Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
rainerpikkarainen

Nimbus 26 med Volvo Penta MD 21-72

Rekommendera Poster

Hej!

Funderar på att köpa denna båt, (89000;-) vad är viktigt att tänka på med den motorn samt båtmodell?

Har noterat kylningen på motorn är "si o så.". 

Tacksam för tips och varningar mm mm / Tack

Nibus 26.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

MD21, "Peugeotmotorn"

Om den är det skrivet en himla massa på detta forum inom det senaste åren. Kolla med sökfunktionen (som kan vara litet strulig ibland)

Här är en något äldre tråd, men full med fakta:

Maringuiden om MD21

 

 

Båtmodellen är ju litet gammaldags nu, men inte för det så är det ju en trevlig fullt fungerande bobåt eller familjebåt. Bra med aluminiumrama runt vindrutorna, tidigare modeller med träram hade problem med röta. Kolla fördäcket det är inte ovanligt att det delaminerar, hörs som knaster när man belastar det.

 

Nimbus vidareutvecklade ju denna båt, nästa generation heter 2600 och 2700, den senare utan akterruff, 2600 är rätt vanlig, 2700 mer ovanlig. Kan vara idé att titta även på den generationen, men då är priset högre.

 

När det gäller motorn så finns det ju värmeväxlare att rensa, eller byta ut, kylvattenpumpar att kolla, men det kan ju vara kylkanalerna i motorn...

Men för det priset minus prutmån, kan man ju räkna med att motorbyte förr eller senare, rimligtvis ganska snart. Även om dessa dieslar ansågs rätt bra är det inga evighetsmaskiner.

Men min erfarenhet av MD21 är att den har aluminiumtopp, som kan slå sig efter hård körning med ett snabbt stopp efteråt, man skall låta den motorn gå på tomgång en stund när man kommit i hamn till motortempen sjunkit. Men det skall man väl egentligen med alla motorer.

Om man nu vill renovera istället för att byta motor, finns denna motor i traktorer, truckar, elverk och då i äldre Peugeoter, ja hade inte Volvo en diesel-240 med samma eller likartad motor?

 

Sammanfattningsvis är det väl generellt en bra båt med en del pyssel, och då ett observandum angående motorn, inte som behöver bli ett omöjligt evighetsprojekt till "vrakpris", men räkna med jobb och utgifter.

-Motorbyte är nog förestående, det är sannolikt originalmotorn som sitter i.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Citat
1 timme sedan, rainerpikkarainen säger:

Hej!

Tack för info, det sitter en volvomotor i den idag, kanske är bättre??

 

Ursäkta otydligheten, men Volvo-Penta MD 21 är från början en Peugeotmotor, Volvo hade på denna tid ett samarbete med bland annat Peugeot. Det är ingen nackdel i detta fall, det var även andra företag som marinkonverterade denna motor, det finns massvis av dem, och mycket reservdelar, som kan vara billigare än Volvo-Pentas delar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min värld heter motorn Indenor, och har använts av en hel del bilfabrikat och marinkonventerare.

 

Maskinen bör inte hårdköras, känslig för varmkörning, finns massor av delar att få tag på nere i Europa till helt andra priser än vad VP har mage att ta ut.

 

;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

MD21 är en gammal liten klen motor och båten väger 2,5 ton.

den har garanterat fått gå hårt för att kunna manövreras,

Mitt tips är att kika lite till efter en med nyare större motor insatt, Det behöver inte bli så väldigt mycket dyrare, och du kan slippa stort motorbekymmer, alternativet är ett ännu lägre pris och att du kan leva med att den kan rasa,

Sen ser jag att det är en tidig variant med dom gamla ruffrutorna som har en gummilist runt som tenderar att börja läcka, där har många bytt till aluminium men antar att pengarna tog slut när han bytte träramen runt rutorna vilket är mycket bra, tro mig jag har skrapat o lackat den skiten.

2 rum o kök är perfekt vi gillade våran skarpt.

Så mitt tips är att kolla på dom som är från 80 så är det lite bättre av det mesta om du inte har pengar att gå direkt till en 2600 där det direkt blir modernare samt en extra stickkoj där det på 26an bara är ett tomrum.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hur har det gått med båtsökandet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en Nimbus 26 hösten 2016. Då jag sökte båt såg jag på två möjligheter, dvs en riktigt billig en, som jag skulle byta motor i, och utrusta själv, eller en dyrare, som redan hade en motor som jag ville ha. Jag visste att en MD21 inte skulle bli bra åt mig, jag vill åka fortare än vad en sån motor kan prestera, och valde att köpa en Nimbus 26 av den modernare varianten med aluminiumrutramar och en turbodieselsexa. Vill man ha litet mer fart, är det nog vettigt att leta efter en 26:a som har fått till exempel en ~130 hk TAMD31:a installerad, så kommer man upp i över 20 knop. Sexan är betydligt tyngre, så den motsvarar nog en eller två extra passagerare.

Med en MD21 i en Nimbus 26 får man räkna med att mest köra omkring och njuta i 7-8 knop. Själv har jag ingen erfarenhet av dessa motorer, men de lär ofta gå för varma om man pressar dem.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...