Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Georg_Ohm

Båtmässans framtid.

Rekommendera Poster

 

39 minuter sedan, hbengtsson säger:

Den gamla oskrivna regeln om att som segelbåt inte hälsa på motorbåtsfolk tycks ligga kvar hos oroväckande många.

Intressant, den "regeln" har jag aldrig hört talas om även om jag är uppväxt i en båtfamilj med en far som arbetat med båtar i hela sitt liv.

Vi är också vinkare och det funkar bra oavsett flytetyg tycker jag.

 

Förra sommaren så hade jag varit över i Danmark och fiskat, påväg hem och in till hamninloppet låg en segelbåt med segel igång i 0,5 knopp och blockade effektiv omkörning. Efter 13 timmar på havet med tillhörande gung, så vill man bara hem, så jag fulade mig och körde om lite offensivt.

Jag förstår känslan att bara vilja komma i hamn, men det är ett par saker jag inte förstår.

  1. Hur kom du förbi om hamninloppet var blockerat?
  2. Blev det mera plats för att du körde fortare eller onödigt nära?
  3. Är du förvånad att någon blir sur om du "fular" dig?
2 timmar sedan, Crabmeat säger:

Har massor av sådana här berättelser om seglare och inte en enda om en motorbåt.

Kan det vara så att du själv har mera tålamod med motorbåtar än med segelbåtar och därför beter dig sämre mot seglare?

 

2 timmar sedan, Crabmeat säger:

Jag får uppfattningen att det beror på att båten går så snabbt så det gör inte så mycket att väja eller hålla undan.

Stämmer bra, med motorbåt har jag inga problem att hålla ut 50 - 75 meter från de båtar man möter eller kör om. Dessutom har det oftast ingen betydelse varifrån vinden kommer så man kan lätt svänga lite hit och dit så länge man inte stör eller förstör för andra. Olika vattensporter med motorbåt är kul.

 

3 timmar sedan, Crabmeat säger:

Förmodligen blir de stressade utav att det går så långsamt och måste därför bete sig som alla skall sätta dem på piedestal.

Tvärt om, det finns inget som är så avkopplande som att segla. Det är lugnt och tyst samtidigt som det kräver en lagom dos engagemang för att det ska gå någorlunda bra. Dessutom ska i stort sett alla andra hålla undan.

 

Mackey

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Mackey säger:

 

Intressant, den "regeln" har jag aldrig hört talas om även om jag är uppväxt i en båtfamilj med en far som arbetat med båtar i hela sitt liv.

Vi är också vinkare och det funkar bra oavsett flytetyg tycker jag.

 

Jag förstår känslan att bara vilja komma i hamn, men det är ett par saker jag inte förstår.

  1. Hur kom du förbi om hamninloppet var blockerat?
  2. Blev det mera plats för att du körde fortare eller onödigt nära?
  3. Är du förvånad att någon blir sur om du "fular" dig?

Kan det vara så att du själv har mera tålamod med motorbåtar än med segelbåtar och därför beter dig sämre mot seglare?

 

Stämmer bra, med motorbåt har jag inga problem att hålla ut 50 - 75 meter från de båtar man möter eller kör om. Dessutom har det oftast ingen betydelse varifrån vinden kommer så man kan lätt svänga lite hit och dit så länge man inte stör eller förstör för andra. Olika vattensporter med motorbåt är kul.

 

Tvärt om, det finns inget som är så avkopplande som att segla. Det är lugnt och tyst samtidigt som det kräver en lagom dos engagemang för att det ska gå någorlunda bra. Dessutom ska i stort sett alla andra hålla undan.

 

Mackey

Förstår att du tycker det är ett normalt beteende att lägga sig i hamninloppet i 0,5 knop och göra folk förbannade och därefter bli sur när människor kör förbi för nära. Men tro mig, hade en motorbåt legat i 0,5  knop i et trångt hamninlopp med hade jag kört förbi den med, fast den situationen har inte hänt mig en enda gång på över 1000 dagar på havet. 

