Jump to content
Monday 22 July 2024
Georg_Ohm

Båtmässans framtid.

Recommended Posts

Jag är med på Svenska Mässans e-postlista, får information om olika mässor och andra utställningar och evenemang.

Nu har man konstaterat att beöksunderlaget för både båtmässan och motorcykelmässan är på nedåtgående, och tidsmässigt ligger de illa till för andra evenemang.

Så till nästa säsong kommer dessa båda att slås ihop. Det finns ju gott om plats, särskilt som utbyggnaden på den gamla valhallatomten står klar.

Namnet blir då "Skepp o Hoj!"

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var jo faktiskt lite roligt:)

Dock så tror jag trenden är klar, tyvärr. Har besökt båtmässan i Göteborg stort sett varje år dom senaste 20 åren, och trenden är tydlig, färre båtutställare, åtminstone på lite större båtar som jag tycker är roligt/intressant. Stockholm och övriga EU som tex Düsseldorf och Barcelona tar över mer.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Större båtar är redan borta från Allt för Sjön. För 10 år sedan kunde man se 50-55 fotare ofta flera, på mässan. Vad är det största nu? 45 fot typ? I Götet vet jag inte vad det största som visas är numera?

De som är seriöst intresserade av sådana båtar åker till framförallt Dusseldorf och Cannes. De svenska importörerna har numera personal på plats på de mässorna med.

 

I övrigt så stoltserar man både i Götet o Sthlm med att mässorna är fullbokade mm. Det man "glömmer" att tala om är att iaf i Sthlm har ytan man avsätter för mässan minskat drastiskt under ett antal år. Samt att antalet utställare som egentligen inte har någonting med båtbranschen att göra ökar ständigt.

 

Man kan ana att det som fick död på bilmässan i Sthlm börjar ske för båtbranschen med. Dvs att de tillverkare/importörer med muskler bygger egna showrooms/finare anläggningar som egentligen ersätter behovet av en mässa. ta tex nya Yamahacenter i Haninge mfl.

Edited by thundergod

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nja, det var en Princess 49 i Sthlm i alla fall. Storleken på Galeonen med skydeck var väl 47' tror jag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Instämmer. Förra årets Allt för sjön var ovanligt skral tyckte jag å i år hade de slagit det rekordet.

Var det inte för att ha sällskap med en Västkustare som kommit vilse till Stockholm skulle jag inte besökt utställningen.

T.o.m ångmaskinerna var ned bantade. Å knappt nåra veteranbåtar.

Han med sardiner från eget rökeri var "ståndaktig" å sålde. Rekommenderas.

Sen var det en ny variant på bergskil med dubbla kilar som var där för andra året.

Som tur var lyckades jag få rabatt på biljetten så det var inte så stor "förlust". Det är nästan så att flytande utsällningen i höstas i Gustavsberg var intressantare om även den mager.

 

Jag tror folk håller på att sluta segla. De som "blivit" med båt är i avtagande antal. Resten vill ha stora båtar som flytande sommarstuga. Seglar mellan kl 10-15. Senare går det ej för då är alla "platserna" upptagna. Motorbåtsfolket drar snabbt ut till sitt smultronställe å snabbt hem igen. Vad skall de ha så bråttom för? Sen tittar det på TV el grillar. Behöver de båt egentligen?

Kvar är nog bara nåra gamla entusiaster å en å annan ruskig prick.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tanke,...? Tänk er att i slutet av maj abonnera en gästhamn,.. då bjuda in de som vill sälja sin begagnade båt.. på landbacken skulle ju tillbehör kunna säljas på en marknad?

 

Om inte annat så vore de ju en kul tillställning strax innan säsongen drar igång???

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan, smoegen säger:

En tanke,...? Tänk er att i slutet av maj abonnera en gästhamn,.. då bjuda in de som vill sälja sin begagnade båt.. på landbacken skulle ju tillbehör kunna säljas på en marknad?

 

Om inte annat så vore de ju en kul tillställning strax innan säsongen drar igång???

