Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
mickeh8

Plastidip färg istället för inredningsmatta?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

Vad tror ni om att måla skrovsidorna i ruffen med plastidip istället för att byta ut en gammal trasig o torkad skrovbeklädnad?

Tänkte dra bort den gamla mattan och sen pensla med plastidip som ska ge en gummi liknade yta. Har en Nimo 30 där i stort sett all skrovbeklädnad håller på att lossna och att byta ut allt känns för svårt för min kompetens. Tankar på det? eller finns det någon annan genväg man kan tänka sig?

Tack på förhand.

Micke.H

Redigerad av mickeh8

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från Mekonomens hemsida:

Citat

Plasti Dip skyddar, täcker och förseglar. Det är en lufttorkande syntetisk gummibeläggning (Polyurethan). Bibehåller sin höga fDoppbar färg till verktyg, kretskort, givare, tampändar mm. Är du inte nöjd så drar du bara bort det på samma sätt som du drar bort ett plåster. Lämnar inga märken efter sig.

Förr var det ju något man skulle doppa skaft på verktyg i och det borde ju vara hållbart men den som Mekonomen säljer lossnar lätt som ett skinn som liknar en vanlig partyballong.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad ”plastidip” är, men skrovets matta isolerar, och tar du bort isoleringen får man en ganska äcklig miljö i ruffen (fuktig, kall vår/höst, varm på sommaren...) om man har enkellaminat i skrovet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är också skeptisk.
En tunn hinna av målarfärg har väl ungefär noll värmeisolerande effekt som PeterK säger.
Stänger knappast heller ute ljus, i övernattningsbara (enkelskrovs) båtar vill man väl kunna mörklägga  kring midsommar?
En annan synpunkt kan vara att ytor i råa glasfiberskrov irriterar hud nästan lika illa som "rockwool"? (Sådan kliar som fasicken). Fast dessa problem kan nog i.o.f.s. ett tjockt färglager råda bot på - men då krävs förmodligen många lager av produkten vilket ökar kostnaden.


Det traditionella alternativet med klistrad matta framstår som klart bättre!?
Att enbart spreja upp ett tillräckligt tjockt lager, ljustätt o "kli-säkert" förefaller dyrt och bökigt. Dessutom innehåller värmeisolerande väggmattor mycket luft eftersom det är den instängda luften i små täta celler som värmeisolerar, jämför luftig rockwool eller yllevantar.


Vad har du för väggmatta, hur illa släpper den? Foto vore inte fel!
Bara en fundering, kanske kan du istället sticka små hål på släppblåsorna och via hålen åstadkomma ny vidhäftning??


Intressant och även för mig ny produkt detta med PlastiDip.
Enligt nån You-tube snutt jag kollade kan man dopp-försegla smärre tampändar ombord på båtar med denna produkt - förefaller praktiskt?
Haha, får själv dock vibbar från forntiden, dels sårsprejen som ersatte plåster men sved som katten. Dels "sockiplast" i skolgymnastiken för tjejer på sjuttitalet.
[Billiga strumpor doppad i gummi under fotsulan. (Vi gossebarn fick låna riktiga gympadojor av sämsta kvalitet som skulle knytas likt vanliga skor, götebosst öknamn "stiga biafra". :-)]


Kolla gärna denna detaljerade fälgmålningsvideo, en sprayburk per fälg. Fem eller sex lager på varje. Hur enkelt eller ekonomiskt blir egentligen detta på en Nimo30:as stora kajutväggar??  

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi som har akvarium använder plastidip-sprayen till att färga baksidan av akvariet. Det går åt en burk för ett litet akvarium om det skall bli ljustätt och som sagt, när man tröttnat och vill byta färg så drar man bara bort den. Bättre med en hård, blank båtfärg då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alternativt kan ju vara att bredspackla med Sika?

Dra bort mattan, det behöver inte vara kliniskt rent. Limma två lager med äkta ÖoBs liggunderlag. Sen är det ganska enkelt att limma upp matta. Min ganska lata kompis har inte fått dit mattan än, han trivs ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Vi renoverar stegvis vår nimo27 och har fräschat upp toaletten durk och väggar. Vi köpte en häftgrund och en färg för att måla på plastmatta. Jag får nog erkänna att jag var skeptisk till en början men, vi kan bara sammanfatta grepp, nyans och nyans helt otroligt bra. Men.. detta var en stum våtrumsliknande matta,- på övrig isolerad mjuk (rutig lattefärgad) ska test med häftgrund och vinylfärg göras. Vilket bekanta haft stor framgång med. Vinylwrapp på rulle har vi använt på plana hårda 80tals-träytor viket också fungerat mkt bra och ser toppen ut.