 

Seglare är de enda jag kan komma ihåg som kört på ett sätt som jag kommer ihåg. Det är den bistra sanningen. Helt subjektivt från min sida. Jag kan säkert tänka mig att alla möjliga varit sura på mig och ibland har det varit tuffa tag rent fiskemässigt, men jag kan inte komma på en enda gång jag har haft problem med motorbåtar. Då räknar jag inte att de kört förbi mig och gjort svallvågor eller dylikt för jag är tålig, utan i sättet att köra. Ganska många seglare kör konfronterande enligt min uppfattning. Ser ofta seglare ligga i vägen för stora båtar i en situation de själva skulle undvikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv får jag lite identitetskris av denna tråd.

 

Vi har seglat i många år. Sedan hade vi bara en liten snabb motorbåt när barnen var små. Efter det blev det en snipa som vi åkte långa sträckor med och efter det tillbaka till segelbåt. Vi är ute tre till fyra veckor i sträck på sommaren. Förra sommaren köpte vi en liten snabb men övernattningsbar motorbåt. Så nu har vi både en segelbåt och en motorbåt.

 

Vi seglar ofta långa sträckor, men vi gillar också att grilla och lägga till relativt tidigt på dagen för att sitta i sittbrunnen och sippa på något kallt medan barnen badar. Vi vinkar åt alla som kommer nära och försöker visa hänsyn oavsett vilket flytetyg vi besitter eller möter.

 

TV har vi ingen, men plattor och telefoner så det räcker till betydligt fler än vi är i familjen.

 

Svårt att placera oss i rätt grupp. Eller kan det vara så att vi tillhör den allra största gruppen av båtmänniskor?

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju så olika det där. Jag har ännu bara varit ute på en kortare tur i augusti förra året men planerar några veckors ensamsegling i juni. För mig är det seglingen som är det som lockar. Att lägga till nånstans är ett nödvändigt ont för att få äta, skita och sova. Hade jag däremot seglat ihop med en eller ett par kompisar, då hade förmodligen tiden vid land varit mer lockande. Då kan man ju tillsammans se sig omkring eller så. Inget som lockar mig nåt särskilt när jag är ensam.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan, Crabmeat säger:

 

Jag som fiskare, har ju nästan en objektiv sanning på detta.


Ah - fiskare är objektiva - till skillnad från många andra.

 

Det hade jag ingen aaning om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
37 minuter sedan, Thallatha säger:


Ah - fiskare är objektiva - till skillnad från många andra.

 

Det hade jag ingen aaning om.

Konstigt, du har ju ändå bott bland fiskare.

 

Jag har bara tillbringat somrarna som barn och tonåring med gamla fiskarsläkter och jag tror mig vara helt säker på att de är minst lika objektiva som...

Hmm

Politiker!!

 

Nej jag skojade bara. Jag kan inte påstå att fiskare är varken mer eller mindre objektiva än andra, men det fanns en tjurighet som jag tror är nödvändig för att klara av jobbet.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
21 timmar sedan, Crabmeat säger:

 

Jag som fiskare, har ju nästan en objektiv sanning på detta. Under alla år som jag fiskat, så har knappt en enda motorbåt varit ett problem för mig. Någon motorbåt har inte fattat att man lägger garn eller så, men generellt så uppför sig motorbåtsförare mer generöst emot mig. Jag får uppfattningen att det beror på att båten går så snabbt så det gör inte så mycket att väja eller hålla undan.

 

Seglare i min värld kan vara otroligt dryga. De håller på sin rätt i absurdum. Förmodligen blir de stressade utav att det går så långsamt och måste därför bete sig som alla skall sätta dem på piedestal. Förra sommaren så hade jag varit över i Danmark och fiskat, påväg hem och in till hamninloppet låg en segelbåt med segel igång i 0,5 knopp och blockade effektiv omkörning. Efter 13 timmar på havet med tillhörande gung, så vill man bara hem, så jag fulade mig och körde om lite offensivt.

 

När man lassar av krabborna i hamnen, så kommer seglaren och sitter i sin bil och blänger i 10 minuter medan jag arbetar med att lassa av krabborna. En typisk  sur-seglare. Har massor av sådana här berättelser om seglare och inte en enda om en motorbåt. Med det inte sagt att alla seglare är sådana, för många seglare har skött sig oerhört vänligt. Seglarna vekar alltså ha en hög högsta nivå och en låg lägsta nivå. Beror nog på väjningsreglerna och att det går långsamt.