 


Det faktum att båtarna ligger i sjön och (rimligtvis) tagit sig dit för egen maskin ger ju ett plus i kanten också. Å andra sidan är det lite knivigt att inspektera köl och skrovets undersida...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om säljare och köpare är överens så torde det säkert gå att slutföra affären efter ett lyft av båten.. nästan säker på att de som klarar att lyfta båtar hemma på Smögen skulle vara intresserade av att vara delaktiga i ett sådant här event....

 

Problemet är nog att marknadsföra själva tanken... men visst vore det kul?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan, smoegen säger:

men visst vore det kul?

Ja det skulle vara intressant och det skulle säkert bli många (fler) affärer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De får nog vara ganska lokala tillställningar, eftersom många båtar kan ha ganska långsam transportfart och därför inte kan hinna köras så värst långt (tror inte så många kan ta ledigt för att transportera båtarna långt, så halvdagsetapper är nog max). Jag tänker mig kanske runt sex st längs t ex Bohusläns kust för att få vettiga sträckor. Strömstad, Grebbestad, Lysekil, Uddevalla, Stenungsund, Marstrand?

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan, smoegen säger:

En tanke,...? Tänk er att i slutet av maj abonnera en gästhamn,.. då bjuda in de som vill sälja sin begagnade båt.. på landbacken skulle ju tillbehör kunna säljas på en marknad?

 

Om inte annat så vore de ju en kul tillställning strax innan säsongen drar igång???

 

 

Det är ju en hur kul idé som helst! Varför finns inte Det?

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan, smoegen säger:

Om säljare och köpare är överens så torde det säkert gå att slutföra affären efter ett lyft av båten.. nästan säker på att de som klarar att lyfta båtar hemma på Smögen skulle vara intresserade av att vara delaktiga i ett sådant här event....

 

Problemet är nog att marknadsföra själva tanken... men visst vore det kul?

 

3 timmar sedan, rejas säger:

 

Det är ju en hur kul idé som helst! Varför finns inte Det?

Idén tillämpades i mitten - slutet av 70-talet på Biskopsudden i Stockholm. Biskopsudden var vid den tiden en blandning av uthyrda platser och gästhamn. Mässan, som var en flytande båtmässa, var en blandning av nya och begagnade båtar där allt var till salu. De begagnade var ofta rätt nybyggda och ställdes ut i samverkan med tillverkaren som reklam för att sälja nytillverkade båtar. Det fanns ju rätt många tillverkare i Sverige på den tiden varav många även sålde halvfabrikat. En del "tillverkare" sålde material (polyester, glasfiber, inredningssats, köl o rigg), formhyra och handledning i hur man bygger en båt.

 

Jag vet inte varför mässan lades ner. Möjligen att omstruktureringen av båtbranchen övergick till att endast sälja helt färdigbyggda båtar så att "sponsringen" av begagnatförsäljningen försvann. På den tiden så fanns ju även höstmässa på Älvsjö med ett stort antal utställda båtar.

 

Sedan några år finns ju återigen flytande båtmässor både på ost- och västkusten där båttillverkarna själva dragit igång verksamheten men nu är fokus på nyförsäljning. De mässorna har ju vuxit rätt ordentligt i omfattning. Det är nog prismässigt rätt attraktivt för säljarna att slippa transportera båtarna till en mässhall utan istället segla/köra dit sina demobåtar och förtöja dem.

 

Så det finns kanske en nisch för någon driftig entreprenör att dra igång även en ren begagnatmässa. Problemet är nog att få ett tillräckligt lågt pris för säljarna så att de attraheras samtidigt som arrangören ska hämta in hela omkostnaden från säljarna. En beg-båtsköpare är nog inte så villig att betala så mycket i inträde för att titta på ett par båtar som han/hon är intresserad av. De båtförmedlare med egen utställningshamn som finns tar ju inte betalt av besökarna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om inte jag mins fel så fanns det något år även flytande "mässa" eller "begagnat till salu" vid någon brygga under Västerbron i Stockholm (70-80 talet kanske?). Vissa märkesklubbar hyr ju gästhamnar för träffar så visst vore det möjligt att arrangera något. Jag var förresten i Vaxholms gästhamn på någon begagnatmässa för bara några år sedan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan, Ruskpricken säger:

Motorbåtsfolket drar snabbt ut till sitt smultronställe å snabbt hem igen. Vad skall de ha så bråttom för? Sen tittar det på TV el grillar. Behöver de båt egentligen?

