

Visst är det skillnad. Men är det alltid till det bättre? Utveckla gärna!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, BaraAttDra säger:

 

X-Yachts borde väl passa för långfärd?

Det beror nog på vilken storlek på båten. Jag känner en som seglat ARC (Kanarieöarna-Västindien) med en X-båt. Men det var en X-412 så det är ju lite större (och dyrare) än vad du tittat på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan, GroundControl säger:

 

Jaha, är det så nära.

Då skall ni så klart sikta på en båt för långsegling på en gång. Men då förstår jag inte riktigt varför ni värderar upp egenskaper som rolig att segla, bra kryssegenskaper, snabb. Det är ju egenskaper som mest brukar uppskattas inomskärs. Inget fel i det, men för oceansegling brukar det oftast vara andra kvalitéer som efterfrågas.

 

Jag tänker mig att en bra segelbåt alltid är en bra segelbåt. Oceansegling är trots allt bara en mindre del av en långfärd. Sedan ägnar man största delen av tiden åt att kryssa bland diverse öar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Lintott säger:

Det beror nog på vilken storlek på båten. Jag känner en som seglat ARC (Kanarieöarna-Västindien) med en X-båt. Men det var en X-412 så det är ju lite större (och dyrare) än vad du tittat på.

 

Om man åker i rätt lucka. Slutet på November - December, så ska man nog klara sig bra med en X-372. Sedan hem längs den norra rutten i Juni. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, bhemac säger:

Marknaden för äldre båtar i toppskick är ganska bra så det kan löna sig att köpa en äldre båt och låta rusta upp den. Ännu bättre om man kan göra en del själv.

 

Håller med. Finns en del fixa kunskap för båtar i familjen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, Mackey säger:

Kanske kan vi ge bättre tipps till BaraAttDra om vi får en beskrivning av den tänkta långseglingen.

 

Långsegling till och i Medelhavet är ju annorlunda än att segla jorden runt.

Kanske diskuterar BaraAttDra snabbhet och kryssningsegenskaper bara för att det inte är en jordenruntsegling som planeras.

 

Mackey

 

Vi har planerat korsa Atlanten i luckan som uppstår i slutet på November - December (från Kanarieöarna). Sedan tillbaka hem över Atlanten i slutet på Maj - Juni ("norra" rutten). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, saltpeter säger:

 

Intressant, reperationer kanske kan gå att undvika, men något litet projekt får man nog räkna med då och då. Hörde dock att en Hallberg Rassy seglat runt jorden utan att något gått sönder på båten. Då tog ägaren ett varv till - och inget gick sönder då heller. 

 

För vissa båtmodeller är det nog bra att gilla små reperationer och årliga små förbättringsprojekt. Skulle inte rekommendera någon som har tummen mitt i handen att köpa en äldre båt. 

 

Hallberg Rassy är tyvärr bortom vår prisklass. Dock verkar det vara väldigt bra båtar. 

 

Helt mitt i handen? Nej det skulle jag inte påstå :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, BaraAttDra säger:

 

Jag tänker mig att en bra segelbåt alltid är en bra segelbåt.

Håller inte riktigt med där. Båtar är helt enkelt bra på olika saker och man måste välja vilka egenskaper man vill ha / absolut inte vill ha. Man kan tyvärr inte få allt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En någorlunda välseglande och beprövad bår för långsegling är väl Beneteau Oceanis som borde kunna hittas i den prisklassen.

Tänk bara på att en på långsegling  vill man gärna ha lite speciell utrustning som man får budgetera för efter hand. En hel del säkerhetsutrustning men även för bekvämlighet. Budgetera för det i ägandet av båten så kan ni utrusta under tiden, det är också ett bra sätt att lära känna sin båt.

 

BaraAttDra, det är inte så jättemycket kryssande på en långsegling, ofta anpassar man rutten så man slipper kryssa men visst händer det, särskilt på den norra rutten hem från Karibien kan man råka ut för lite tuffare väder med motvind och stormar. Kanarieöarna - Karibien däremot är ju i stort sett slör hela tiden men underskatta inte vågorna, de är höga, långa och många. En livlig välseglande skärgårdsbåt kommer att bli väldigt livlig och obekväm jämfört med en tyngre stabil båt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var någon i denna tråd som undrade vad det kostade att byta ut vant och stag (stående rigg). På vår Hallberg Rassy 352 från 1980 som vi förbereder för långfärd kostade det ca 17000:-.

 

Monteringen gör vi själva (förstaget med rullprofil fick dock riggaren fixa. Ingick i de 17000:- ovan).

 

Utöver detta byter vi även löpande riggen och även vajerfallen till Dyneemafall. Ytterligare ca 17000:- men då ingår nya fallvinschar (de gamla vajervinscharna monteras bort), nya falltrissor, nya vantskruvar m.m.

 

Vi valde att montera en rodkick vilket innebar ca 10000:- till.

 

Maststeg har vi monterat. Kostnad ca 4000:-

 

Nya långfärdssegel (Storsegel Dacron, med cross-cut skärningmed tre rev + rullgenua, FIBERCON HYBRID DYNEEMA för Furlex) pris: ca 50 000:-

 

Det kostar att uppdatera en mast + båt för långfärd.

 

Utöver detta ska vi montera ett kutterstag med ytterligare en rullfock på.