Jag har åxå mött några "absurdum-lirare" samtliga på segelbåtar.

Redigerad av Caribic410
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan, Thallatha säger:


Ah - fiskare är objektiva - till skillnad från många andra.

 

Det hade jag ingen aaning om.

 

Ja, går man inte på båtmässan, så tillhör man inte någon av kategorierna: Motorbåtsfolk eller seglarfolk.

 

Nej men ärligt. Har du inte varit med om i trafiken att taxibilar och lastbilar kör offensivt? Alltså att de tränger sig lite i tex rondeller. Det gör de för att de har bråttom och jobbar med det. Det är inget man skall ta till sig personligt och börja stirra eller sura för. Det är inte riktat emot dig personligen utan de försöker bara utföra sitt jobb så effektivt som möjligt.

 

I min värld var ju inte jag ute på havet för att jag tyckte det var kul, utan för att försöka skaffa in lite pengar. När så en seglare lägger sig i trångfarled och bara måste segla, så märker jag det inte annat än jag bara kör om sniket. Inget personligt för mig och jag fortsatte att arbeta. Men för seglardrutten var ju det en jättegrej, så gubben måste åka och blänga som en apa. Det är enda anledningen till att jag kommer ihåg grejen annars hade det bara varit en annan dag på havet. 

 

När det gäller mässan, så är nog det så att potentiella köpare är mätta. Det finns inte fler köpare till båtar och det finns inte båtplatser. Åker man ut i juli i Göteborgs skärgård, så är det sjukt mycket båtar, jag tror att människor tröttnar på detta samt att det inte är värt de pengarna som det kostar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallåj igen.

Tycks ha  dragit igång lite åsiktsutbyten med mitt inlägg.

Till Crabmeat. Jag skulle åsså ha kört förbi den seglaren du nämner med min fiskebåt å jobbet!

Å jag försvarar inte den seglarens "surhet", tycks bara barnsligt.

Jag har nog tidigare försökt beskriva det hela som att folk har blivit med båt. Sedan en massa "flotta" segelbåtar, status, men de har inge sjövana el förankring till sjön. Å många av dem "bestämmer" --så här skall det vara. Jag får på nöten om jag nu säger stadfasoner. Själv är jag lantis.

Å min erfarenhet är att det är fler med motor som beter sig klantigt. Däremot är det rätt att det finns alldeles på tok för många med segelbåt som inte borde ha en sådan.

Glöm min anmärkning om grillar. Själv grillar jag inte, men det är sättet man grillar på som jag ser ibland. Det är inte de som bara skall laga sin mat jag tänker på.

För att ni lättare skall förstå hur jag  är så tänker jag berätta, återigen, för det är mycket nytt folk här å tidigare hette jag inte Ruskpricken så inte många som minns mig.

Jo, jag seglar alltså, själva seglandet är det som är det intressanta. När jag blir trött går jag in i lä bakom en ö å kastar ankaret. Jag går i hamn endast för att bunkra eller hämta folk el likn ärenden å ligger aldrig på en marina. Nån enstaka gång har man inget val. Å jag vinkar ofta. Avståndet mellan båtarna samt ev visuell kontakt som avgör. Å jag för inget oväsen, inge "stero" å ingen TV å går jag i land så sitter jag å tittar på en solnedgång el annat intressant, undviker där "folk går". Dem ser jag i stan så det räcker.

När jag seglar så undviker jag att slå så inte motorbåten tror jag jävlas. Men ibland har man inget val där heller, man vil inte slå i kölen i en sten som man vet ligger 30 m framför en utan då måste man slå. Försöker gå så rakt som möjligt genom trånga passage, då menar jag ställen om säg kanske 30-50 meter breda å passera helst utan att behöva slå. Är det mycket trafik så tar jag ner seglen å startar flopetty-flopp å tuffar  i sakta lunk.