 

För att få en plats ;-)

 

Sedan känns det som en ganska grov generalisering av motorbåtsägare. Grillar

gör väl varenda skeppare från norr till söder oavsett om bränsle eller vind driver skutan. Och TV känner jag ingen som nyttjar överhuvudtaget...

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan, Ruskpricken säger:

Instämmer. Förra årets Allt för sjön var ovanligt skral tyckte jag å i år hade de slagit det rekordet.

Var det inte för att ha sällskap med en Västkustare som kommit vilse till Stockholm skulle jag inte besökt utställningen.

 


Var på både båtmässan i Göteborg och Stockholm i år.

I Göteborg var det enda intresanta Veteranbåtsavdelningen, som i år hade fått flyttat upp - för att fylla ut i stora hallen!?. Två stora och för mig helt ointresanta segelbåtar å så en massa ännu ointresantare motorbåtar - såna som det går "12 på ett dussin". Tom matmånglarna var färre än i fjol - men jag fick mina skor putsade gratis utan att jag köpte nåt putsmedel.

Det enda intresanta som jag såg var en för mig ny inovation på bergkilen. Men va katten skall man ha bergkilar till när man seglar på Västkusten. Ser man då till priset, så är det ännu ointresantare. 

 

Jag kommer faktiskt inte ihåg vilket år jag förtöjde båten helt med hjälp av bergskilar - men jag kommer ihåg var.

 

thumbnail_20180208_134054_resized_1.jpg.5559560ca5260d3d06fa96cffbe38850.jpg

 

På Stockholmsmässan går jag alltid in bakvägen. Det första man kommer in i då är C-hallen med alla tillbehör. Alla år jag besökt mässan har det stått utsällare långt ut i korridoren. Det enda som fanns där var tre kajaker.

Sen hade man fylt en stor del av de bakre delarna med nått "vattenlek"och längst bort till vänster var det påfallande glest och tomt. Smögens Marin lyste med sin frånvaro. De gamla vanliga båttillbehörsutsällarna var naturligtvis där, å så fick jag visat bergkilsientusiaten Ruskpricken den nya begskilen. Faktiskt en smart konstruktion om jag skall va ärlig.

Matmånglarna var fler i Stockholm än i Göteborg, men den "kängurukorv" jag köpte i Stockholm smakade betydligt sämre och var mycket dyrare än den "älgkorv" jag köpte i Göteborg.

Sadinerna höll då samma kavllitet som vanligt och jag laddade upp med en hel del - men det skall va i olja.

 

thumbnail_20180305_163953_resized.jpg.ba1a721e8d937d4e86f96a5080d79e7a.jpg

I A-hallen fanns det som vanligt en oändlig stor mängd ointresanta motorbåtar och några stora Segelbåtar. Bla. En från Hallberg Rassy. Såna som jag brukar kalla för hemmabygge. Dvs de byggs hemma. Om jag lyfter blicken från tangentbordet och tittar ut genom förnstret, så ser jag Hallberg Rassys skrovfabrik.

Det var första gången på mycket länge som jag var ombord på en Hallberg Rassy. Sist var det en Rasmus till salu i Lidköping, men det var för ca 20 år sen.

 

thumbnail_20180305_160732_resized.jpg.87f2b7acdd939da080010083cf0bf9ef.jpg

 

Förr om åren försökte jag alltid pricka in ett par av kryssarklubbens föredrag. Inte så dumt att få en vilopaus och ta sig en kopp kaffe, under en lång mässdag och lyssna på nåt intresant båtrelaterat.

 

Dessvärre la de ner denna verksamhet för nåra år sen. Precis innan vi skulle gå hem råkade vi hamna i ett föredrag hos Kryssarklubben - om att färdas i de Holländska kanalerna. Verksamheten har tydligen återuppstått. Får kolla till en annan gång om SXK har nått sånt på programet

 

Vi får se om det blir nåt mer båtmässebesök. Det skulle väl i så fall va för att köpa sardiner i olja och träffa en Ruskig prick under gemytliga former. 