 

Med detta sagt, försök att hitta en båt med så mycket som möjligt redan uppdaterat och bytt. Det gjorde vi, men det finns alltid saker att förbättra och byta ut inför en långfärd. Lägger hellre pengar här hemma och har bra grejor som håller, än att saker går sönder under färd (vilket de ändå kommer att göra.) Försöker bara minimera riskerna :) 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, CaptainKongo säger:

Var någon i denna tråd som undrade vad det kostade att byta ut vant och stag

Alltså runt 100tkr för segel, rigg och förbättringar. Det är ju i sammanhanget inte mycket och då har man toppgrejor, i synnerhet med tanke på att det redan från början är en gedigen rigg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
På ‎2018‎-‎03‎-‎23 på 06:56, BaraAttDra säger:

 

Jag tänker mig att en bra segelbåt alltid är en bra segelbåt. Oceansegling är trots allt bara en mindre del av en långfärd. Sedan ägnar man största delen av tiden åt att kryssa bland diverse öar. 

Jag tänker att man vill ha en båt som är bäst där det är jobbigast segling och där man kanske inte kommer att få någon hjälp.

 

98 av 100 besättningar kommer att klara sig rätt bra över Atlanten med vilken båt som helst, men de som är ombord på båt nummer 99 och 100 är nog glad om de tänkt efter lite före.

 

Tillägg: Sedan är det ju inte direkt Stockholms skärgård man kryssar runt i i Karibien. Det är rätt långt mellan öarna.

 

Man ska vara medveten om att det inte är ofarligt att ge sig ut på världshaven så säkerheten ska man absolut inte ta lätt på. Det är bättre att förbereda sig en massa och aldrig få glädje av förberedelserna än att inte förbereda sig och aldrig få glädje av resten av livet...

 

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 23.3.2018 på 12:48, Gaidin säger:

En någorlunda välseglande och beprövad bår för långsegling är väl Beneteau Oceanis som borde kunna hittas i den prisklassen.

Tänk bara på att en på långsegling  vill man gärna ha lite speciell utrustning som man får budgetera för efter hand. En hel del säkerhetsutrustning men även för bekvämlighet. Budgetera för det i ägandet av båten så kan ni utrusta under tiden, det är också ett bra sätt att lära känna sin båt.

 

BaraAttDra, det är inte så jättemycket kryssande på en långsegling, ofta anpassar man rutten så man slipper kryssa men visst händer det, särskilt på den norra rutten hem från Karibien kan man råka ut för lite tuffare väder med motvind och stormar. Kanarieöarna - Karibien däremot är ju i stort sett slör hela tiden men underskatta inte vågorna, de är höga, långa och många. En livlig välseglande skärgårdsbåt kommer att bli väldigt livlig och obekväm jämfört med en tyngre stabil båt.

 

Ok, så vi kanske till och med ska sikta in oss på en långkölad båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, BaraAttDra säger:

 

Ok, så vi kanske till och med ska sikta in oss på en långkölad båt?

Förra båten var långkölad, jag ville prova. Visst tusan fungerar det. Lite långsamare kanske i skärgården men skillnaden jämnas ut när man fyllt upp med allt man vill ha med sig. Den största skillnaden är bekvämligheten, den långkölade båten rör sig lugnare i sjön, hela seglingen blir trevligare.I verkligheten blir skillnaden i fart inte så stor. Nu är jag tillbaka till fenköling och det kräver mycket mer aktivitet och det blir vingligare.

Förr byggdes alla segelbåtar för att klara en Atlantsegling, djupa skrov som inte stampar i sjön som en modern plattbottnad. Starkare skrov, mer hållbar kölkonstruktion mm.

Ganska onödigt för de flesta som bara seglar lite på dagtid i skärgården.

Moderna båtar är ljusare och rymligare. Men på "värmen" är ljuset snarare ett problem. Man är ju mera ute och det är ofta vilsamt att få gå ner i "mörkret".

Det är inte nödvändigtvis så att man måste ha en långkölad båt, många båtar från 80-talet är kraftigt byggda och klarar sig bra på öppet hav. Under åren har grejorna provats och det brukar tillkommit mycket vettig utrustning.

Det absolut bästa valet, enligt mig, är en äldre "kvalitetsbåt" typ HR, Najad mfl. Detta var lyxbåtar när de byggdes, man sparade inte på kvaliteten, de som köpte hade råd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att ge några konkreta råd om båtmodell när man inte vet era preferenser. Vad är viktigt för just er? Det finns nästan lika många båtmodeller som det finns långseglare där ute och de flesta är nöjda med sina båtar. Idag långseglar man med nästan vad som helst, gammalt och nytt stort och smått. Serieproducerade franska och tyska båtar, uttjänta charterbåtar, katamaraner, små hemmabyggen (Sven Yrvind), svenska västkustbåtar, stålbåtar, långkölat osv. Alla dessa ryms dessutom inom er budget.

I övrigt håller jag med Bhemac i inlägget ovan. Om ni inte riktigt vet, sikta på något beprövat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

  Det kanske kan vara bra att gå med i Oceanseglingsklubben eller Jordenruntseglingsklubben för att få råd och tips om både båt och övriga förberedelser.

 

Mackey 

Redigerad av Mackey
Rättat länkar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...