Tillbaks till mässorna, nån skrev här ovan att marknaden är kanske mättad, kan ligga mycket i det. Folk vill ha det bekvämt på sin semester å fort tillbaks till jobbet på söndag kväll. Därav det utbud som finns. Prygl-enskapen har övergått till elektronik. Jag är själv elektronik snubbe till stora delar men ombord har jag bara lanternor å en laptop utan internet. That's it. Inget annat som kräver el. Nu ljög jag....... autopiloten förståss, den har jag bara för att slippa muskelvärk å stelhet efter timmars rorkulterande å skotande å sittande. Men ser ni jag lägger inte upp nåra rutter å waypounts, jag seglar som jag tycker å njuter av färden. Annat om jag transportseglar andras båtar å skall hem från andra länder. Men då pratar vi om nonstop segling på hav å flera dygn innan hamnar.

Så nu vet ni hur en Ruskig Prick är, i varje fall den här pricken. Å Älvsjömässan var inte värt biljetten anser jag fortfarande.

Ser ni en Fingal i sommar å en ensam "gubbe" ombord så är det jag . Jag har flaggan på akterstaget. Å jag tar inte ner den. Alltid retar det någon. :)

Ohoj.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak till är att de flytande båtmässorna har ökat i betydelse de senaste åren. Både hos utställare och besökare. Dessutom ligger de rätt i tiden för tillverkarna när det gäller att få beställningar till nästa år. Inomhusmässorna ligger egentligen bara rätt i tiden för de som säljer lagerbåtar, dvs mindre båtar. Internationellt sett är trenden samma. De flytande mässorna anses mer intressanta. T ex Londonmässan inomhus har haft problem i många år nu. I Stockholm ökar mässan i Gustavsberg varje år och känns mer o mer intressant, medans Alltförsjön går åt andra hållet. Tror snarare att Alltförsjön borde banta kostymen ännu mer istället för att ta in massa utställare som inte har med branschen att göra för att fylla ut.

 

Vet inte hur det är på västkusten men i Sthlm bidrar nog bristen på båtplatser i hyfsat läge med. Svårt att planera båtköp när man inte vet om man har en båtplats sommaren 2019 eller sommaren 2022 pga hur köläget ser ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men de flytande mässorna är väl i stort sett enbart för nybåtsförsäljning? Båtmässorna innehåller ju båttillbehörsförsäljare, båtmotorer, båtlivsorganisationer/föreningar, myndigheter med båtlivsanknytning och föredrag om båtliv av diverse mer eller mindre kända profiler.

Men kanske skulle man kunna ha en nerskalad inomhusbåtmässa utan kompletta båtar (eller som mest småbåtar som roddbåtar, mindre styrpulpetare, RIB/gummibåtar och segeljollar), och sen ha själva båtarna på en flytande mässa. Inomhusmässan kan ju ha montrar med representanter för båttillverkarna, och lämna information om var och när båtarna kan kollas på "i sjön".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker helt enkelt att många börjat hålla i plånboken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, Crabmeat säger:

 

I min värld var ju inte jag ute på havet för att jag tyckte det var kul, utan för att försöka skaffa in lite pengar. När så en seglare lägger sig i trångfarled och bara måste segla, så märker jag det inte annat än jag bara kör om sniket.

 

Betecknar man själv sitt agerande som "sniket" så säger det en hel del om personen i fråga: Det visar ju också reaktionen på den som brev drabbad av det snikna beteendet.

På 55 åren jag haft båtar har jag vid tre tillfällen råkat ut för yrkessjömän som framfört sina  båtar på ett "sniket sätt". En "Järnare" från Fiskebäck i inloppet till Gravarnes hamn (mitten av 1960-talet), en större fiskebåt på väg åt samma håll som jag, dvs in i Hönö Klåvas hamn (1975) och en "tulljagare" som också passerade mig väldigt nära i farleden syd Kleven, Smögen (runt 1980). Mycket otrevliga uppleveser, som jag nog aldrig kommer att glömma.