Edited by Thallatha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oj...nu trampade jag visst på en öm tå käre hbengtsson med min generalisering. Men jag har sett betydligt flera motorbåtar med grill osandes än d:o segelbåt. Visst har drivmetoden inte betydelse men folk uppför sig olika. Å de där som snabbt drar ut till smultronen å sen trängs som fabian-bråttom hem, de har nästan alltid motorbåtar.

 

Har blivit prejad av en stor motorbåt med flybridge precis innan grävda delen på Baggen-stäket. Fastnade med kölen pga att motorbåten trängde undan vattnet. Sen låg den båten framför mig genom hela kanalen å kom inte längre för han kunde inte preja fler segelbåtar. Nått liknande har aldrig hänt med segelbåt, varken där eller annorstädes.

Klart man kan bli "färgad" i sina åsikter efter sådana händelser.  Det var det här med "bråttom" som jag mest vänder mig emot. Vad är det för båtliv? Skall man inte koppla av? Å det går att planera å man vet ju att man vill hem igen på söndag kväll. Vad är det för fel med att tuffa sakta å njuta av själva sceneriet? Jorå, den har man sett på TV ombord. Jag har sett massor med båtar med TV ombord å video för ungarna istället för att låta dem leka Robinson å vara barn ute.

Kom lite från ämnet, men inte bara mässorna har förändrats, kanske finner vi orsaken till det i det jag beskrev?

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan, Thallatha säger:

men det skall va i olja.

Icke!

V-Gustav i tomatsås!

 

Gyllene_flottan-kung_gustaf.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, Ruskpricken säger:

Oj...nu trampade jag visst på en öm tå käre hbengtsson med min generalisering. Men jag har sett betydligt flera motorbåtar med grill osandes än d:o segelbåt. Visst har drivmetoden inte betydelse men folk uppför sig olika. Å de där som snabbt drar ut till smultronen å sen trängs som fabian-bråttom hem, de har nästan alltid motorbåtar.

 

Har blivit prejad av en stor motorbåt med flybridge precis innan grävda delen på Baggen-stäket. Fastnade med kölen pga att motorbåten trängde undan vattnet. Sen låg den båten framför mig genom hela kanalen å kom inte längre för han kunde inte preja fler segelbåtar. Nått liknande har aldrig hänt med segelbåt, varken där eller annorstädes.

Klart man kan bli "färgad" i sina åsikter efter sådana händelser.  Det var det här med "bråttom" som jag mest vänder mig emot. Vad är det för båtliv? Skall man inte koppla av? Å det går att planera å man vet ju att man vill hem igen på söndag kväll. Vad är det för fel med att tuffa sakta å njuta av själva sceneriet? Jorå, den har man sett på TV ombord. Jag har sett massor med båtar med TV ombord å video för ungarna istället för att låta dem leka Robinson å vara barn ute.

Kom lite från ämnet, men inte bara mässorna har förändrats, kanske finner vi orsaken till det i det jag beskrev?

Nu tror jag (och vill med bestämdhet hävda att min erfarenhet säger) att det finns korkskaft i alla typer av båtar. Som den motorbåten betedde sig hade nog de flesta blivit förbannade!

Själv åker jag nuförtiden bara motorbåt, grillar ofta och har TV ombord. Speciellt bråttom har jag dock sällan.

 

Min erfarenhet är att seglare ofta har mer bråttom på ett sätt. Ofta startar seglare tidigt på morgonen och ligger sällan mer än en natt på varje ställe. Man vill vidare. Stressigt tycker jag.

 

Jag gillar att ligga stilla på samma ställe några dagar och njuta av stillheten, kluckandet och utsikten. Och är vädret surt så sätter man på värmaren och sen kan man kolla ett tag på fotbolls-VM tex. Om mottagningen funkar. Jag har ju ingen hög mast att sätta antennen i så det är inte alltid det funkar. Då läser man en bok istället medans seglarna flänger och far.

I min bekantskapskrets är det nog fö fler seglare än motorbåtsägare som har TV.

 

Men är det inte tur att vi alla är olika?

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 minuter sedan, bhemac säger:
11 timmar sedan, Thallatha säger:

men det skall va i olja.

