Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
AndW

Nät-fynd inför båtsäsongen?

Rekommendera Poster

Nu närmar sig sjösättning med stormsteg. Tiden för att fynda billiga grejer med lång leveranstid, t ex från Kina, håller på att rinna ut.

 

Så vad kan ni tipsa om för fynd på  ebay, dealextreme eller dylikt för båten?

 

Mitt prismässigt största fynd nånsin var nog såna här häftkuddar för buntband som kan kosta uppåt 10 kr styck i sverige men kan hittas under 30 öre styck på nätet. Även med tull och moms och adminavgift är styckpriset lågt:

https://m.ebay.com/itm/100-x-Cable-Tie-Wrap-Base-Self-Adhesive-4-Way-Mounts-Zip-Nylon-Stickers-25-25mm/322527223857?epid=908807686&hash=item4b181ee031:g:xYkAAOSwqF9ZccsC

 

Sen har jag köpt en sån här lågpriskopia av TinyTach för varvtalsräkning på min gamla utombordare till begränsad nytta:

https://m.ebay.com/itm/Waterproof-Tiny-Tach-Digital-Hour-Meter-Tachometer-Resettable-Job-Timer-Kohler/222737940047?hash=item33dc373e4f:g:G7AAAOSw4tBak9AW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Skoter säger:

Dom här två artiklarna kan vara intressant att läsa om man ska köpa en AIS.

 

Det största problemet är plottrarna, det är de som inte visar AtoN. I många fall kommer detta säkert att rättas till i en mjukvaruuppdatering.

 

Matsutec HP-33A som ottow beställt hanterar AtoN och även om inte plottern visar så syns de på AISens display.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
23 timmar sedan, AndW säger:

Sen har jag köpt en sån här lågpriskopia av TinyTach för varvtalsräkning på min gamla utombordare till begränsad nytta:

https://m.ebay.com/itm/Waterproof-Tiny-Tach-Digital-Hour-Meter-Tachometer-Resettable-Job-Timer-Kohler/222737940047?hash=item33dc373e4f:g:G7AAAOSw4tBak9AW

 

Nämen... Hade ingen aning om att man kunde köpa varvtalsräknare löst. Har själv en utombordare utan, skulle ju vara jättebra att ha. Man sätter alltså bara den lilla klämman på ett tändstift helt enkelt eller?

Redigerad av DanielMalmgren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, DanielMalmgren säger:

 

Nämen... Hade ingen aning om att man kunde köpa varvtalsräknare löst. Har själv en utombordare utan, skulle ju vara jättebra att ha. Man sätter alltså bara den lilla klämman på ett tändstift helt enkelt eller?


Nej, kontakten till motorns jord, och sen den röda kabeln lindad runt en tändkabel för ett tändstift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan, raol säger:


Nej, kontakten till motorns jord, och sen den röda kabeln lindad runt en tändkabel för ett tändstift.

 

Ah, ok. Låter ju som att det kan vara värt 130 pix att testa faktiskt. Känner jag eBay-beställningar ifrån Kina rätt så kan man väl beställa nu och ha den lagom till sjösättningen :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj detta var en trevlig tråd. Hoppas det fylls på med mera saker. 
Från Ebay kan man aldrig beställa för mycket... :rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Krympslang kan man köpa billigt. Det är så himla praktiskt att ha en massa olika dimensioner och i olika färger.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter den här tråden igen. Men nu är det ju från UK man öåste passa på att beställa innan det är för sent!

 

Vad vill du tipsa om att beställa från UK innan de kastar loss från EU?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte dessa via Wish, riktigt bra till skåpen i båten om man nu har dessa gångjärn som jag.

Köpte även batterier via Ebay till dessa, 23A 12 volt.

 

Screenshot_20190203-235029.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen belysning till holken?

Bra att köpa batterier, sådana kostar 30kr/st i Sverige

 

 

Toa belysning.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev bhemac:

Ingen belysning till holken?

Bra att köpa batterier, sådana kostar 30kr/st i Sverige

 

 

Toa belysning.jpg

Länk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte har IKEA gångjärn så finns denna varianten med magnetbrytare. I nästan alla tider har jag haft diverse skåpbelysningar ombord, jag är så hjärtinnerligt trött på att sprina omkring med ficklampa. Magnetbrytare, Halleffekt och rent manuella (stuv & ankarfack).

Detta är en enkel lösning för typ 12kr/st.

https://www.ebay.com/itm/1634-Mini-Automatic-Magnetic-Sensor-LED-Light-Closet-Drawer-Cabinet-Door-Lamp/192648351605?epid=16023411605&hash=item2cdabc8f75:g:55QAAOSw76dbkCfe:rk:3:pf:0

 

Skåpsbelysning.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev patrikflink:

Undra om frun kommen bli förvånad/arg

Då är gladpack effektivare...

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...