Har mött många yrkessjömän genom åren och de uppträder i stort sett alltid på ett mycket sjömansmässigt sätt. Solskenshistorien var nog på väg in mot Luleå, försommaren 2004 med min storfidra. En "Tullkryssare" kom i kapp mig i hög fart. Den rev upp en saftig bogvåg - precis som den "Tullkryssare" som passerade mig på några få meters avstånd, syd Kleven.

När Tullkryssaren syd Luleå, var så nära att den bedömde att deras bogvåg skulle påvera mig, drog de av på farten, så att de gick något snabbare än jag, och gick för bi mig på ett relativt stort avstånd. När de var förbi drog de på igen. Med den båten jag seglade, hade det inte spelat nån roll om de dragit av på farten eller inte med tanke på det avstånd de passerade på.

Heder åt sådana sjömän.

När det gäller fritidmotorbåtar har jag egentligen aldrig haft några problem med tanke på de sjövärdigheten hos de båtar jag haft. Har dock sett en del som andra mindre båtar blivit drabbade av. Går själv gärna på utsidan de utmärkta lederna på sommaren då det är mycket båtar ute på sjön.

Den enda egentliga incidenten jag råkat utför pga andra, var en segelbåt (större Hallberg Rassy) som absolut skulle köra för bi oss när vi låg och seglade lite högre i vinden än vi egentligen borde. Hade hoppas att vi skulle slippa att slå och "pina" oss förbi en ö.

Segelbåtsköraren skulle absolut gå om oss i lä, och tvingade min rorsman att styra ännu högre i vinden, så att vi till slut blev tvungen att slå. Med en genua på förstaget. Kutterstaget gjorde att det blev en hel del problem. 

Segelbåtsköraren visade inte med en min att han såg oss. Nu var det min snälle kompis, sjökapten till yrket, som stod till rors. Han gjorde allt för att undvika ombordläggning.

Hade jag stått till rors, hade jag behållt kurs och fart. Då hade segelbåtsköraren fått välja. Antingen ramma oss eller krocka med en ö.

Sen har man ju gjort en del tabbar själv under ett seglar liv. 

Gjorde en i Nordströmmarna nån gång i mitten på 1970-talet. Rodnar nästan än - av skamm - när jag kommer att tänka på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, raol säger:

Men de flytande mässorna är väl i stort sett enbart för nybåtsförsäljning? Båtmässorna innehåller ju båttillbehörsförsäljare, båtmotorer, båtlivsorganisationer/föreningar, myndigheter med båtlivsanknytning och föredrag om båtliv av diverse mer eller mindre kända profiler.
 


Har du inte varit på båtmässan Öppet varv - som nu för tiden bara håller till hos Hallberg Rassy på Ellös!?

 

http://thallatha.blogspot.se/2011/08/oppet-varv.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, Thallatha säger:


Har du inte varit på båtmässan Öppet varv - som nu för tiden bara håller till hos Hallberg Rassy på Ellös!?

 

http://thallatha.blogspot.se/2011/08/oppet-varv.html


Nej, jag kände inte ens till att de fanns förrän förra året nån gång. Och de filmsnuttar jag sett därifrån visar bara båtar i sjön, ingen aktivitet på land. Jag har läst de flesta inlägg på din blogg, men detta hade jag missat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan, Thallatha säger:

 

Betecknar man själv sitt agerande som "sniket" så säger det en hel del om personen i fråga: Det visar ju också reaktionen på den som brev drabbad av det snikna beteendet.

På 55 åren jag haft båtar har jag vid tre tillfällen råkat ut för yrkessjömän som framfört sina  båtar på ett "sniket sätt". En "Järnare" från Fiskebäck i inloppet till Gravarnes hamn (mitten av 1960-talet), en större fiskebåt på väg åt samma håll som jag, dvs in i Hönö Klåvas hamn (1975) och en "tulljagare" som också passerade mig väldigt nära i farleden syd Kleven, Smögen (runt 1980). Mycket otrevliga uppleveser, som jag nog aldrig kommer att glömma.
 

Låt mig gissa, du satte dig och stirrrade ut dem i 10 minuter medans de strunta i dig?:D

 

Får jag påpeka hur diskussionen kom upp? Seglare och fritidsmotorbåtsförare hade en diskussion om vilka som betedde sig värst. Som opartisk hade jag en åsikt i den frågan.