Icke!

V-Gustav i tomatsås!

 

Gyllene_flottan-kung_gustaf.jpg

 

Därom råder delade meningar

Kan man va säker på att burken med V-Gustav innehåller en kung. Det kanske är älg i burken.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ChristerN - men det är det som oftast skiljer motorbåtsägare och segelbåtsägare. 

Segelbåtsägarna uppskattar resan mellan öarna, medan motorbåtsägarna vill snabbt komma fram till ön. 

Och om man som seglare gillar resan, varför ska man sitta och uggla i ruffen vid en TV en hel dag, när man kan ut och segla..?

 

Undantag finns såklart. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan, Peter_K säger:

@ChristerN

Och om man som seglare gillar resan, varför ska man sitta och uggla i ruffen vid en TV en hel dag, när man kan ut och segla..?

En fotbollsmatch med lite för- och eftersnack tar bara lite över 2 timmar!l

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan, Kane säger:
29 minuter sedan, Peter_K säger:

@ChristerN

Och om man som seglare gillar resan, varför ska man sitta och uggla i ruffen vid en TV en hel dag, när man kan ut och segla..?

En fotbollsmatch med lite för- och eftersnack tar bara lite över 2 timmar!l

 

Vem katten  vill titta på fotboll när man kan va ute på havet och segla!?

Vem katten vill titta på fotboll över huvud taget!? :o

Edited by Thallatha
  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 2018-03-15 på 09:48, BerraS säger:

Det var jo faktiskt lite roligt:)

Dock så tror jag trenden är klar, tyvärr. Har besökt båtmässan i Göteborg stort sett varje år dom senaste 20 åren, och trenden är tydlig, färre båtutställare, åtminstone på lite större båtar som jag tycker är roligt/intressant. Stockholm och övriga EU som tex Düsseldorf och Barcelona tar över mer.

Men antalet besökare är väl inte minskande på båtmässan Göteborg? 2017 var väl rekord har jag för mig. Har inte sett någon statistik på 2018 iofs

Edit:

Kalla fakta Båtmässan 2018
Antal utställare: 279 st (2017: 292 st)
Antal flytetyg: ca 425 st (2017: ca 452 st)
Antal besökare: 56 892 personer preliminärt (2017: 64 946 personer)

 

Edited by Crabmeat

Share this post


Link to post
Share on other sites
46 minuter sedan, Thallatha säger:

Vem katten vill titta på fotboll över huvud taget!? :o

Bara konnässörrer, även kända under titeln Hammarbyare....;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Peter_K. Vad jag pekade på var att stressen (ett sätt att ha bråttom) även slår på vissa seglare. 

Även för mig är resan en stor del av upplevelsen men jag har sällan den typ av stress som jag ser hos de flesta seglare. 

Att "sitta och uggla i ruffen" är ju inte nödvändigt bara för att man stannar i samma naturhamn några  dar. Eller hur?

Kane. Nuförtiden är det på vissa kanaler så att man har försnack i två timmar före matchen och eftersnack i ytterligare två. Orka - som ungdomarna säger!

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan, ChristerN säger:

Peter_K. Vad jag pekade på var att stressen (ett sätt att ha bråttom) även slår på vissa seglare. 

Även för mig är resan en stor del av upplevelsen men jag har sällan den typ av stress som jag ser hos de flesta seglare. 

Att "sitta och uggla i ruffen" är ju inte nödvändigt bara för att man stannar i samma naturhamn några  dar. Eller hur?

Kane. Nuförtiden är det på vissa kanaler så att man har försnack i två timmar före matchen och eftersnack i ytterligare två. Orka - som ungdomarna säger!å

Stress/brådska kan väl inte ses eller upplevas av någon annan än den som känner sig jäktad eller stressad.

 

När jag seglar är varenda timme avkopplande eller en upplevelse på något vis. Seglaren vill ut och segla! Nu brukar ju vi vara den sista båten att lämna hamnen, men så kanske vi inte kommer i hamn igen före kl. 19 eller 20.

 

Med motorbåt är det annorlunda. Det är inte njutbart att köra runt i 8-10 timmar och dessutom kostar varje timme en rejäl summa pengar.

