Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
surfhans

Flytta avgasrör?

Rekommendera Poster

Jag har en Compis 97 som jag ska byta motor i.

Jag funderar på att flytta bak avgasröret just nu går det ut i sidan på båten och av flera skäl vill jag flytta det hela vägen längst bak.

Några tips?

Någon som gjort det?

Har en bekant med samma båt som har det bak så jag vet att det funkar rent tekniskt!

Väntar med spänning på vår :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Brukar finnas tre synpunkter på detta med avgasrörets placering...
1. Slangen innanför själva utloppet bör ha en svanhals uppåt.
    (Så vatten inte kan rinna in i motorn bakvägen.)
2. Skrovet kan missfärgas p.g.a. sot.
    (Ofta använd en liten utstickande pip för att avgasvattnet inte skall rinna utefter skrovet.)
3. På mer eller mindre vertikala akterspeglar kan avgaserna sugas in i sittbrunnen emellanåt.
 (Ett varierande mönster av luftvirvlar runt häcken i olika situationer tycks göra att vissa positioner blir klart sämre än andra rätt närliggande?)


Om din bekanting är nöjd så kan du väl bara kopiera det framgångsreceptet rakt av?
Är det i underkanten på den utstickande aktern du tänkt dig?


bildkälla: sailboatdata.com
compis97.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkt på det med svanhals :)

Ska krypa ner i hans båt och bara kopiera! 

Något att tänka på när man tätar det gamla hålet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där blir nog förträffligt men glöm inte att montera ett tillräckligt stort vattenlås om du inte har ett redan (t ex ett sånt här https://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/avgastillbehor/vattenlas/vattenlas-vetus-lp50). Avgasslangen blir ju ganska lång om den ska hela vägen till akterspegeln så då ryms rätt mycket vatten. Om det rinner tillbaks in i motorn när du stänger av blir det väldigt, väldigt dyrt. Tro mig! 

 

När du plastar igen det gama hålet så är epoxi säkrast, bra vidhäftning, starkt och segt och lättare att jobba med. Nackdelar är att det är dyrare och allergirisken (använd bra handskar). Till epoxi ska man inte använda glasfibermatta utan glasfiberväv. Varför kan säkert någon mer tekniskt bevandrad förklara.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viktigt vid motorbyte är även höjden på avgasröret på motorn i förhållande till vattenlinjen. Äldre maskiner var högre än dagens moderna maskiner. Du kan behöva sätta på en avgasriser på din nya motor ifall du har otur. Jag säger otur eftersom den kostar extra pengar och tenderar att rosta sönder snabbare än en normal avgaskrök. Firman som installerar vet vad som gäller.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...