 

 Poängen är att vissa seglare beter sig barnsligt och omoget. Jag har nog betett mig illa emot lika många seglare som motorbåtsförare, och inte en enda motorbåtsförare har ställt sig och stirrat som en grobian för det. Att fiskare kan vara lite knäppa det är jag med på, men jag gav mig in i en diskussion mellan fritidsseglare och fritidsmotorbåtar hur de betedde sig och jag kan inte komma på en enda situation med en motorbåt på över 1000 dagar. Visst, något har säkert hänt, men jag kommer inte ihåg det.

 

Min slutsats är att när vissa seglare kommer ut på havet så skall de visa var skåpet står. Någon form av dominanshandling. När så en sketen krabbfiskare från underklassen markerar med sin kurs att de gärna får ge mig några grader, så ger de mig inte några grader. Inte för att det påverkar deras dag något, det kanske är några sekunder.  Utan bara därför att de verkar gilla att neka mig den förtjänsten. 

 

Så det slutar allt som oftast att samtidigt som jag packar in fångsten får jag hoppa in och stänga av autopiloten för seglare som med lätthet kunnat ändrat sin kurs. Väldigt sällan sker detta med motorbåtar, jag kan nästan räkna med att när de ser att jag arbetar där bak, så ger de mig några grader även ifall jag inte har rätten på min sida. Men jag hoppas att inte alla seglare tar åt sig, för det är många som ger grader både åt höger och vänster och inte hävdar sin rätt i alla lägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, raol säger:

Men de flytande mässorna är väl i stort sett enbart för nybåtsförsäljning? Båtmässorna innehåller ju båttillbehörsförsäljare, båtmotorer, båtlivsorganisationer/föreningar, myndigheter med båtlivsanknytning och föredrag om båtliv av diverse mer eller mindre kända profiler.

Men kanske skulle man kunna ha en nerskalad inomhusbåtmässa utan kompletta båtar (eller som mest småbåtar som roddbåtar, mindre styrpulpetare, RIB/gummibåtar och segeljollar), och sen ha själva båtarna på en flytande mässa. Inomhusmässan kan ju ha montrar med representanter för båttillverkarna, och lämna information om var och när båtarna kan kollas på "i sjön".

Iaf i Gustavsberg blir tillbehörsdelen större för varje år så det är inte bara nybåtsförsäljning. Vet inte hur det är på västkusten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan, Crabmeat säger:

Låt mig gissa, du satte dig och stirrrade ut dem i 10 minuter medans de strunta i dig?:D

 

 

Nej det hade jag ingen möjlighet eller lust till att göra, och det tjänar ingenting till. Hade det varit jag, hade jag gått ut och talat om vad jag tycket om ditt betende.

 

Första gången hade jag och kompisen ett styvt arbete med att länsa båten från allt vatten. Sen seglade vi ut till Hållö och hamnade mitti en klappjakt på hare. Den seglatsen var en av de minnesvärda.Två udda händelser på samma dag.

Vid incidenten vid Hönö hade jag fullt upp med att styra båten och bärga dottern. Fiskebåten hade ju passerat och vi gick in till Hönö Klåva. Nån da Senare inträffade en annan spektakulär händelse som etsat sig fast i mitt minne  - fast av ett helt annat sort. 

Det tog faktisk 33 år innan jag kom till Hönö Klova igen. Dock inte på förekommen anledning, utan för att det finns många hamnar att besöka.

För att komma till min båtplatsm var jag tvungen att passera Tulljagaren. Du kan va övertygad om att jag inte skrädde på orden när jag talade om för skepparen vad jag tyckte om hur han betedde sig. Nu har jag ju en redig båt så nän direkt fara var det ju inte, den tål det mesta. Dessutom kände vi ju varandra som man gör på en mindre ort och de tyckte kanske det var skojigt att gå väldigt nära i hög fart.

 

 

37 minuter sedan, Crabmeat säger:

 När så en sketen krabbfiskare från underklassen markerar med sin kurs att de gärna får ge mig några grader, så ger de mig inte några grader. Inte för att det påverkar deras dag något, det kanske är några sekunder.  Utan bara därför att de verkar gilla att neka mig den förtjänsten. 