 

 Att jämföra segel- och motorbåtsanvändare är nog som att jämföra de som har husvagn på en camping med de som stannar till på en camping under cykelsemestern.

 

Det ena är inte mera rätt eller fel än det andra, bara olika.

 

Mackey

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan, Peter_K säger:

@ChristerN - men det är det som oftast skiljer motorbåtsägare och segelbåtsägare. 

Segelbåtsägarna uppskattar resan mellan öarna, medan motorbåtsägarna vill snabbt komma fram till ön. 

Och om man som seglare gillar resan, varför ska man sitta och uggla i ruffen vid en TV en hel dag, när man kan ut och segla..?

 

Undantag finns såklart. 

 

Visst finns det, jag har en 32 fots Coronet med dubbla V8'or. Men kör jag fort?! Nej i regel så höjer jag varvtalet något över tomgång och sitter kungligt och njuter av skärgården, ljudet som produceras är försvinnande. Troligen är det tystare än en segelbåt för motor. Tack vare dubbla motroterande duoprop så går Coroneten spikrakt dit ratten pekar. Inte har jag TV heller, dock grill (alla måste väl äta !? :-) )

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 timmar sedan, ChristerN säger:

 

Min erfarenhet är att seglare ofta har mer bråttom på ett sätt. Ofta startar seglare tidigt på morgonen och ligger sällan mer än en natt på varje ställe. Man vill vidare. Stressigt tycker jag.

 

Menar du att man är stressad för att man startar tidigt på morgonen!?

Själv har jag alltid vaknat ca kl. 05.00. Det händer tom att jag klara av att ligga dra mig bortåt en timme innan min rygg säger att jag måste stå upp. Det är ingen skillnad vare sig när jag jobbade eller nu när jag är pensionär eller när jag är ute och seglar. Däremot är jag trött på kvällen efter en dags id.

Mitt mål när jag är ute och seglar, är inte att ligga i hamnar. Det är att segla. Det är just seglingen som är mitt intresse.

 

När jag tagit det ganska lungt på morgonen, käkat frukost, förberett dagens seglats, så brukar jag sticka iväg - ofta mellan sju och åtta. Jag är absolut inte stressad. Det blir väl ungefär 30 -50 distansminuter på en 10 - 12 timmar. Kommer jag till nån intresant plats kan det bli en eller två liggdagar - det finns många intresanta platser runt våra kuster.

Ibland kan det bli en mycket kort förflyttning mellan två intresanta platser.

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan, ChristerN säger:

Peter_K. Vad jag pekade på var att stressen (ett sätt att ha bråttom) även slår på vissa seglare. 

Även för mig är resan en stor del av upplevelsen men jag har sällan den typ av stress som jag ser hos de flesta seglare. 

Att "sitta och uggla i ruffen" är ju inte nödvändigt bara för att man stannar i samma naturhamn några  dar. Eller hur?

Kane. Nuförtiden är det på vissa kanaler så att man har försnack i två timmar före matchen och eftersnack i ytterligare två. Orka - som ungdomarna säger!

 

Jag som fiskare, har ju nästan en objektiv sanning på detta. Under alla år som jag fiskat, så har knappt en enda motorbåt varit ett problem för mig. Någon motorbåt har inte fattat att man lägger garn eller så, men generellt så uppför sig motorbåtsförare mer generöst emot mig. Jag får uppfattningen att det beror på att båten går så snabbt så det gör inte så mycket att väja eller hålla undan.

 

Seglare i min värld kan vara otroligt dryga. De håller på sin rätt i absurdum. Förmodligen blir de stressade utav att det går så långsamt och måste därför bete sig som alla skall sätta dem på piedestal. Förra sommaren så hade jag varit över i Danmark och fiskat, påväg hem och in till hamninloppet låg en segelbåt med segel igång i 0,5 knopp och blockade effektiv omkörning. Efter 13 timmar på havet med tillhörande gung, så vill man bara hem, så jag fulade mig och körde om lite offensivt.