Färg och vinylwrapp=Bauhaus

Vinylfärg på biltema

Plasttidipp har ännu inte testats. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för kloka svar! Lutar nu åt det som Save nimo skriver. Vi limmar fast det som lossnat o sen målar. Va fan det kan ju inte bli värre😱

Ha en härlig båtsommar. 

Micke. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2018-03-15 på 22:32, bhemac säger:

Alternativt kan ju vara att bredspackla med Sika?

Dra bort mattan, det behöver inte vara kliniskt rent. Limma två lager med äkta ÖoBs liggunderlag. Sen är det ganska enkelt att limma upp matta. Min ganska lata kompis har inte fått dit mattan än, han trivs ändå.

Vad använder du för att limma, för det ska väl vara hyggligt lätt att få bort igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Havskrattan säger:

Vad använder du för att limma, för det ska väl vara hyggligt lätt att få bort igen.

Jag använde ett vanligt vattenbaserat golvlim. Åkte till en golvbutik och köpte. Kanter mm limmades med kontaktlim.

Vadå ta bort? Det lär inte bli aktuellt. I början på 80-talet limmade jag 1 cm frigolit mot bordläggningen och klädde med matta. För några år sedan pratade jag med nuvarande ägare. Frigoliten verkade vara intakt men textilmattan var solkig så han tänkte byta. Vet inte hur det gick men mattan vet jag att den går bra att dra bort och frigoliten kan man tvätta bort.

Liggunderlag är nog inte svårare.

---

Att måla et toalettutrymme är väl helt ok men en förpik är väl bra dumt. Liggunderlaget tillför så mycket komfort. Utan det får man som nämnts tidigare en "ganska äcklig miljö".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"GrafoTherm är lämpligt för lagerbyggnader, parkeringshus, ventilationstrummor, vattenverk, industrier, idrottsarenor och invändigt i vindkraftverk, fraktcontainrar, godsvagnar, djurhållningsbyggnader m.m."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

"GrafoTherm är lämpligt för lagerbyggnader, parkeringshus, ventilationstrummor, vattenverk, industrier, idrottsarenor och invändigt i vindkraftverk, fraktcontainrar, godsvagnar, djurhållningsbyggnader m.m."

Många användningsområden som du ser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, tompelompe säger:

Många användningsområden som du ser

Eller hur. Vilken kategori tillhör du: "invändigt i vindkraftverk", kanske. ;)

Det jag sett så är färgen väldig effektiv i synnerhet i plåthallar.

Ska man lägga ned jobb i båten tycker jag nog man ska sätta+isolering. Det blir så mycket trevligare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du rivit bort den gamla klädseln kommer det sitta limrester och allmänt skrovlig yta. Att få den ytan jämn nog att måla på med ok resultat skulle kräva ett enormt underarbete, utöver tidigare nämnda nackdelar med färg istället för klädsel. Plastidip är tjock och förlåtande jämfört med andra färger, men inte i närheten av klädsel. 

En kompis sprejade sin motorcykel med plastidip, det blev helt ok. Efter en säsong var den dock för ful för att få vara kvar och avlägsnades lätt. 

 

Jag gissar att du tror att det är svårare än det faktiskt är att klä om med riktig klädsel. Skrovsidorna är väl hyfsat släta utan så många dubbelveck och dyligt, det brukar vara värre med taket. Troligtvis sitter det även trälister i skarvar mot tak etc? Då skruvar du bara ner alla lister och sliter ner gamla mattan,  limmar på den nya med ett speciellt lim, cascos mattlim från hjertmans t.ex. Mattan är ganska flexibel och limmet tar lagom lång tid på sig att fästa ordentligt så man kan flytta runt mattan en stund. Sätt upp lite för stora bitar. Sen skär du rent med mattkniv i kanterna och sätter tillbaka listerna. En liten roller kan vara bra att rulla ut luftbubblor med under monteringen. 

 

Om du ska klä om uppe efter sidorna på överbyggnaden blir det genast bökigare, med fönster å allehanda skit monterat i vägen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det går att fuska ....

Jag tog inte bort den gamla mattan. Den var ful men inte möglig. Skar bara bort några ojämnheter. Limmade sen på liggunderlag i dubbla lager.Ser man ojämnheter när man limmat första lagret så kan man slipa ner liggunderlaget där.

Sen är det ganska enkelt att limma dit mattan, enklare än att limma direkt på skrovsidan. Limma med typ golvlim och kontaktlim i kanterna.

En del nöjer sig med liggunderlaget....

Ska man göra det ordentligt så riv ner mattan och avlägsna limrester mm med Biltema Grovrengörare för vinkelslip. Den är överlägsen det mesta!

 

ÖoB brukar ha utmärkta liggunderlag typ 7-8 mm tjocka.

Redigerad av bhemac
tillägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...