 

Så det slutar allt som oftast att samtidigt som jag packar in fångsten får jag hoppa in och stänga av autopiloten för seglare som med lätthet kunnat ändrat sin kurs. 


Det är ju ofta diskussioner här på MG om väjningsregler - sist var det en häftig diskussion om att väja för en dörjefiskare. För oss som seglar är det egentligen inget större problem att i god tid göra en korrigering av kursen.

Det finns ju visserligen ingen brödseglarregel, men det finns nåt som man kan kalla "sunt förnuft". En liten kurrskorrigering i god tid löser ju det mesta. Kommer man i ett sånt läge att väjningreglerna skall tillämpas - då har man inte varit vaken och haft koll på läget. Känner man då dsessutom inte igen en dörjefiskare eller en krabbefiskare som ligger och drar tinor - då är det illa ställt.

Värre är det egentligen för en motorbåtsförare som förflyttar sig en halv distansminut på en minut. Han måste verkligen ha koll på läget och det precis hela tiden. 

Drar du krabbetener, så ligger du väl i princip still. Brukar ni föra nån signal på båten som säger att ni fiskar - fast egentligen skit samma. Förstår man inte att en båt ligger och fiskar, så är det ju annmärkningsvärt.

 

Jag tror det var denna tråden. https://www.maringuiden.se/forum/topic/87881-vems-fel/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, raol säger:
2 timmar sedan, Thallatha säger:


Har du inte varit på båtmässan Öppet varv - som nu för tiden bara håller till hos Hallberg Rassy på Ellös!?

 

http://thallatha.blogspot.se/2011/08/oppet-varv.html


Nej, jag kände inte ens till att de fanns förrän förra året nån gång. Och de filmsnuttar jag sett därifrån visar bara båtar i sjön, ingen aktivitet på land. Jag har läst de flesta inlägg på din blogg, men detta hade jag missat.


Båtarna är som oftast för min del helt ointresanta. 

Den delen med båttillbehör har dock varit alldeles lagom mängd. Det finns det mesta. Det är väl nästan lika många utsällare som på båtmässan i Gbg.

Jag var inte där i fjol.

Nästa höst får du segla dit med din båt. ;) 

 

Skulle jag segla dit - vilket inte har hänt ännu, skulle jag ankra på redden och ro iland.

Om jag skall dit och du är i Hunnebo kanke vi kunde sammåka om vi kan få till det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske är den traditionella båtmässans tid förbi. Man skulle tex kunna rena tillbehörsmässor där man klämma och känna på alla tillbehör. Tidsmässigt kanske sådan mässa ska ligga under oktober så att folk kan handla i god tid innan säsongen. Kan ju ligga på orter där både mässlokaler och hotellrum är billigare.

Flytande mässor för beg båtar är ju en lysande ide.

För nya båtar är typ Öppna Varv en bra lösning.

Spännande framtid!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Thallatha säger:

Nästa höst får du segla dit med din båt. ;) 

 

Skulle jag segla dit - vilket inte har hänt ännu, skulle jag ankra på redden och ro iland.


23 nm dit från mig, så i alla fall 5-6 timmar. Får bli en väldigt tidig start i så fall... :)
Jag har inte nån båt på släp att komma in till land med, så just den biten blir knepig.

 

 

3 timmar sedan, Thallatha säger:

Om jag skall dit och du är i Hunnebo kanke vi kunde sammåka om vi kan få till det.
 


Ja, kan vi få till det så vore det skoj!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Thallatha säger:

 

Nej det hade jag ingen möjlighet eller lust till att göra, och det tjänar ingenting till. Hade det varit jag, hade jag gått ut och talat om vad jag tycket om ditt betende.

 

Och det gjorde du då med Hönöbåten, tullkryssaren och Fiskebäckaren? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

Kanske är den traditionella båtmässans tid förbi. Man skulle tex kunna rena tillbehörsmässor där man klämma och känna på alla tillbehör. Tidsmässigt kanske sådan mässa ska ligga under oktober så att folk kan handla i god tid innan säsongen. Kan ju ligga på orter där både mässlokaler och hotellrum är billigare.