 

När man lassar av krabborna i hamnen, så kommer seglaren och sitter i sin bil och blänger i 10 minuter medan jag arbetar med att lassa av krabborna. En typisk  sur-seglare. Har massor av sådana här berättelser om seglare och inte en enda om en motorbåt. Med det inte sagt att alla seglare är sådana, för många seglare har skött sig oerhört vänligt. Seglarna vekar alltså ha en hög högsta nivå och en låg lägsta nivå. Beror nog på väjningsreglerna och att det går långsamt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 timmar sedan, Ruskpricken säger:

Oj...nu trampade jag visst på en öm tå käre hbengtsson med min generalisering. Men jag har sett betydligt flera motorbåtar med grill osandes än d:o segelbåt. Visst har drivmetoden inte betydelse men folk uppför sig olika. Å de där som snabbt drar ut till smultronen å sen trängs som fabian-bråttom hem, de har nästan alltid motorbåtar.

 

Har blivit prejad av en stor motorbåt med flybridge precis innan grävda delen på Baggen-stäket. Fastnade med kölen pga att motorbåten trängde undan vattnet. Sen låg den båten framför mig genom hela kanalen å kom inte längre för han kunde inte preja fler segelbåtar. Nått liknande har aldrig hänt med segelbåt, varken där eller annorstädes.

Klart man kan bli "färgad" i sina åsikter efter sådana händelser.  Det var det här med "bråttom" som jag mest vänder mig emot. Vad är det för båtliv? Skall man inte koppla av? Å det går att planera å man vet ju att man vill hem igen på söndag kväll. Vad är det för fel med att tuffa sakta å njuta av själva sceneriet? Jorå, den har man sett på TV ombord. Jag har sett massor med båtar med TV ombord å video för ungarna istället för att låta dem leka Robinson å vara barn ute.

Kom lite från ämnet, men inte bara mässorna har förändrats, kanske finner vi orsaken till det i det jag beskrev?

 

Ingen fara, min tå är ganska stabil :-)

 

Det är ju egentligen flera olika åsikter du ventilerar här. 

 

1) Är alla motorbåtsägare av samma skrot och korn (dvs hänsynslösa)

2) Varför skall man ha så bråttom

 

På fråga 1 så svarar jag (som tidigare) absolut inte. Det finns gott om motorbåtar på sjön med bra sjövett. Jag vill påstå att merparten ingår i detta segment. Men som alltid så är det några som sticker ut och drar ner ryktet. På samma sätt som det finns inbitna seglare som bara MÅSTE ställa till med scen av ingenting så fort en motorbåt närmar sig. Dom älskar att hata konceptet. 

 

Jag och min sambo är hopplösa vinkare. Kanske beror det på att vi i grunden är uppväxta på segelbåt men av praktiska orsaker nu har motorbåt. Vi vinkar och hälsar på båtar vi passerar. Märkligt nog är det mest från motorbåtarna vi får respons. Med risk för att själv generalisera nu :-) så verkar det ändå som den gamla oskrivna regeln om att som segelbåt inte hälsa på motorbåtsfolk tycks ligga kvar hos ganska många. Åtminstone i de områden vi brukar vara i. Omvänt är jag övertygad om att många motorbåtar nonchalerar segelbåtarna. Barnsligt? Javisst. Stor fråga i sammanhanget? Nej... men så talande på något vis. Vad håller vi på med i skärgården egentligen? Sandlåda.

 

2) Jag håller med om stressfaktorn att susa fram i 25 knop. Rent visuellt missar man givetvis mycket mer i skärgården jämfört med 5-6 knop. Men jag ser det också på ett annat sätt. Med snabb framfart kan man slappna av i planeringen. Man måste inte rusa hem från jobbet för att hinna ut. Man måste inte sticka tidigt den där söndagen för att hinna hem. Allt det där gör att jag faktiskt känner mig mer avslappnad och spontan med motorbåt. Men för ren avslappning så finns givetvis inget bättre än tystnaden som uppstår när man satt sina segel och vrider av tändningen och diesel-snurran hostar ut det sista...piiiip..... TYSTNAD. Hav, kluck, vind. Men det är en annan diskussion.

 

Avslutningsvis säger jag som Burger King. Grillat ÄR godast

 

Edited by hbengtsson
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...