Flytande mässor för beg båtar är ju en lysande ide.

För nya båtar är typ Öppna Varv en bra lösning.

Spännande framtid!

Förr i tiden var väl mässan ett ställe som gav läge för goda fynd. Nu kan man ju hitta prylarna till samma pris i affärer hela tiden. Tror det är det är en morot som försvunnit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, Crabmeat säger:
11 timmar sedan, Thallatha säger:

 

Nej det hade jag ingen möjlighet eller lust till att göra, och det tjänar ingenting till. Hade det varit jag, hade jag gått ut och talat om vad jag tycket om ditt betende.

 

Och det gjorde du då med Hönöbåten, tullkryssaren och Fiskebäckaren? 

 

Är du trögfattad!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, raol säger:
11 timmar sedan, Thallatha säger:

Nästa höst får du segla dit med din båt. ;) 

 

Skulle jag segla dit - vilket inte har hänt ännu, skulle jag ankra på redden och ro iland.


23 nm dit från mig, så i alla fall 5-6 timmar. Får bli en väldigt tidig start i så fall... :)
Jag har inte nån båt på släp att komma in till land med, så just den biten blir knepig.

 


Kortare seglatser än så är väl inte lönt att ge sig ut på. Jag tillhör inte den kattegorin seglare som ger sig ut och seglar två timmar en kväll.

En sommar sen början av 1970-talet har jag varit utan dinge. Det var ett elände. Att ge sig ut och segla utan att ha nån form av dinge på släp - det kan jag inte tänka mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Thallatha säger:

 

Är du trögfattad!?

 

Nu tar du fram den där seglarsidan. En sida som får människor att lägga sig i 0,5 knop i trång farled, så att ingen kan köra om på ett normalt sätt och kan de trots allt göra det, så skall de "prata" med dem eller stirra för de blir väldigt förorättade. De ser inga problem med sitt eget agerande utan det var självklart båten som körde om som var rövhatten. De själva hade inte gjort något fel alls.

 

Just det tankesättet som du har, är jag väldigt glad att slippa då mitt fiske snart är över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan, Crabmeat säger:

 

Nu tar du fram den där seglarsidan. En sida som får människor att lägga sig i 0,5 knop i trång farled, så att ingen kan köra om på ett normalt sätt och kan de trots allt göra det, så skall de "prata" med dem eller stirra för de blir väldigt förorättade. De ser inga problem med sitt eget agerande utan det var självklart båten som körde om som var rövhatten. De själva hade inte gjort något fel alls.

 

Just det tankesättet som du har, är jag väldigt glad att slippa då mitt fiske snart är över.

Undrar var uttrycket "ni beter er som kärringar" kommer från?

Ingen nämnd ingen glömd.

Nästan oavsett ämne här så.... å det känns som väldigt få honor är inblandade...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan, Crabmeat säger:

 

Nu tar du fram den där seglarsidan. En sida som får människor att lägga sig i 0,5 knop i trång farled, så att ingen kan köra om på ett normalt sätt och kan de trots allt göra det, så skall de "prata" med dem eller stirra för de blir väldigt förorättade. De ser inga problem med sitt eget agerande utan det var självklart båten som körde om som var rövhatten. De själva hade inte gjort något fel alls.

 

Just det tankesättet som du har, är jag väldigt glad att slippa då mitt fiske snart är över.

 

Om du inte kan läsa och förstå vad du läser, har ingenting med att göra om man är seglare eller inte att göra. 

Har tidigare konstaerat att det är meningslöst att föra ett vettigt samtal med dig.

Du är inte intreserad av ämnet i fråga -bara intreserad av att vränga ord. I nätsammanhang brukar man kalla såna för troll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan, Caribic410 säger:

Undrar var uttrycket "ni beter er som kärringar" kommer från?

Ingen nämnd ingen glömd.

Nästan oavsett ämne här så.... å det känns som väldigt få honor är inblandade...

 

Jag tackar för de vänliga orden och lämnar gärna diskussionen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...